– „Spierdalaj, Polska dla Polaków” słyszeliśmy nie tylko z boku boiska, ale też od zawodników drużyny przeciwnej. Gość po meczu podszedł do mnie chwiejnym krokiem, widać że był naprawdę pijany, macha rękami. Mówi, że chce się napierdalać. Wtedy na meczu było jeszcze ze stu naszych kibiców, wśród nich kobiety i dzieci. O siebie się nie bałem, jak trzeba, mogę się bić. Ale o ich bezpieczeństwo – strasznie. Oto realia, w jakich we wrocławskiej C Klasie funkcjonuje Dynamo Wrocław. Klub założony na polskiej ziemi dla Ukraińców, których dziś w dolnośląskiej stolicy liczy się już nie w setkach czy tysiącach, a w dziesiątkach tysięcy.

Ukraińska eksklawa futbolowa we Wrocławiu. Dynamo – dominatorzy z C Klasy

Powodów, dla których się tutaj znaleźli jest multum. Ale gdyby trzeba je było podzielić na główne kategorie, to wyróżniają się trzy. Studia. Poszukiwanie pracy. I oczywiście także ucieczka przed wojną.

– Mamy wielu krewnych, znajomych, którzy nadal mieszkają w tamtych okolicach. Czasami widzę, że któryś z chłopaków na treningu jest nieobecny myślami, nie skupia się o piłce. Mówi mi potem, że dostał wiadomość z Ukrainy, że znowu były jakieś strzały w jego rodzinnym mieście, że ktoś z ich rodziny jest ranny, że zginął. Więc jak on może myśleć o piłce, gdy gdzieś tam, gdzie są ich bliscy, trwa wojna – mówi mi Dmitrij Dzierżyński, lewy obrońca Dynamo.

Jego historia akurat nie jest tą wojną naznaczona. Do Wrocławia przyjechał studiować.

– Postanowiłem, że czas wyjechać na studia i porównałem sobie, ile to kosztuje w Kijowie, a ile w Polsce. Bo polskiego, podobnego języka, jestem w stanie się nauczyć, nie to, co na przykład niemieckiego. Zacząłem liczyć i teoretycznie było mniej więcej równo. A do Kijowa trzeba doliczyć łapówki, bo żeby zaliczyć sesję na Ukrainie, musisz dać dobrą łapówkę. I tak co chwilę. Tam wszystko można tak załatwić. Pojedziesz na ulicy pod prąd i złapie cię policja? Łapówka i obywa się bez mandatu. Koniec końców wyszłoby o wiele drożej, gdybym studiował 200 kilometrów od domu, niż tutaj, 1200 kilometrów od rodzinnej miejscowości. Każdy szuka lepszego życia. Gdyby na Ukrainie było w porządku, to nie przyjeżdżałbym do Polski. Jakbym mógł sobie tam w rok zarobić na samochód, gdybym mógł spokojnie wynająć mieszkanie, zapłacić za jedzenie, wyjechać na wakacje do Egiptu – siedziałbym w ojczyźnie, płacił tam podatki i tak dalej. Minimalna pensja na Ukrainie to 500 złotych. Powiedz mi, jak mam tam normalnie żyć, jeśli opłaty mamy takie same jak w Polsce? Prąd, gaz, woda, jedzenie kosztują tyle samo. Samochody kosztują trzy razy tyle – jak tutaj kupię auto za tysiąc, tam zapłaciłbym trzy. Jedynie usługi mamy tańsze, ale z samych usług nie da się przecież żyć. To państwo, które nie myśli o swoich ludziach. A Wrocław jest przecież pięknym miastem, dlaczego by nie spróbować? Teraz w ogóle bodaj co dziesiąta osoba we Wrocławiu jest Ukraińcem.

Dmitrij swoją piłkarską inicjację przeżył jeszcze na Ukrainie. Tak jak kilku jego kolegów z drużyny – niektórzy byli nawet piłkarzami zawodowymi.

18986402_1897586247189156_869335078_o-2 2

– Oleksandr Jeżjański, nasz napastnik, grał już całkiem profesjonalnie w Niwie Tarnopol, przez jakiś czas grał u nas też Iwan Szewczenko, również z profesjonalną przeszłością, ale sprzedaliśmy go – mówi Dzierżyński.

– Oleksandr jeszcze na Ukrainie był jednym z lepszych zawodników w pierwszej lidze, czyli na drugim poziomie rozgrywek. A wtedy to był naprawdę wysoki poziom! – dopowiada Sergij Żowtotożenko, z którego koledzy śmieją się, że na boisku biega od linii do linii, choć nikt nie wie, po co. Podobno prezes mu kazał, to biega.

Ale futbolowa przeszłość bynajmniej nie jest konieczna, by móc zagrać w Dynamie. Wielu graczy to po prostu pasjonaci. Ludzie, dla których piłka stała się sposobem na spędzenie czasu z rodakami. W projekt zaangażowała się choćby ukraińska ambasada, która pomaga piłkarzom Dynama wynająć boisko, ale też w sprawach marketingowych. Udało się też Dynamo pozyskać sponsora, dzięki któremu można było kupić dresy i torby sportowe, w których klub pojedzie na „Ligę Mistrzów” w Iwano-Frankowsku. „Ligę Mistrzów”, czyli turniej inicjatyw takich jak Dynamo, zrzeszających Ukraińców na obczyźnie. – Jakoś się to wszystko kręci – śmieje się Dzierżyński.

A jak kręcić się zaczęło?

– Nasz prezes Sergij Niedbajło umieścił ofertę w Internecie, że szuka zawodników, którzy mogliby stworzyć drużynę. Na początku przyszło jakoś pięciu czy siedmiu chłopaków, z których większość cały czas z nami trenuje. Z czasem urosło to do trzydziestu osób. Uznaliśmy, że można miesiąc potrenować, a jak dobrze pójdzie, to się zgłosimy do C Klasy. Zgłosiliśmy się, zapłaciliśmy, kupiliśmy stroje. Nazwaliśmy się Dynamo, bo prezes dużo podróżował po świecie i gdy mówił ludziom, skąd jest, ci kojarzyli tylko „Dynamo Kijów”, Szewczenkę-piłkarza i Szewczenkę-pisarza. Nie żaden Szachtar, nic takiego. Dlatego Dynamo Wrocław. Czuliśmy, że to coś naszego, że jako Ukraińcy możemy się spotkać, porozmawiać. Teraz tę drużynę tworzą nie tylko zawodnicy, ale też kibice. Taka mała rodzina – opowiada Dmitrij.

Niedbajło musiał jednak wyjechać z Polski, mimo że chciał tutaj zostać na dłużej, a nawet otworzyć firmę.

– Urząd wojewódzki bardzo długo przytrzymał jego wniosek. Złożył papiery prawie rok temu i do tego czasu jeszcze nawet nie dostał decyzji. Ani pozytywnej, ani negatywnej. W tej chwili pisze odwołanie o zwrot kosztów, bo zapłacił trzy razy po 400 zł, za siebie, syna i żonę. To jest też koszt, a ktoś zostawił to w urzędzie, bo tak. Jakoś tak wyszło. Trzeba by walczyć, a on nie ma czasu na to, bo pracuje. Zrobił w firmie taki obrót, jakiego urząd wymagał, zrobił go legalnie. I nie dostał przedłużenia pobytu – tłumaczy Dzierżyński.

A i założona przez Niedbajłę rodzina nie zawsze ma z górki i nie wszędzie jest mile widziana.

– W większej grupie ludzi zawsze znajdzie się kilku debili. Parę razy słyszałem na ulicy „wypierdalaj z naszego kraju, co ty tu jeszcze robisz?!”. To się zdarza. Ale większość twoich rodaków jest do nas nastawiona przyjaźnie. W końcu jesteśmy ludźmi takimi jak oni, z jednego kręgu kulturowego. Chyba łatwiej im żyć z nami niż na przykład z, nikogo nie obrażając, osobami wyznającymi Islam. W końcu nie wyróżniamy się szczególnie zwyczajami czy kolorem skóry – zastanawia się Żowtotożenko.

– To zależy od człowieka. Ktoś patrzy na mnie i widać, że myśli: o, człowiek. A ktoś inny zerka, jakbym z lasu jakiegoś był czy coś takiego – mówi Maksym Siabro, wiceprezes klubu.

19022668_1897586210522493_458278981_o-2 2

Kibicom również czasami jest nie w smak to, że w polskiej lidze – mimo, że to „tylko C Klasa” gra zespół złożony w stu procentach z przybyszy zza wschodniej granicy.

– Gdy graliśmy w Wilczkowicach, to zebrała się praktycznie cała wieś. Dla nich to było wydarzenie, okazja do dania upustu złym emocjom. Wtedy policja musiała nas odprowadzić z szatni do samochodów, bo zrobiło się naprawdę gorąco, ludzie byli gotowi nas tam, zaraz po meczu, pobić. Na szczęście skończyło się bez takich rzeczy. Ale takie sytuacje się zdarzają – jesteśmy obrażani przez ludzi, którzy przychodzą oglądać mecz, a nawet przez piłkarzy rywali. „Polska dla Polaków”, „spierdalaj do swojego kraju”. Często to słyszymy – mówi Dzierżyński.

Nie ma się też co oszukiwać – wybór kolorystyki strojów Dynama również miał wpływ na nastawienie ludzi do klubu, bowiem kojarzył się z flagą banderowców. Ukraińskich nacjonalistów, którzy brali udział w ludobójstwie Polaków na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej oraz dokonywali pogromów antyżydowskich. Choć, jak twierdzi Dzierżyński – zupełnie niesłusznie.

– Pierwszy sparing – wychodzimy na czerwono-biało, a na nas krzyczą: „Bandera, Bandera!”. Mimo że przecież spodenki mieliśmy białe. Ale po paru meczach nie mogliśmy ich doprać, więc zdecydowaliśmy się na czarne. Bo pasują i do czerwonych koszulek, i do rezerwowych, fioletowych – tłumaczy Dmitrij.

Uprzedzenia bywają także przeszkodą na boisku. No bo co z tego, że Ukraińcy wygrali w cuglach swoją grupę C Klasy (odwiedziliśmy ich przy okazji ostatniego meczu sezonu i jednocześnie pierwszego nie wygranego w całych rozgrywkach), skoro pod ich nogami co i rusz lądują kłody?

– W całym sezonie dyktowano przeciwko nam bodaj siedem rzutów karnych, podczas gdy my nie dostaliśmy ani jednego. Sędziowie tutaj są bardzo słabi, a dodatkowo boją się gwizdnąć na naszą korzyść. Jak ktoś coś do sędziego mówi: „mów po polsku”. Ja dobrze się w tym języku komunikuję, więc idę porozmawiać, a on: „a ty nie dyskutuj”. Mamy kamerkę na każdym meczu, musimy wszystko nagrywać, bo naprawdę zdarzają się dziwne sytuacje. Parę razy to pomogło. Na tym samym boisku co dzisiaj dostaliśmy ostatnio czerwoną kartkę, odwołaliśmy się, pokazaliśmy film, powiedzieli nam: „a za co ta czerwona kartka?”. I nam ją cofnęli – mówi Dmitrij.

– Była nawet taka sytuacja w meczu z Pogonią, że sędzia, który rok wcześniej nam sędziował, w tym roku grał dla tej drużyny. Słuchajcie, to nie jest poważne według nas. Gość sto kilo, stał na środku boiska, bez liniowych, i widział, że niby jest spalony – opowiada Sergij Żowtotożenko.

Dzierżyński dodaje: – Ale to jest nadal nic. Bo my tak naprawdę nie wiemy, czy mimo zajęcia pierwszego miejsca, pokazania, że mamy naprawdę dobry zespół, awansujemy do B Klasy.

Tutaj sytuacja robi się mocno groteskowa. Klub dostał bowiem informację, że w B Klasie nie będzie mógł występować, bo ma zbyt wielu zawodników spoza Unii Europejskiej. Problem w tym, że gdy Dynamo otrzymało oferty gry od Polaków, chcących dołączyć do drużyny, ten sam związek postawił weto. Stwierdzając, że w klubie, na którego istnienie wyrazili zgodę, mogą występować tylko Ukraińcy.

– Niech pan napisze wprost, że to jest szowinizm. I podpisze moim imieniem i nazwiskiem – mówi bez ogródek Sergij Żowtotożenko. Trochę łagodniej wypowiada się wiceprezes klubu Maksym Siabro, który jednak także rozczarowania nawet nie stara się ukrywać: – Nie chcą nas wpuścić. Obiecywali nam, że w razie jak na boisku awansujemy, to nie będzie problemu. A teraz, jak przyszło co do czego, okazuje się, że jednak jest problem. Prezes związku broni się przepisami, że są dwaj zawodnicy spoza Unii, koniec tematu. Z naszej strony to jest śmieszne, bo ta liga to jest – nazywajmy rzeczy po imieniu – amatorszczyzna. Dlatego nie rozumiem, co to za problem dopuścić nas do B Klasy. Biurokracja. Nie chcą nas wziąć i tyle. Chcemy jednak napisać list do pana Bońka, żeby zrobił dla nas wyjątek.

18986686_1897586203855827_470583263_o-2 2

Tuż przed publikacją materiału, a więc dwa tygodnie po ostatniej ligowej kolejce, dopytywaliśmy chłopaków z Dynama, czy coś już w tej sprawie się wyjaśniło. Nadal jednak nie ma ostatecznej decyzji. A przecież Dynamo awansowało nie w byle jakim stylu, deklasując resztę przeciwników i pokazując, że zdecydowanie zasługuje na szansę ligę wyżej. W 16 spotkaniach zdobyło 80 bramek. Wygrało piętnaście meczów, a przegrało dopiero ostatni.

Zrzut ekranu 2017-06-17 o 23.45.47

Wpadka przytrafiła się niekwestionowanym mistrzom z wicemistrzem Klasy C, grupy Wrocław I, Sportingiem. Właśnie w tym dniu, kiedy przyjechaliśmy zrobić o nich materiał. Dmitrij miał jednak na to wytłumaczenie, którym podzielił się z nami jeszcze przed ostatnim gwizdkiem, bowiem zszedł z boiska z czerwoną kartką. Wytłumaczenie bardzo logiczne, musimy to przyznać.

– Kurczę, wczoraj był finał Ligi Mistrzów. Każdy jakieś piwko, grill… I takie są rezultaty, że przegrywamy! Jakby ten finał nie mógł być w niedzielę!

SZYMON PODSTUFKA

Suche Info
09.08.2022

Giovanni Simeone o krok od Napoli

Giovanni Simeone w ciągu najbliższych dwóch dni zostanie piłkarzem SSC Napoli – informują włoskie media. Argentyńczyk w sumie będzie kosztował 12 milionów euro. W sumie, bo Partenopei najpierw zapłacą dwa miliony za wypożyczenie napastnika z Hellas Verona, a następnie 10 milionów za wykup (przymusowy). Atakujący zastąpi w kadrze ekipy z Neapolu Andreę Petagnę, którego wypożyczenie do Monzy jest finalizowane. #Simeone–#Napoli entro 24-36 ore — Alfredo Pedullà (@AlfredoPedulla) August […]
09.08.2022
Weszło
09.08.2022

Wisła nadal niepokonana w I lidze. Straciła jednak pierwszego gola

Wisła Kraków pozostaje niepokonana w I lidze. Po zwycięstwie 2:1 nad GKS Katowice wskoczyła na fotel lidera. Drużyna Rafała Góraka sprawiła jednak wiele problemów Białej Gwieździe, która straciła pierwszego gola w tym sezonie. Bohaterem spadkowicza z Ekstraklasy został autor dubletu Luis Fernandez.  Spotkanie z GKS Katowice miało być pierwszym poważnym testem dla Wisły Kraków w I lidze. Jak dotąd mierzyła się z rywalami radzącymi sobie dość przeciętnie […]
09.08.2022
Suche Info
09.08.2022

Media: w środę testy medyczne Kosticia w Juventusie

Filip Kostić bardzo blisko Juventusu. W środę Serb ma przylecieć do Włoch na badania, które poprzedzą podpisanie umowy z Bianconerimi. Oczywiście Kostić nie znalazł się w kadrze Eintrachtu Frankfurt na starcie z Realem Madryt o Superpuchar Europy. Według Gianluki Di Marzio – włoskiego speca od transferów – triumfatorzy Ligi Europy dostaną za skrzydłowego 17/18 milionów plus bonusy. Sam zawodnik również ustalił szczegóły kontraktu. Ostatnią przeszkodą przed podpisaniem umowy […]
09.08.2022
Inne
09.08.2022

CO ONI WIEDZĄ O SPORCIE? #1 | OLA MIROSŁAW

09.08.2022
Suche Info
09.08.2022

Świetny rajd 20-latka i GieKSa prowadzi z Wisłą Kraków [WIDEO]

Patryk Szwedzik wyrasta na kluczową postać GKS Katowice. W sobotę 20-latek zdobył dwie bramki w zwycięskim meczu z Zagłębiem Sosnowiec, we wtorek kilkudziesięciometrowym sprintem wypracował gola Adrianowi Błądowi w spotkaniu z Wisłą Kraków. Trzeba przyznać, że Szwedzik zaimponował. Po rzucie rożnym Białej Gwiazdy wrzucił piąty bieg po przejęciu piłki na własnej połowie, poprowadził ją aż pod pole karne przeciwników, tam skupił na sobie uwagę trzech zawodników gospodarzy, po czym oddał futbolówkę […]
09.08.2022
Suche Info
09.08.2022

Puchacz z asystą w sparingu z Hannoverem [WIDEO]

Tymoteusz Puchacz nie rezygnuje z walki o miejsce dla siebie w Unionie Berlin. Co prawda w sobotę nie załapał się choćby do kadry meczowej na derby z Herthą, za to we wtorek zagrał cały sparing z Hannoverem 96 i zanotował ładną asystę. W starciu towarzyskim wystąpili ci, którzy albo grali niewiele przeciwko Die Alte Dame, albo wcale. Puchacz biegał po lewej stronie i popisał się pięć minut przed końcem rywalizacji. Najpierw wystartował do kontrataku i w pełnym biegu huknął z dystansu […]
09.08.2022
Weszło
09.08.2022

Wisła nadal niepokonana w I lidze. Straciła jednak pierwszego gola

Wisła Kraków pozostaje niepokonana w I lidze. Po zwycięstwie 2:1 nad GKS Katowice wskoczyła na fotel lidera. Drużyna Rafała Góraka sprawiła jednak wiele problemów Białej Gwieździe, która straciła pierwszego gola w tym sezonie. Bohaterem spadkowicza z Ekstraklasy został autor dubletu Luis Fernandez.  Spotkanie z GKS Katowice miało być pierwszym poważnym testem dla Wisły Kraków w I lidze. Jak dotąd mierzyła się z rywalami radzącymi sobie dość przeciętnie […]
09.08.2022
Inne
09.08.2022

CO ONI WIEDZĄ O SPORCIE? #1 | OLA MIROSŁAW

09.08.2022
Weszło
09.08.2022

Z Meksyku do Legnicy. Santiago Naveda w pigułce

Miedź Legnica w letnim okienku wyspecjalizowała się w przeprowadzaniu transferów, które ciężko było przewidzieć. Legniczanie nie ograniczają się do piłkarzy, którzy ostatnio grali na europejskich boiskach. Dzięki temu drużynę Wojciecha Łobodzińskiego zasili już Angelo Henriquez (ostatnio Fortaleza), Luciano Narsingh (ostatnio Sydney FC), Jeronimo Cacciabue (ostatnio Newell’s Old Boy) i teraz wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że do drużyny dołączy także Santiago Naveda, który do tej pory grał […]
09.08.2022
Tenis
09.08.2022

Serena Williams po US Open kończy karierę!

Okej, nie ma się co oszukiwać, że Serenie Williams w ostatnich miesiącach bliżej było do Rogera Federera niż Rafy Nadala. Bez wątpienia jest najlepszą tenisistką XXI wieku. A pewnie znajdzie się wiele osób, które powiedzą, że jest po prostu najlepsza w historii. Jednak ostatni wielkoszlemowy turniej wygrała w 2017 roku. Dziś największa gwiazda w historii kobiecego tenisa odkryła karty na łamach magazynu „Vogue” . Artykuł będący swoistym podsumowaniem jej […]
09.08.2022
Premier League
09.08.2022

Czy Aleksandar Mitrović jest za słaby na Premier League?

45 bramek w 44 ostatnich meczach ligowych – takim dorobkiem może się pochwalić Aleksandar Mitrović. Serb przeżywa obecnie chyba najlepsze chwile w swojej karierze, ale wciąż musi się mierzyć z całą masą niedowiarków, którzy powątpiewają w jego zdolności do pobicia Premier League. Początek nowego sezonu ma niezły, bo o jego wielkości przekonał się sam Liverpool Juergena Kloppa, ale czy to ma szansę potrwać dalej?  Nieszczęśliwy marzyciel Aleksandar Mitrović został […]
09.08.2022
Weszło
09.08.2022

Tekst czytelnika. Lublinianka: nabici w butelkę

Awans do III ligi w sezonie obchodów stulecia klubu, a potem pewne zwycięstwo na inaugurację trzecioligowych rozgrywek. Czy można wyobrazić sobie piękniejszy scenariusz niż ten, który przerobiła w ostatnich miesiącach Lublinianka? Na pewno można, bo dobre wyniki drużyny to tylko fasada, za którą kryje smutna i szokująca prawda oraz niepewna przyszłość. 1 lipca zeszłego roku nowym prezesem Lublinianki został Patryk Al-Swaiti. Sprawiał świetne wrażenie od pierwszego wywiadu, którego udzielił oficjalnej stronie […]
09.08.2022
Liczba komentarzy: 158
Subscribe
Powiadom o
guest
158 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Pączek z dżemem
Pączek z dżemem(@paczekzdzemem)
5 lat temu

Zupełnie nie rozumiem nagonki na Ukraińców, którzy bogu ducha winni są grzechom przodków. Tak samo jak nie rozumiem hejtu na WSZYSTKICH muzułmanów i wrzucanie ich do jednego wora, podczas gdy ktoś powie coś złego o przywarach Polaków – od razu wiele osób się wpienia i mówi „TO WYJĄTEK, MARGINES SPOŁECZNY, TAK NAPRAWDĘ POLSKA KRÓLEM POLSKI!!!”

Myślę, że 3/4 hejtu, który wylewa się bezpodstawnie na Ukraińców, można by przypisać do analogicznej sytuacji – gdy Polacy zaczęli zjeżdżać do UK kilkanaście lat temu. I wtedy był masowy ból dupy Polonii, że jak to tak, Anglicy nas nie lubią? Ale za co?

A, i tak zupełnie z innej beczki – trzy razy musiałem przeczytać nazwisko autora i dopiero za ostatnim skumałem, że to Podstufka, nie Podsufitka…

Zawisza Czarnecki
Zawisza Czarnecki(@zawisza-czarnecki)
5 lat temu

Jedyna nagonka, to nagonka IV Rzeszy na Polskę. Kraje Zachodu czerpały profity z kolonializmu, a teraz chca sie podzielić kosztami. Nie do takie EU się zapisywałem – robią nas w chuja niemal od samego początku. Do Ukraińców nic nie mam póki nie bredzą o dołaczeniu Przemyśla. Lepiej niech się martwią by im starsi i mądrzejsi nie reaktywowali Kaganatu Chazarskiego na historycznych terenach…
Dynamo Wrocław popieram tak samo jak polskie kluby poza Polską. Kluby zakładane przez migrantów na obczyźnie, to historia futbolu.

whooyemooye
whooyemooye(@whooyemooye)
5 lat temu

Zawisza, w punkt. Dodatkowo kolor strojów, nie mogli doprać białych spodenek. Pod tymi kolorami ukraińskie hordy obdzierały ze skóry polskie niemowlęta, doprowadzili do prawie całkowitej eksterminacji narodu polskiego na Wołyniu. Jak niby ludzie mają na to reagować? Kolor strojów to nie przypadek, wypierdalać banderowska swołocz. Niech teraz Niemcy założą klub ze swastykami w herbie, będzie prawie komplet.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu

Nie spodziewaj się tu pozytywnej reakcji na taki komentarz.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

HATEspeech
HATEspeech(@hatespeech)
5 lat temu

Polakow do UK w okolicach 2004-2005 przyjechalo podobno okolo miliona (bylem jednym z nich) Az do teraz jeszcze,chociaz sporo osob wrucilo (ja :), w prasie, tv i internecie ciagle sa glosy,ze jest Nas za duzo, zabieramy prace, ograniczyc imigracje itd. Przypomne 1mln do okolo 66mln mieszkancow UK. Ukraincow jest wg nieoficjalnych danych okolo 1.5 do okolo36 mln mieszkancow Polski…. Pomijam sprawy czczenia bandery, sprawy upa-oun i ludobojstwa na Wolyniu…. wnioski prosze wyciagnac samemu

serek
serek(@serek)
5 lat temu

Sorry ale gra w czerwono-czarnych strojach albo jest celowa albo jest przejawem bardzo złej woli i nie powinni się dziwić, że ludzie chcą żeby wypierdalali z Polski. Dla mnie to tak jakby Niemcy zrobili klub we Wrocławiu, a w herb wplotli swastykę i powiedzieli że fajnie wygląda i im się z niczym złym nie kojarzy i w ogóle się odczepcie.
W ogole za to zdanie ( Problem w tym, że gdy Dynamo otrzymało oferty gry od Polaków, chcących dołączyć do drużyny, ten sam związek postawił weto. Stwierdzając, że w klubie, na którego istnienie wyrazili zgodę, mogą występować tylko Ukraińcy.) na miejscu Bońka to bym prędzej rozwiązał klub niż awansował wyżej.

technojezus
technojezus(@technojezus)
5 lat temu
Reply to  serek

Dokładnie.Moim zdaniem szopka ze strojami to w 100% zaplanowana akcja zrobiona z premedytacja.
Nawet głupi by wiedział ze pewnych rzeczy nie wypada się robić.

B123
B123(@b123)
5 lat temu
Reply to  serek

Ale czemu na zdjęciach są niebiesko czarne serio pytam?

mastabaniak
mastabaniak(@mastabaniak)
5 lat temu
Reply to  B123

Fioletowo – czarne? Jesteś daltonistą czy masz monitor za 100 zł z Bierdronki?

B123
B123(@b123)
5 lat temu
Reply to  mastabaniak

nie ma takiego koloru jak fioletowy

pepe72
pepe72(@pepe72)
5 lat temu
Reply to  B123

Weszło jak widać też ma problem z polityczną poprawnością.

Bodek
Bodek(@bodek)
5 lat temu

I bardzo dobrze, niech chłopaki kopią piłę.

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu

Ukraińska enklawa? Super. I co jeszcze? Czyli już mamy przedsmak problemów, jakie nam się niedługo szykują. Ta inicjatywa, jak i inne tego typu za chwilę będą zarzewiem konfliktu. I świadomie lub nie, Ukraińcy przyniosą wojnę i swoje problemy do nas, a właściwie już przynieśli.
Duże migracje, zawsze i wszędzie, powodują problemy i dlatego jestem ich absolutnym przeciwnikiem. Tak samo w przypadku Polaków za granicą – na wypadek gdyby ktoś wspomniał o nich w dyskusji.

ttt
ttt(@ttt)
5 lat temu

Ci którzy przezyli rzeź na ukrainie uciekali głównie do Wrocławia i na śląsk a teraz potomkowie banderowców za nimi przyszli (podobno około 10% populacji Wrocławia) Tylko czekać aż te zwierzęta zaczną sie organizować i zrobią powtórke z rozrywki. Oni są mentalnie rosjanami i tam się powinni pchac bo tu ich nikt nie chce

M.S.
M.S.(@mariusz-szewczyk)
5 lat temu
Reply to  ttt

Nie obrażaj Rosjan. Zabijać ludzi w taki barbarzyński sposób, to tylko Ukraińcy potrafili

kaszub
kaszub(@kaszub)
5 lat temu
Reply to  M.S.

Bingo. zgadzam się. nie ma drugich takich barbarzyńców w europie, którzy by mordowali tak jak chochły. do domu kuźwa wracać.

I Sekretarz KC PZPN
I Sekretarz KC PZPN(@pawuloniasty)
5 lat temu
Reply to  M.S.

Armia Czerwona była humanitarna?

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  M.S.

Treść usunięta

Adriano
Adriano(@adriano)
5 lat temu
Reply to  ttt

Piszesz ahistoryczne bzdury. Ci, którzy uciekali w 1943, czy 1944 z Wołynia lub Małopolski Wschodniej (nie z Ukrainy), uciekali głównie na Lubelszczyznę. Wrocław pozostawał wtedy niemieckim Breslau, a to co być może masz na myśli to powojenne przymusowe przesiedlenia z Kresów Pd-Wsch., kiedy do Wrocławia i na Śląsk trafiali ekspatrianci (ci z Kresów Pn.-Wsch. przewożeni byli np. do Torunia lub na poniemieckie Mazury). To po pierwsze.

Po drugie – „potomkowie banderowców”… Być może. Tez nie wierzę w przypadkowość czarno-czerwonych barw. Ale połowa Ukrainy jest antybanderowska (za Dnieprem), czego wyjaśniać tu nie zamierzam. Napiszę tylko, że wiąże się to z nieprawdziwym stwierdzeniem jakoby Ukraińcy byli mentalnie Rosjanami. Owszem, nabyli wiele cech widocznych w społeczeństwach postsowieckich, ale dość tylko przypomnieć że OUN była głównie antysowiecka (samostijna Ukraina żądała dla siebie ziem wydzielonych przede wszystkim z ZSRS, a później dopiero z II RP oraz Rumunii).

I jeszcze odnośnie do jednego pseudohistorycznego stwierdzenia w komentach – naprawdę nikt w Europie nie bywał bardziej barbarzyński niż Ukraińcy w latach 40. XX w.? A ustasze? Zresztą na Bałkanach jeszcze w latach 90. działo się nie mniej krwawo niż na naszych Kresach w dobie ukraińskiego ludobójstwa.

Ja Ukraińców nie bronię, wiele osób z mojej rodziny zginęło na Wołyniu w 1943 roku, ale jestem historykiem i nie zgadzam się na manipulacje lub szerzenie ignorancji niemającej nic wspólnego z prawdą.

rf122
rf122(@rf122)
5 lat temu

Ukraińcy robią sobie klub we Wrocławiu-oburzenie
Polskie kluby na zachodzie-zajebiście, spoko, dobrze, że nasi nie zapominają o korzeniach, typowo Polska hipokryzja

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu
Reply to  rf122

Hipokryzja? Człowieku, ogarnij się. Duże migracje są zawsze problemem. Jaka to integracja z Polską i Polakami? Chcą Ukrainy? Droga wolna – wracać do domu i tam sobie ją budować. Na dodatek historia naszych narodów również nie napawa optymizmem, więc trzeba włączyć realizm. Poza tym – ile jest klubów polskich na Ukrainie?

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  Pat i Pataszon

Treść usunięta

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu

I to ma być argument za istnieniem tego klubu?

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  Pat i Pataszon

Treść usunięta

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu

Przyjąłem do wiadomości, bo tego nie wiedziałem. Nie znaczy to jednak, że zgadzam się z całą tą inicjatywą we Wrocławiu. Nie zgadzam się – zarówno z nią samą, jak i jej otoczką.

technojezus
technojezus(@technojezus)
5 lat temu
Reply to  rf122

Jakby Polski klub w Niemczech grał ze swastyki bo fajny emblemat, albo z czymś innym co Niemców oburza, denerwuje czy jakby w Rosji grał klub z przekreslonym sierpem i młotem i co i też myślisz że nie ma nic złego?

Prawda jest taka że trzeba szanować kraj w którym się znajduję.

Akcja z ich strojami to istna prowokacja.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  technojezus

Treść usunięta

I Sekretarz KC PZPN
I Sekretarz KC PZPN(@pawuloniasty)
5 lat temu
Reply to  rf122

Lwów był polskim miastem przez wieki, to miasto jest przesiąknięte polskością więc istnienie tam polskiego klubu jest uzasadnione. Poza tym Polacy na Kresach nie uruchomili tej ludobójczej machiny śmierci i po latach nie tworzą na obczyźnie klubu, który stroi się w barwy zbrodniczych formacji.

beppe
beppe(@beppe)
5 lat temu

Zupełnie serio – nie miałem nic przeciw Ukraińcom, nie miałbym nic przeciwko ich klubowi itp. Ale kit, że w samym środku dyskusji o zbrodniach banderowców ukraiński klub w Polsce przyjmuje sobie „zupełnie przypadkowo” barwy kojarzące się w tej dyskusji z tą zbrodniczą, a wychwalaną przez wielu Ukraińców organizacją, jest wyjątkowo naiwny.
To musiała być w pełni świadoma decyzja, mająca na celu dokładnie to, w jaki sposób jest odbierana. Ma z góry na celu prowokowanie – i reakcje polskie, pewnie nie raz i nie dwa niezasłużone, w tym zakresie stają się dla mnie zrozumiałe.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  beppe

Treść usunięta

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu

Po to jest mózg i świadomość, żeby będąc w gościach wiedzieć, że nie wypada podnosić wrażliwych dla gospodarzy kwestii. Ukraińska drużyna w Polsce w czarno-czerwonych barwach? Albo prowokacja, albo skrajna ignorancja. Tak czy inaczej nie do zaakceptowania i jeśli faktycznie Ukraińcy nie byli świadomi, że to niezbyt taktowny wybór barw, to teraz już są i powinni je zmienić.

sqnatop
sqnatop(@sqnatop)
5 lat temu

Racja amber to cecha tępych mas ktore wyladowuja w ten sposob złość spowodowana wlasnymi niepowodzeniami i wiedza opartą na „slyszalem od sasiada przy flaszce” „bo wszyscy tak mówią” i „bo korwa tak!”

HATEspeech
HATEspeech(@hatespeech)
5 lat temu

Amber….ty to nawet jakby ci ktos w pysk naplul to przeprosilbys i twierdzil,ze koles ma taka ”soczysta wymowe”, prawda?

ike jones
ike jones(@ike-jones)
5 lat temu
Reply to  beppe

Zastanów się przez chwilę co napisałeś. Ukraińcy zakładają sobie klub w obcym kraju, w którym i tak mają wystarczająco dużo problemów formalnych itd. ale ich nadrzędnym celem jest szeroko pojęte „prowokowanie”. W ogóle to piłka jest tu tylko pretekstem bo tak naprawdę chodzi o to, żeby urządzać jakieś śmieszne barwo-manifestacje na polskich pastwiskach aby być narażonym na wpierdol od polskich schlanych wsiurów. Brawo za twoją teorię spiskową na poziomie: „ziemia jest płaska”, „NASA kłamie” itd.

bastion79
bastion79(@bastion79)
5 lat temu
Reply to  ike jones

Zresztą, kiedy spodenki były białe – to samo. Chce się psa uderzyć…

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  beppe

Treść usunięta

technojezus
technojezus(@technojezus)
5 lat temu

A czemu nie? Czyżby Polacy pod taką flagą kogoś mordowali?

Cieszylbyś się jakby jakiś niemiecki klub na meczu w Polsce grał ze swastą albo rosyjski z sierpem i młotem?

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  technojezus

Treść usunięta

B123
B123(@b123)
5 lat temu

admin1 ty pewnie masz 15 lat nie rozumiesz najprostszych spraw nie wypowiadaj się

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  B123

Treść usunięta

I Sekretarz KC PZPN
I Sekretarz KC PZPN(@pawuloniasty)
5 lat temu

admin1, Ty serio jesteś tak PoYeahBunny czy tylko udajesz?

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

I Sekretarz KC PZPN
I Sekretarz KC PZPN(@pawuloniasty)
5 lat temu

Twoją pozdrowie przy okazji następnego spotkania.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

beppe
beppe(@beppe)
5 lat temu
Reply to  beppe

Wy poważnie macie jakieś wątpliwości? W środku dyskusji o Wołyniu i zbrodniach banderowców, wśród informacji, że na zachodzie Ukrainy (i nie tylko) uaktywniają się organizacje odwołujące się do tamtych zbrodniczych organizacji, o czym świadczą liczne czerwono-czarne flagi na uroczystościach, zamiast (lub obok) niebiesko-żółtych, klub Ukraińców w Polsce zmienia sobie barwy z czerwono-białych na czerwono-czarne i wy sądzicie że to przypadek? Barwy czerwono-czarne na Ukrainie po prostu coś jednoznacznie obecnie oznaczają, ta konfiguracja na Ukrainie nie jest przypadkowa.
Zapewne wielu grającym tam zawodnikom wcale nie zależało na takich kolorach, zapewne są to normalni, często sympatyczni ludzie. Ja jednak nie mam najmniejszych wątpliwości co do intencji tego, kto to wymyślił. Trzeba być mocno naiwnym, by te wątpliwości mieć. Zapewniam was, że biało-czerwone barwy przyjmowane przez wiele klubów polskich, gdy były zakładane (jako jedyne lub wśród innych) nie były przypadkowe, nie były przypadkowe też czerwono-niebieskie barwy Pogoni Szczecin, Odry Opole, Piasta Gliwice czy Polonii Bytom. Odwołania nie są wcale złe – ważne do czego ktoś się odwołuje. Tym razem do czegoś złego.
Tak, nie powinno się dawać takim rzeczom sprowokować, to pewnie nawet nic trudnego. Bardziej opisuję tu intencje i to, że takie zjawisko się wśród Ukraińców pojawia. Zawsze miałem i mam wobec Ukrainy sporo sympatii i zwyczajnie żałuję, że niestety tego typu tendencje tam wygrywają.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu

Nie, ale powinni walczyć, skoro tak im zawsze zależało na niepodległej Ukrainie. Poza tym, może warto pomyśleć o naszych rodzinach najpierw, a innych opcjonalnie.

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu

A który naród taki bohaterski i walczył w wojnie całą swoją ludnością? Może Polska? Nie rozśmieszaj mnie.

panp
panp(@panp)
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

no to teraz porowna sytuacje Polski z 39 i ukraincow z 2014….. podobna

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  panp

Treść usunięta

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

Treść usunięta

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu

Skąd masz statystyki o mniej niż 1%? Z dupy. Zresztą w ’39 w Polsce walczyło 2,5% ludności (populacja wynosiła 35 mln, mobilizacja była na poziomie 900 tys.), więc jeśli przyjmiemy, że to była jakaś bohaterska obrona, to i tak 97,5% Polaków NIE WALCZYŁO. Co oni robili? Albo ginęli, albo się kryli, albo uciekali, albo współpracowali z najeźdźcami. 97,5%!

A ty twierdzisz, że skoro paru Ukraińców przyjechało do Wrocławia, to lud Ukrainy uciekł i oddał kraj bez walki. Nonsens!

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

Treść usunięta

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu

A polscy lotnicy to działali w kraju? Durna teza.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

Treść usunięta

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu

Widzę, że argumenty ci się skończyły, ale „iksde” nigdy nie zawodzi.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

Treść usunięta

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu

Nie porównuję, tylko obalam twoją debilną tezę, że pomóc krajowi w wojnie można tylko zostając w tym kraju.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

Treść usunięta

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu

W sumie z debilem bez argumentów nie ma co dyskutować.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

technojezus
technojezus(@technojezus)
5 lat temu

Sumując i krótko mówiac Ukraina jako państwo jest chujowe.I pomyśleć że oni chcą do UE…..

ttt
ttt(@ttt)
5 lat temu

#takaprawda

dla-ciebie-sztuczny-kraj-bez-historii_2016-10-16_01-22-02.jpg
Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu

Studiowałem kilka lat temu razem z Ukraińcami i Białorusinami. Zasadniczo było poprawnie, ale parę razy słyszałem ich rozmowy, gdy myśleli, że nikt ich nie rozumie. Tak się składało, że praktycznie tylko i wyłącznie po rosyjsku między sobą mówili, a ja znałem rosyjski. Nie tylko na ich twarzach było widać zawiść i pogardę do Polski i Polaków, którzy ich przyjęli tu na studia. Oczywiście część z nich starała się być przyjazna, ale za kulisami wyglądało to inaczej.
Skoro tak kochasz Ukraińców, jedź na Ukrainę i baw się tam dobrze, ale nie rób z Polski drugiej Ukrainy.

panp
panp(@panp)
5 lat temu

a myslalem ze ukraincy graja w pilke nie no amber oni przyjechali sie tu napierdaalac naprawde jestes takim tepakiem

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  panp

Treść usunięta

panp
panp(@panp)
5 lat temu

i jeszcze jedno mas w awatarze flage Polaka a sierdzi z twoich tekstow lewakiem

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  panp

Treść usunięta

panp
panp(@panp)
5 lat temu

jak do mnie piszesz to wyciagnij huja z geby

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  panp

Treść usunięta

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

panp
panp(@panp)
5 lat temu

nie rubla raczej ojro

bastion79
bastion79(@bastion79)
5 lat temu

Ludzie są pojebani. Nic innego po takim tekście nie przychodzi mi do glowy.

Al Bundy
Al Bundy(@al-bundy)
5 lat temu

Trzymam kciuki za ten klub, fajnie że chłopaki mają swoją pasję. A jak sportowo są nieźli to niech grają w tej B-klasie, co to komu przeszkadza?

BTW – nie ma bardziej uprzejmych sprzedawców w sklepach i kurierów niż Ukraińcy, aż czasem jestem zakłopotany ich zachowaniem.

technojezus
technojezus(@technojezus)
5 lat temu
Reply to  Al Bundy

Nieprawda.
W moim mieście pracowała w sklepie pewną ukrainka.Miała wyraz twarzy jakby chciałaby kogoś zabić, byla nieprzyjemna, wyglądało jakby pracowała na siłę.Kilka miesięcy później zaczęła pracować w innym sklepie i już była miła.
Więc zapewne ja wyrzucili i jej nawrzucali.Oczywiście nie wszyscy są tacy Ale zdarzają się takie śmiecie.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  technojezus

Treść usunięta

Krzysztof Jarzyna ze Szczecina
Krzysztof Jarzyna ze Szczecina(@bonthegol)
5 lat temu

Przecież Litwa jest w UE to dlaczego mieliby mieć nadwyżkę? XD

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

bastion79
bastion79(@bastion79)
5 lat temu

Trafiłeś na chuja dostawcę i w mig połączyłeś, że nacja w tej kwestii była decydująca. Dla mnie bomba. Na potwierdzenie dorzucę, że żaden Polak nigdy mnie nie oszukał. Zajebali raz samochód – nie wierzę, że byli z Polski

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  bastion79

Treść usunięta

bastion79
bastion79(@bastion79)
5 lat temu

Bo to tępy chuj był!

I Sekretarz KC PZPN
I Sekretarz KC PZPN(@pawuloniasty)
5 lat temu
Reply to  Al Bundy

Sąsiedzi na Wołyniu też byli dla siebie jak rodzina. Tylko, że jak przyszło co do czego to chwytali za siekiery by mordować Lachów.Mili powiadasz? A jacy mają być w obcym kraju, w pracy, na której im zależy? To, że kurier się do Ciebie uśmiecha nie znaczy, że w duchu nie życzy Ci powolnej i bolesnej śmierci.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

grzesiekk.9
grzesiekk.9(@grzesiekk-9)
5 lat temu

Problem jest taki, że to chyba nie Dzpn organizuje rozgrywki C-klasy 😉 Więc też nie oni wyrazili zgodę na granie obcokrajowcami. A zasady w B-klasie są równe dla wszystkich. Dlaczego inne drużyny mają dostawać walkowery za wystawienie 3 obcokrajowców?

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

bastion79
bastion79(@bastion79)
5 lat temu

Zastanawiam się kiedy niektóre osoby dumnie zwani ludźmi, połączą następujący fakt, że nacjonaliści ukraińscy niczym nie różnią się od polskich. Widzisz gości od bandery to visavis nasza młodzież wszechpolska i inne onr. Na całym świecie wygląda to tak samo. Nacjonalizm nigdy nie uczynił nic dobrego dla świata – to trzeba tępić.

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu
Reply to  bastion79

Za to internacjonalizm – spod znaku sierpa i młota – przyniósł co najmniej 200 milionów ofiar. A jaki był multikulturalny i postępowy…

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu
Reply to  Pat i Pataszon

Internacjonalizm spod znaku sierpa i młota był po prostu zbrodniczy, w równym stopniu dla wszystkich (w przeciwieństwie do narodowego socjalizmu, szkodzącego głównie obcym). To nie znaczy, że internacjonalizm sam w sobie jest szkodliwy.

Przykłady niezbyt szkodliwego internacjonalizmu:
– Internet, Google, Wikipedia
– Erasmus
– Igrzyska Olimpijskie
– Strefa Schengen

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

Narodowy socjalizm to tylko jeden z odcieni tego internacjonalizmu. Polityczny internacjonalizm w dużej mierze radziecki (czytaj: rosyjski). Rozłożenie akcentów jest w gruncie rzeczy drugo-, a może trzeciorzędne. O ile sobie przypominam to, narodowy socjalizm był przede wszystkim skupiony na konkretnej grupie i zajmował się jej problemami, a obcymi opcjonalnie.
„Niezbyt szkodliwy internacjonalizm”? Ciekawa gradacja. Jednak żeby było śmieszniej to współczesny dyskurs lewicowy, w przeważającej części, wskaże, iż to przykłady neokolonializmu, bo nie ma tam równego partnerstwa podmiotów, jakkolwiek by na to nie patrzeć.

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu
Reply to  Pat i Pataszon

„Narodowy socjalizm to tylko jeden z odcieni tego internacjonalizmu.” Powiem ci, że chyba nie znajdziesz wsparcia dla tej tezy. Mówienie o NARODOWYM socjalizmie, tym, który z dumą głosił „Deutschland, Deutschland über alles” jako przejawie internacjonalizmu to najzwyczajniej oksymoron.

Co do „niezbyt szkodliwego” – sarkazm. One nie są „niezbyt szkodliwe”, one są wręcz ogromnie korzystne dla wszystkich ich beneficjentów. I o ile zgodzę się, że spora część inicjatyw internacjonalistycznych to próby ustanowienia neokolonialnej dominacji, o tyle akurat te, które wspomniałem, nimi nie są, a jeśli miały być, to poległy na tej próbie.

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

„Internacjonalizm” w praktyce był radziecki (rosyjski). To był jeden z powodów, dla których Mao w latach 50. odciął się od Związku Radzieckiego, idąc własną, chińską drogą. O ile sobie przypominam, wielu lewicujących intelektualistów europejskich pisało peany na cześć Związku Radzieckiego jako urzeczywistnieniu raju komunistycznego. Oczywiście robili to z daleka. Poza tym, dlaczego wielu Rosjan nadal tęskni za ZSRR? Stabilność i bezpieczeństwo to jedno, ale dla nich o wiele ważniejsze było i jest imperium sowieckie w domyśle: rosyjskie)
Co jest korzystne i w jakim stopniu, polemizowałbym. Niemniej jednak nie można przekreślać inicjatyw międzynarodowych, bo byłoby to po prostu głupotą. Zresztą, nie uważam tego za inicjatywy „internacjonalistyczne”, czyli polityczne, a raczej oddolne inicjatywy, które z czasem się przyjęły, z tych czy innych powodów.

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu
Reply to  Pat i Pataszon

A gdzie jest powiedziane, że inicjatywy internacjonalistyczne, czy w ogóle polityczne z definicji są odgórne?

Poza tym dzisiejszy internacjonalizm (podobnie jak całe tzw. „lewactwo”) nie wywodzi się z bolszewickiego, tylko raczej z kontrkultury lat 60-tych i ówczesnej rewolucji społecznej w USA.

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

A czy ja w ogóle twierdzę, że z definicji są odgórne? Wskazane przez ciebie inicjatywy były oddolne i tylko tyle stwierdziłem. Nic ponad to.

„Kontrkultura lat 60” to dziecko przetrawionego przez znudzonych zachodnim dobrobytem marksizmu-leninizmu, więc pośrednio jest z nim związany. Nie zapominajmy o dialektyce dziejowej i nieprzypadkowości 😉

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu
Reply to  Pat i Pataszon

Skoro piszesz, że nie uważasz czegoś za inicjatywę internacjonalistyczną, „czyli polityczną”, tylko za oddolną, to znaczy, że inicjatywy internacjonalistyczne definiujesz jako odgórne.

A mówienie, że kontrkultura lat 60-tych ma cokolwiek wspólnego z marksizmem-leninizmem, a już w szczególności z jego rzeczywistymi zastosowaniami (200 mln ofiar) to już, wybacz, straszne pierdolenie. Główne nurty kontrkultury to m.in. ruch praw obywatelskich, ruch wolności słowa czy ruch pacyfistyczny – przeciw wojnie w Wietnamie czy przeciw zbrojeniom nuklearnym. Brzmi jak ZSRR, jak zbrodniarze, którzy wymordowali te 200 mln? No nie, nie brzmi. Zresztą w samej swej naturze był to ruch anty-establishmentowy, stawiający na piedestale dobro jednostki ponad dobrem społecznym, a nawet jeśli mówimy wyłącznie o idei, a nie zastosowaniu, to fundamentem marksizmu-leninizmu było dążenie do dobra wspólnego kosztem dobra jednostki. Jedno nie mogło wywodzić się z drugiego, bo są to idee zupełnie rozbieżne.

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

Ekstrapolowanie tego co napisałem jest nadużyciem, ale nie mam zamiaru się dłużej nad tym rozwodzić.

A czym były ruchy tamtego czasu, jak nie poświęceniem ludzkości nowemu porządkowi kosztem dobra jednostki? Protesty przeciw broni nuklearnej? Litości!!! A terroryzm polityczny w wydaniu choćby niemieckiej RAF? To nie były działania „nuklearne” mające zniszczyć przeciwników? A co z terroryzmem arabskim, który mocno był wspierany przez blok komunistyczny? Wojnę w Wietnamie zwalczano, bo celem Amerykanów była tam walka z „komunistami”, a nie pryncypialne zwalczanie wojen w ogóle, bo lewicowe grupy nadal stosowały w tamtym czasie terror, ale jakoś tego nie potępiano. Czyżby tylko jeden rodzaj terroru był zły?

Tylko dlatego, że stosowano inne środki, trudno przeczyć wspólnocie ideowej. Znamienne w tym kontekście jest to, że lewicy europejskiej nie przeszkadza to, że wielu jej działaczy wywodzi się ze zbrodniczego aktywu partyjnego Europy Środkowej i Wschodniej. Dlatego opowieści o tym, że w latach 60. byli inni ludzie należy włożyć między bajki – ludzie i idee są te same, choć czasami mogą się różnić środkami.

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu
Reply to  Pat i Pataszon

Skoro nie masz zamiaru się rozwodzić, to nie podejmuj dyskusji, bo to tak jakbyś chciał jechać samochodem bez zużywania paliwa. Nie chcesz podjąć wysiłku żeby przekazać co miałeś na myśli? Twoja sprawa, ale bez tego nie ma komunikacji i zostawiasz swoje treści zrozumieniu przez, jak to zgrabnie nazwałeś, ekstrapolację.

Natomiast w swoich rozważaniach nt. kontrkultury mylisz przyczynę ze skutkiem. To nie kontrkultura wyrosła z marksistowskich idei, a nowe nurty lewicy – zresztą mocno przeciwstawne wobec marksizmu-leninizmu – wyrosły z kontrkultury. Różne organizacje komunistyczne, owszem, podczepiały się pod kontrkulturę i – mówiąc kolokwialnie – wycierały sobie gębę różnymi powstałymi z niej ideami, żeby zyskać poparcie społeczne, ale w rzeczywistości bliżej im było do tradycyjnego marksizmu-leninizmu, konfliktu klas i wynikającej z niego potrzeby zbrojnej rewolucji, a w następstwie obalenia starego porządku i ustanowienia nowego.

Wiązanie współczesnego internacjonalizmu z marksizmem-leninizmem i jego 200 milionami ofiar jest zatem absurdem, pomimo że internacjonalizm był, owszem, częścią socjalistycznej myśli. Są to natomiast dwa różne internacjonalizmy, pochodzące z dwóch różnych źródeł – jeden agresywny, dążący do dominacji jedynego słusznego systemu nad wszystkimi ludami, będący częścią marksizmu-leninizmu, a drugi pokojowy, opierający się na idei współpracy różnych krajów i różnych społeczeństw, będący efektem rewolucji społecznej i kontrkultury lat 60-tych, które były o wiele bardziej złożonymi zjawiskami, niż obie ówczesne supersiły, niejako zachodzącymi ponad nimi.

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

Rozumiem, że czytanie ze zrozumieniem cię przerasta, ale nie miałem pojęcia, że tak bardzo. Odniosłem się tylko i wyłącznie do podanych przez ciebie przykładów i tyle, a to ty wyciągnąłeś daleko idące wnioski. Ja niczego takiego nie twierdziłem i nie twierdzę.

Jeżeli twierdzisz, że „kontrkultura lat 60” nie miała swoich korzeni w marksizmie, to naprawdę nie mamy o czym rozmawiać. Ona wprost zasadzała się na marksizmie, bo to właśnie marksizm był metodologią szeroko pojętej szkoły frankfurckiej, która stworzyła grunt dla tej „kontrrewolucji.” Różne akcenty, pojęcia są drugorzędne i tak naprawdę nieistotne. „Pokojowy internacjonalizm”? A co to takiego? Siły ONZ obserwujące masakrę w Srebrenicy? Czy może Afryka od końca lat 60? Faktycznie, sporo pokoju i spokoju…

Damiano_L
Damiano_L(@Damiano_L)
5 lat temu
Reply to  Pat i Pataszon

Nie przerasta mnie czytanie ze zrozumieniem i dlatego jestem odporny na twoją cwaniacką retorykę.

Marksizm to nie marksizm-leninizm. Łączenie czegokolwiek wywodzącego się z marksizmu z 200 milionami ofiar marksizmu-leninizmu to zwykłe wciskanie ciemnoty. ZSRR używał ideologii jako lukru na gównie, jakim był ichni reżim i nie próbuj dowodzić czegoś innego, bo się ośmieszasz.

A jeśli uważasz, że kontrkultura lat 60-tych wywodzi się z jakiejkolwiek szkoły, to masz wyjątkowo ograniczone rozumienie tego pojęcia. Jeden czy drugi nurt mógł zainspirować różne ruchy tamtego okresu, ale te ruchy to nie była kontrkultura lat 60-tych, to był tylko jeden z wielu objawów tego zjawiska. Zjawiska, które zupełnie odmieniło zachodnią kulturę.

A co do pokojowego internacjonalizmu to już podałem ci kilka przykładów, ale widzę, że przyganiał kocioł garnkowi z tym czytaniem ze zrozumieniem. Natomiast jeśli uważasz, że obserwowanie (nie dokonywanie!) masakry przez ONZ to taki sam przejaw agresji jak 200 milionów ofiar komunistycznego reżimu, to faktycznie nie mamy o czym rozmawiać, bo masz ewidentny problem z racjonalną oceną sytuacji i dobierasz fakty pod tezę, a nie tezę na podstawie faktów.

kaszub
kaszub(@kaszub)
5 lat temu
Reply to  Damiano_L

ładnie jesteś jebnięty. ktoś ci płaci za trolling. jesteś na żołdzie oun-upa?

kaszub
kaszub(@kaszub)
5 lat temu
Reply to  bastion79

ale nasi nacjonaliści są u siebie, więc ukraińscy niech także wypierdalają do siebie i tam się wydziczają na dzikich polach.

bastion79
bastion79(@bastion79)
5 lat temu
Reply to  kaszub

Odnosiłem się ogólnie do nacjonalizmu, a nie czy tu, czy tam. To taki prymitywizm plemienny.Dawniej dawniej, jak mieszkaliśmy w jaskiniach to też laliśmy maczugami nieznajomych. Wtem niektórzy ludzie pomyśleli, że może jednak lepiej się połączyć, bo łatwiej polować, dbać o rodzinnę czyli bronić się przed zwierzakami i przed tymi którzy tego jeszcze niezrozumieli. Tym sposobem zaczęły powstawać, wioski, osady, miasta, narody(np Polska to połaczenie plemion słowiańskich) – jednym słowem cywilizacja. Niestety zawsze są tacy (osoby, nigdy całe narody), którzy uważają, że jednak lepiej jest dzielić, nienawidzieć zamiast łączyc, współpracować dla wspólnych korzyści. I tak powstają wojny. W imię granic, kultury, rasy, wyznania, polityki i tak można wymieniać. Kiedy narobimy sobie już wystarczająco dużo krzywd na wojnach („które są o pokój” musiałem Kazik) znów siadamy do stołu – tu niespodzianka – jednak lepiej się nie bić. Nacjonalizm jest rewelacyjnym powodem wojny jednym z lepszych. Innych zalet osobiście nie dostrzegam. Pozdrawiam

I Sekretarz KC PZPN
I Sekretarz KC PZPN(@pawuloniasty)
5 lat temu
Reply to  bastion79

A ile ofiar na koncie w swojej historii ma ONR czy MW?

panp
panp(@panp)
5 lat temu

I wy naprawde w to wierzycie ze przypadkowo czerwono czarne barwy… przeciez to jest jawne pluccie nam polaką nawet jesli to byl przypadek w co nie wierze zasady wzajemnej egzystencji spowodowaly by ze zmienili by te barwy np na niebiesko zółte ja w ten przypadek nie wierze i ti jest jawne walenie w h…..

KO
KO(@iago)
5 lat temu

Mieszkam w Berlinie, ale urodziłem się i wychowałem w Jeleniej Górze – to takie byłe miasto wojewódzkie – 4 pod względem wielkości na Dolnym Śląsku. Do tego studiowałem i mieszkałem kilka lat we Wrocławiu i pewnie gdyby nie wyjazd do Niemiec, mieszkałbym tam do dziś. Sądzę że kiedy wrócę do Polski – bo pewnie wrócę – to na 90 procent do Wrocławia (10 procent to Kraków ze względu na moją żonę, która stamtąd pochodzi). Jak co jakiś czas przyjeżdżam – bo mam w sumie bardzo blisko – do domu. Gdzie się nie obejrzę czy to w JG, czy we Wrocławiu, czy – to już bardziej rozumiem – w Krakowie to Ukraińcy. U mojej siostry w jednej z lepszych knajp we Wrocławiu to same Ukrainki, które wcale nie pracują tak fantastycznie jak to opowiadają w legendach. W Jeleniej Górze jak wsiadasz do autobusu komunikacji miejskiej albo PKS to możesz być pewien że kierowcą jest ktoś zza wschodniej granicy. Smutne.

Bieganie w barwach jednoznacznie kojarzących się w tymi haniebnymi wydarzeniami, to dla mnie jawna potwarz i jakaś zorganizowana akcja. Nie jestem poprawny politycznie bo tak myślę i tyle. Co ten gościu jeden z drugim p……i że sobie wzięli takie koszulki i spodenki bo dobrze się piorą i nie widać zaschniętego błota, potu i krwi 😉 No poważnie? Ukraińcy w Polsce są – oczywiście w odpowiednich proporcjach – zorganizowani w naszym kraju trochę na modłę Turków w Niemczech.
Powoli, powoli i za 10-15 lat to w Polsce będzie podobnie – ponownie w odpowiednich proporcjach – jak w niektórych dzielnicach w Berlinie (no i w całych Niemczech). Własne sklepy, własne osiedla, własne związki począwszy od kynologicznych, a skończywszy na reprezentacji w Sejmie, Senacie i Bóg wie czym jeszcze. No i oczywiście Cerkwie też będą – chociaż Ukraincy to mają chyba troche wyjebane na Boga. Powolne budowanie struktur i umacnianie się na swoich pozycjach w bądź co bądź obcym dla siebie – bo przecież nie swoim – terenie. To takie dla was fajne? Odpowiecie sobie na to pytanie za kilka lat, gdy będziecie się obco czuć we własnym kraju, mieście, województwie.

Takie pierdolenie o wojnie – gdzie nie rzucę okiem na artykuł o Ukraińcach w Polsce – musi być wstawka że ktoś tam w pracy, na studiach czy na innej zabawie nie może się skupić bo myśli o krewnych co to giną na wojnie. Okazuje się że w całej Ukrainie każdy ma bliskich krewnych w tym ichniejszym DRL – Donieckiej Republice Ludowej. Macie krewnych porozsiewanych po całej Polsce, w każdym jej miejscu? Jeśli jestem wyjątkiem to chyba ze mną jest coś nie tak.

Na końcu zapytam – czym różni się Polska np. od Czech i Słowacji, że oni wybierają Polskę, a nie kraje w których podobno jest jeszcze lepiej? Może mi to ktoś wytlumaczyć?

Niech oni po prostu wracają do Siebie i odbudowują swój kraj. Nie spotkałem z Ukrainy nikogo, kto by nie narzekał na korupcję – jednak spotkaliście kogoś, kto chciałby i miałby plan aby z tym walczyć, i to zmienić? No właśnie.

Wujek Remo
Wujek Remo(@wujekremo)
5 lat temu
Reply to  KO

Żyjemy w pojebanych czasach, w których nasza homogeniczność się kończy i tego nie przeskoczymy, nie zamkniemy granic ot tak. Dlatego, jak już mają być jakieś ruchy migracyjne, to po stokroć wolę, by byli to Ukraińcy, niż Turcy, o których sam wspominasz.

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu
Reply to  Wujek Remo

G..wno prawda. Wielokulturowość zawsze prowadzi do wytworzenia nowych homogenicznych narodów. Nie zgodzę się, że nie można zamknąć granic. Można. Popatrz na Izrael. Postawił mur i ch..j. Nieprawdą jest, że nie możemy mieć na to wpływu, bo możemy i musimy. I będziemy, bo coraz więcej ludzi ma już dość. Ja nie chcę tutaj drugiej Ukrainy, którą Ukraińcy przywożą z sobą.

dlouhy
dlouhy(@dlouhy)
5 lat temu
Reply to  Pat i Pataszon

za „i ch*j” masz plusa

Marek_Ramoniak
Marek_Ramoniak(@marek_ramoniak)
5 lat temu
Reply to  Wujek Remo

Tańszych pracowników chcieli sobie sprowadzić Niemcy i postawili na Arabów. Tylko coś nie pykło, bo praca była ostatnią rzeczą o jakiej myślała większość uchodźców. Teraz niemiecki rząd łakomym okiem spogląda na pracujących w Polsce Ukraińców. I jak Angela przeforsuje zmiany w przepisach ułatwiające podjęcie długoterminowej legalnej pracy w Niemczech, to Ukraińcy będą mieć kurewski dylemat – praca za 2 tysiące złotych czy 2 tysiące euro. Ciekawe jak długo będą się zastanawiać co wybrać?

KO
KO(@iago)
5 lat temu
Reply to  Marek_Ramoniak

Spokojnie, myślisz że Niemcy tak bardzo chcą tutaj Ukraińców? Mylisz się. No i nie za 2 tysiące euro, a za 1100 na rękę 😉

Marek_Ramoniak
Marek_Ramoniak(@marek_ramoniak)
5 lat temu
Reply to  KO

Żebyś się nie zdziwił. Chętnie przyjmą Ukraińców (pewnie nie wszystkich legalnie) także Holendrzy czy Francuzi.
A Niemcy mają w tym doświadczenie. Dzięki ogromnym pieniądzom z Planu Marshalla swój dostatek po wojnie budowali rękoma Jugosłowian, Polaków czy Turków.

technojezus
technojezus(@technojezus)
5 lat temu
Reply to  Marek_Ramoniak

Ukraińcy wolą Polskę bo nie chcą się uczyć niemieckiego czy angielskiego.
Polski jest dla nich łatwiejszy.
Tylko ci najbardziej ambitni jadą na zachód.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  Marek_Ramoniak

Treść usunięta

Wujek Remo
Wujek Remo(@wujekremo)
5 lat temu

Dobra, bo widzę, że gimbopatriotyzm wziął górę nad myśleniem: ilu Wy tych przyjezdnych Ukraińców znacie osobiście? Ja znam kilkanaście osób i – oprócz jednej – wszystkie są ze wschodniej i centralnej Ukrainy, tej, gdzie mówi się po rosyjsku. Czują się Ukraińcami, ale mówią po rosyjsku i – w odróżnieniu od swoich ziomków z galicji i lodomerii – nie pałają sympatią do banderowców. Powiedziałbym, że wręcz przeciwnie, nazywają ich wprost faszystami. Owszem, są na Ukrainie ludzie gloryfikujący banderę (celowo małą literą), ale – uwaga – oni się do Polski raczej nie pchają. Przyjeżdżają tu ludzie z Ukrainy wschodniej, którzy z zasady są do Polski i Polaków nastawieni pozytywnie. Dlatego mała rada Wujka Rema: mówiąc o Ukraińcach pamiętajmy, że tak naprawdę to niemal dwa odrębne narody, jeśli chodzi o podejście do historii i Polaków. Ci ze wschodu są naprawdę o.k. i wrzucanie ich do jednego wora z banderowcami jest po prostu krzywdzące.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu
Reply to  Wujek Remo

Treść usunięta

Wujek Remo
Wujek Remo(@wujekremo)
5 lat temu

Wypowiadałem się generalnie o przyjeżdżających do nas Ukraińcach jako zjawisku, niekoniecznie w kontekście artykułu, nie zaznaczyłem tego – mój błąd. Natomiast przyznam Ci rację, że te barwy to faktycznie wyglądają na prowokację i słabe to z ich strony.

panp
panp(@panp)
5 lat temu
Reply to  Wujek Remo

ale artykol jest o konkretnym klubie i konkretnych brawach do ukraincow jako calego narodu nic nie mam ale w tym przypadku jest jawne plucie w twarz naszym przodkom

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu
Reply to  Wujek Remo

I w związku z tym mamy ich witać chlebem i solą, i brać każdą ilość? Mnie to zwisa, z której części są. Migracje w małych ilościach, pozwalających na asymilację są nawet wskazane, ale nie hordy Ukraińców, którzy przez ostatnie ćwierćwiecze nie zrobili dla siebie nic we własnym kraju i próbują to przeszczepić u nas. Nie, dziękuję – czy ze wschodu, czy z zachodu.

tomaszo
tomaszo(@tomaszo)
5 lat temu

„Ale po paru meczach nie mogliśmy ich doprać, więc zdecydowaliśmy się na czarne.” Ups biedaki jakiego mają pecha, nie ma dobrego proszku we Wrocławiu. Widząc nastawienie społeczeństwa prowokują bardziej. Eh

Hryciukowski
Hryciukowski (@molenard)
5 lat temu

Podobali mi się ci Ukraińcy dopóki nie pojawił się temat stroju. Pluja nam w mordę swoim ubiorem i dziwią się niechęci. Próby pobicia czy obrażanie to i tak nic przy obdzieraniu ze skóry czy pod palenia snopkow w które owinięci byli Polacy.

Browary KS
Browary KS(@browary-ks)
5 lat temu

Byłem bardzo pozytywnie nastawiony do momentu aż przeczytałem o stroju. Przecież to jest jawna kpina. Skoro tacy z nich nacjonaliści to niech wypierdalają na Ukrainę walczyć o swój kraj z Rosją a nie afiszują się tutaj.

I don't get involved
I don't get involved(@idontgetinvolved)
5 lat temu
Reply to  Browary KS

pełna zgoda

Morderca z glebi lasu
Morderca z glebi lasu(@morderca-z-glebi-lasu)
5 lat temu

Mój dziadek mieszkał z rodziną kilkadziesiąt km od Iwano-Frankowska. Jak opowiada o prześladowaniach, to lecą mu łzy. 85-letniemu staruszkowi… Być może od śmierci z ukraińskich rąk uratowała ich zsyłka na Syberię… na 7 lat w okolice Irkucka. Potem choroby, śmierć jego ojca, siostra do armii Berlinga, brat do armii Andersa i takie ich losy.

pepe72
pepe72(@pepe72)
5 lat temu

wtedy to był Stanisławów.

Znawca94
Znawca94(@chuligan94)
5 lat temu

Za pewne ten komentarz dostanie sporo minusów.Właśnie od tych o których piszę.
Banda jebanych nietolerancyjnych Polskich idiotów.Jaki wpływ ci co grają mają na to,że kiedyś banderowcy zabijali Polaków? Skoro nawet ich na świecie nie było?
Pomijając,że żadnego to Polska na emigracji np.we Lwowie też ma swój klub.I na Ukrainie nie mają z tym problemu.
Dynamo Wrocław chciało mieć Polskich piłkarzy ale związek się nie zgodził.Teraz kładzie im kłody pod nogi w postaci zasłaniania się przepisami.Sędziowie lepsi nie są.

Nikt nie potrafi się postawić na chwilę na ich miejscu.
Gdyby w Polsce było gorzej i chcialbym emigrować na Ukrainę bądz trwała by wojna.
Zamieszkałbym tam i chciał pokopać w piłkę z Polakami.
To nie chciałbym by mnie wyzywali,kładli kłody pod nogi i nie dawali rywalizować jak równy z równym.
Poza tym to Ukraińcy a nie ”banderowcy”,islamiści,terroryści.

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu
Reply to  Znawca94

Znawco, popraw najpierw umiejętność korzystania z klawiatury. Po drugie, jeżeli historia to najlepsza nauczycielka i kto o niej zapomina jest skazany na jej powtórzenie, to ja już wolę wyciągnąć z niej wnioski na przyszłość. A wnioski są takie – to nigdy nie byli, nie są i nie będą nasi przyjaciele. Zresztą, parafrazując Henry-ego Temple’a, Polska nie ma wiecznych sojuszników, ani wiecznych wrogów; wieczne są tylko interesy Polski i obowiązek ich ochrony 😉

Znawca94
Znawca94(@chuligan94)
5 lat temu
Reply to  Pat i Pataszon

Postaram się poprawić.Wiem,że moje składanie zdań pozostawia wiele do życzenia.Jestem słabo wykształcony ponieważ dość poważnie zachorowałem w młodym wieku.
Uważam,że trzeba być egoistą.Ale można być zdrowym egoistą.
Np.argument ,że obcokrajowcy zabierają Polakom pracę.
Każdy obcokrajowiec powinien na miarę możliwości dostać w naszym kraju pracę.Ale jeśli na jego miejsce pojawia się Polak to obcokrajowiec powinien być zwolniony.
W takim sensie.
Jeśli Ukraińcy by się zaczęli zbierać i popełniać przestępstwa to zero litości.Wygnać do siebie i postarać się by ich pozamykali w więzieniach.

Pat i Pataszon
Pat i Pataszon(@patipataszon)
5 lat temu
Reply to  Znawca94

Przepraszam, nie wiedziałem o twoich problemach. Nie mam nic przeciwko Ukraińcom jeśli chcą stać się Polakami i budować lepszą Polskę. Problem w tym, że może z tym być trudno w tak dużej grupie i wziąwszy pod uwagę to, że nie czują zasadniczo więzi ze swym krajem ojczystym, trudno mi uwierzyć, że poczują więź z Polską.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

technojezus
technojezus(@technojezus)
5 lat temu

Tekst o strojach pokazuje że kręcą niemilosiernie.
Skoro wiedzieli że czarny z czerwonym kojarzy się Polakom z UPA to czemu nie zmienili grając na dodatek w Polsce.
Piszą że czarne pasują to niech pasują tylko że dla szacunku dla kraju w którym żyją powinni wybrać inne.

Nic do Ukraińców nie mam bo znaczna większość to ludzie tacy jak my.Tylko margines to te śmiecie z UPA.Ukraińcy przyjeżdżają do nas bo nie dość ze jesteśmy w UE, to nasz język jest dla nich bardzo łatwy, łatwiejszy od niemieckiego czy angielskiego jak była o tym mowa w artykule.

Problem polega tylko na tym że obecny rząd Tak krytykuje politykę zachodu w sprawie imigrantów, a sam robi dokładnie to samo tylko że z ukraińcami.Jeszcze nie daj Boże zaczną tworzyć ,getta, jak na zachodzie i będziemy mieli swoje problemy.Nie wiem dlaczego tak tym Ukraincom się pomaga.Jak nie Social to jakieś programy które pomagają im żyć a wiele biednych polskich rodzin ma się w dupie.W niektórych miastach już co raz więcej tablic/reklam w j.polskim i ukrainskim.A Ukraińcy co w zamian robią? Niszczą nasze szkoły czy przesladują ludność Polską.

Jeżeli mówimy o szacunku to najpierw ,goście, muszą nas zaakceptować.

Moim zdaniem powinni dostać pozwolenie od PZPN’u na granie dalej.

Największą glupota jest to, że właśnie kilka krajów z Europy w tym właśnie Ukraina ie są traktowane jak Europa…WTF??
Co biorą ludzie którzy tworzą takie zjebane przepisy.Mam rozumieć że jakiś Ukrainiec jest na równi z jakimś bambo z Afryki, Lee z Azji czy abdulem z bliskiego wschodu?

Ps.Śmiesznie by było jaki za kilka/kilkanaście lat takie dynamo Wrocław grało by w ekstraklasie albo co lepsze reprezentowało nas w Europie 🙂

pepe72
pepe72(@pepe72)
5 lat temu
Reply to  technojezus

> Moim zdaniem powinni dostać pozwolenie od PZPN’u na granie dalej.

Niby dlaczego? Klub „nie dla Polaków” niech wyp…a.

technojezus
technojezus(@technojezus)
5 lat temu
Reply to  pepe72

To niech też wpierdolą Pogoń Lwów czy inne polskie drużyny grające za granicą.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty
5 lat temu

Treść usunięta

czleniubocieczolgrozjedzie
czleniubocieczolgrozjedzie(@czleniubocieczolgrozjedzie)
5 lat temu

ale że nabojka pozwala na coś takiego u siebie pod nosem? Mam nadzieję, że to długo nie potrwa.

Sebastian Ro(L)ewski
Sebastian Ro(L)ewski(@sebastian-rolewski)
5 lat temu

>10% wrocławian to chochoły
jest aż tak źle?

kaszub
kaszub(@kaszub)
5 lat temu

Ukraińcy wyjeżdżajcie z Polski, wracajcie do domu i chwytajcie za broń. to jest wasza powinność.

B123
B123(@b123)
5 lat temu

A teraz we Wrocławiu i Krakowie domagają się ( wraz z ich konsulami!) dwujęzycznych szkół i klas i nasi tępi urzędnicy już im przytaknęli. Jakoś w Anglii czy Irlandii Polakom nie przyszło do głowy wymagać od władz nauki języka polskiego czy polskiej historii jak już sami się zrzeszają prawdopodobnie też tamci urzędnicy wyśmieli by propozycje polskich szkół utrzymywanych z ich budżetu

Lengyel97
Lengyel97(@lengyel97)
5 lat temu
Reply to  B123

Również to zauważam. Ostatnio słuchając radia Kraków ,myślałem że jestem na innych falach, bo nadawano specjalne programy dla Ukraińców w ich języku.To świadczy że jest ich tu coraz więcej, Jako Polak,mam wątpliwości czy przyjmowanie ich w tak dużej ilości do kraju to dobry pomysł, mimo że większość z nich to dobrzy ludzie. Podkreślam nie jestem rasistą, faszystą tylko patriotą.Ci którzy krytykują banderowskich nazistów , często nie mają wstępu na Ukrainę, patrz. Prezydent Przemyśla, co jest dowodem że banderyzm ma wsparcie w ukraińskim rządzie.Jest to niedopuszczalne.Czy wyobrażacie sobie jakby w Niemczech czczono Hitlera , to Izrael by to tolerował?

Jędrek Lepper
Jędrek Lepper(@gabm93)
5 lat temu

Niemcy grają w białych – kolor biały był też w fladze III Rzeszy. Naziści jak nic.

3-5-2
3-5-2(@3-5-2)
5 lat temu
Jędrek Lepper
Jędrek Lepper(@gabm93)
5 lat temu
Reply to  3-5-2

>sputniknews
Toś sobie znalazł źródło

3-5-2
3-5-2(@3-5-2)
5 lat temu
Reply to  Jędrek Lepper

A ktoś jeszcze stawia te sprawy w ten sposób? Z tego co wiem to mamy się cieszyć, że tu jadą.

ps
Zapomnij, że dostaniesz podwyżkę.

PRT
PRT(@prt)
5 lat temu

Pewnie ich sporo wyjedzie, jak im się cała Unia otworzyła.

baran
baran(@baran)
5 lat temu

Najlepsza to bajeczka o tym dlaczego grają w koszulkach z kolorami ukraińskich nacjonalistów. Prawie taka sama dlaczego zespół Enej nazwał się pseudonimem​ jednego z przywódców UPA. Przypadku tu nie ma.

Maxizer
Maxizer(@maxizer)
5 lat temu

Prosta zasada: wzajemność. Chcecie do nas? Załatwcie nasze sprawy, jakie zostały u was. A tu proszę, co od was mamy: embargo na mięso, zakaz ekschumacji i prac archeologicznych… uczciwie opiszcie i przeproście za Wołyń.
A jak nie, to proszę bardzo: macie zachodnią Ukrainę, jak chcieliście, Polaków prawie tam nie ma (wyrżnęliście, albo uciekli) – cieszcie się nią i siedźcie tam, a o nas zapomnijcie. Bo my was nie bardzo chcemy…

Jakkaz
Jakkaz(@jakkaz)
5 lat temu

„Nie widzę problemu w banderowych strojach” typ o nazwisku Dzierżyński. Niech sobie chłopaki grają ale i tak leżę :’D

I Sekretarz KC PZPN
I Sekretarz KC PZPN(@pawuloniasty)
5 lat temu

Dzierżyński… Już samo nazwisko sporo mówi.

I don't get involved
I don't get involved(@idontgetinvolved)
5 lat temu

Ja do Ukraińców nic nie mam, poza tym, że w zeszłym tygodniu pizzę przywieźli mi po prawie 2 godzinach. Ale słowo do autora –  Szymon Podstufka Artykuł byłby naprawdę niezły, gdyby pociągnął Pan wątek barw tego klubu. Na wstępie proszę w Google wpisać 'flaga upa’ albo 'barwy banderowców’. KAŻDY Ukrainiec wie z czym się kojarzą i choć nie wątpię, że wielu z tych piłkarzy to normalne chłopaki, to byłbym wdzięczny jakby Pan ich dopytał w jakich barwach będą grali w następnym sezonie, bo w mojej opinii to ważniejsza kwestia niż ta czy będą grali w C klasie, czy w B klasie. Póki co wygląda to tak, jakby Hans, Heinrich i Steffen przyjechali tu grać w barwach brunatnych lub ze swastyką.

pepe72
pepe72(@pepe72)
5 lat temu

Nazistowskie barwy czerwono-czarne? Czy na opolszczyźnie Niemcy będą grać w czerwonych koszulkach z charakterystycznym logiem w białym kole? Czy jest na to jakiś paragraf?

blazej przybylowicz
blazej przybylowicz(@blazej-przybylowicz)
5 lat temu

Eksklawa!!!
Rozumiem, że błąd się zdarzył. Ale artykuł wisi bodaj od rana i pomyłka nie poprawiona.
Pół biedy gdyby gdzieś w środku ale w TYTULE!?!

Browary KS
Browary KS(@browary-ks)
5 lat temu

Swoją drogą co to za obyczaje w tym Wrocławiu panują? Żadna ekipa 'kulturystów’ Śląska nie może tam wpaść w odwiedziny i spytać o co chodzi z tymi strojami?

miechu
miechu(@miechu)
5 lat temu

Kurde, jak tak bardzo chcą podkreślić swoją narodowość, to czemu nie mają strojów żółto – niebieskich?

Anonim
Anonim
1 rok temu

Ojoj ktoś z rodziny zginął, jaki peszek, to trzeba było zostać na tej swojej upadlinie i bronić rodziny i walczyć w imię swojej męskiej prostytutki bandery. Nazjeżdżalo się tego syfu do Polski i jeszcze jakieś wymagania mają, nikt was nie zapraszał do kraju na który plujecie każdego dnia. Widać to zwłaszcza na spędach jak wychwalacie banderę i innych zwyroli. Brawo „polski” rząd, oby tak dalej, jeszcze dać im z urzędu nasze obywatelstwa jako nagrodę za przodków w mordowaniu Polaków.