Konsultacje w tej sprawie trwają od kilku miesięcy. Według naszych informacji od sezonu 2022/23 w Ekstraklasie nie będzie już przepisu o konieczności posiadania na boisku, w każdej chwili spotkania, przynajmniej jednego zawodnika o statusie młodzieżowca. Zmianę regulaminową musi jeszcze przyjąć zarząd PZPN. W zasadzie jest to już jednak formalność.

To już niemal pewne – przepis o młodzieżowcu zniknie z Ekstraklasy

Na początku przypomnijmy jacy zawodnicy są traktowani w Ekstraklasie jako młodzieżowcy. Są to piłkarze posiadający obywatelstwo polskie, którzy w roku kalendarzowym, w którym następuje zakończenie rozgrywek kończą maksymalnie 22. rok życia. Status młodzieżowca może mieć rzecz jasna młodszy gracz. W obecnym sezonie najstarszym młodzieżowcem w Ekstraklasie jest więc zawodnik, który urodził się 1 stycznia 2000 roku.

Na rynku jest deficyt młodzieżowców. Agenci to wykorzystują

Każdy klub Ekstraklasy począwszy od sezonu 2019/20 musiał wystawiać w każdym momencie meczu przynajmniej jednego młodzieżowca. Obecnie trwające rozgrywki są więc trzecim pełnym sezonem obowiązywania tego przepisu w najwyższej lidze. Wszystko wskazuje na to, że ostatnim.

Zmianę musi przegłosować jeszcze zarząd PZPN. Od kilku miesięcy trwają konsultacje w tej sprawie. Zajmuje się tym Komisja Techniczna PZPN, Komisja ds. piłkarstwa profesjonalnego PZPN, Ekstraklasa SA i same kluby. Te ostatnie nie będą podejmować decyzji, ale zbierane są ich opinie. Obecnie większość z nich jest za zniesieniem przepisu. Zwolennicy zmiany mają kilka argumentów. Przede wszystkim chodzi o wysokie oczekiwania finansowe młodzieżowców i ich menedżerów, a nie zawsze tak młodzi zawodnicy mają odpowiednie umiejętności.

Niektórzy są w kadrach klubów Ekstraklasy albo grają tylko dlatego, że mają odpowiedni wiek. Generalnie zaniżają poziom, a wymagania jeżeli chodzi o wysokość kontraktu mają bardzo wysokie – słychać żale prezesów, dyrektorów sportowych czy trenerów.

Na rynku jest specyficzna sytuacja. Osiemnaście klubów Ekstraklasy potrzebuje trzech, czterech młodzieżowców do rywalizacji ze sobą, bo jeden musi zawsze grać. W efekcie liczba zawodników o takim statusie i z odpowiednimi umiejętnościami jest ograniczona. Młody piłkarz idzie do tego klubu, w którym dostanie największą pensję. Raczej powinno być tak, że młodzieżowiec powinien patrzeć na to, gdzie ma szanse na większy rozwój, czyli de facto, gdzie ma szanse na regularne występy.

Niektórzy wystawiają młodzieżowca z przymusu

Są różne sposoby znajdowania młodzieżowców. Część klubów stawia na swoich wychowanków. Przykładami tego mogą być Lech Poznań, Jagiellonia Białystok, Zagłębie Lubin czy Pogoń Szczecin. Są kluby, które w równym stopniu korzystają ze swoich wychowanków, jak również z graczy pozyskanych w stosunkowo młodym wieku (nie mają jednak statusu wychowanka, który uzyskuje piłkarz zarejestrowany w klubie przez okres trzech pełnych sezonów lub przez 36 kolejnych miesięcy pomiędzy 12. i 21. rokiem życia).

Przykładem tego drugiego podejścia są, chociażby Legia Warszawa czy Lechia Gdańsk. Z kolei Wisła Płock, Piast Gliwice czy Bruk-Bet Termalica Nieciecza korzystają głównie z młodzieżowców pozyskanych z innych klubów. Niezależnie od podejścia problem jest jeden – deficyt młodych zawodników o odpowiednich umiejętnościach. Trenerzy często mówią, że wystawiają młodzieżowca, bo muszą, a nie dlatego, że wygrywa rywalizację ze starszym kolegą z drużyny.

Na młodzieżowcach się zarabia miliony euro

Z drugiej strony w ostatnich sezonach jak nasze kluby sprzedawały kogoś za wysokie kwoty zagranicę, to właśnie młodzieżowców.

  • Kacper Kozłowski (Pogoń Szczecin – Brighton) 11 mln euro
  • Jakub Moder (Lech Poznań – Brighton) 11 mln euro
  • Radosław Majecki (Legia Warszawa – Monaco) 7 mln euro
  • Jan Bednarek (Lech Poznań – Southampton) 6 mln euro
  • Kamil Piątkowski (Raków Częstochowa – RB Salzburg) 6 mln euro
  • Sebastian Szymański (Legia Warszawa – Dynamo Moskwa) 5,5 mln euro
  • Michał Karbownik (Legia Warszawa – Brighton) 5,5 mln euro
  • Bartosz Białek (Zagłębie Lubin – Wolfsburg) 5 mln euro

1 lipca do tej grupy dołączy Jakub Kamiński, który za 10 mln euro zamieni Lech Poznań na niemiecki Wolfsburg.

Dlatego mądrze zarządzane kluby nadal będą stawiały na młodzieżowców, nawet jak nie będzie już przepisu, bo na nich można najwięcej zarobić. Poza tym możliwe, że zwiększona zostanie pula nagród w Pro Junior System. Klub, który nie będzie stawiał na młodzieżowców nie dostanie wielkiej gotówki – przyznał nam jeden z działaczy PZPN.

Przepis zniknie, ale będą większe nagrody w Pro Junior System?

Czym jest PJS? Celem programu jest promowanie stawiania na młodych graczy. PZPN premiuje finansowo drużyny, które wystawiają młodzieżowców, a w szczególności swoich wychowanków. Aby piłkarz był uwzględniony w klasyfikacji Pro Junior System musi rozegrać co najmniej 270 minut oraz pięć meczów w Ekstraklasie. Dodatkowo punktowane są też występy w reprezentacjach.

W tym sezonie w puli PJS w Ekstraklasie (program obowiązuje również w ligach niższych) jest 10 mln zł brutto. 6 mln zł przekazuje Ekstraklasa SA, a 4 mln PZPN.
Bonusy finansowe za poszczególne miejsca w Pro Junior System na koniec rozgrywek przedstawiają się następująco:

  1. 3,25 mln zł
  2. 2,25 mln zł
  3. 1,75 mln zł
  4. 1,25 mln zł
  5. 0,75 mln zł
  6. 0,5 mln zł
  7. 0,25 mln zł

Klasyfikacja Pro Junior System po 26. kolejce Ekstraklasy:

  1. Legia Warszawa 6218 pkt
  2. Wisła Kraków 6173
  3. Jagiellonia Białystok 5292
  4. Lech Poznań 5252
  5. Pogoń Szczecin 4662
  6. Lechia Gdańsk 4652
  7. Cracovia 3546
  8. Piast Gliwice 2807
  9. Wisła Płock 2311
  10. Warta Poznań 2106
  11. Zagłębie Lubin 2041
  12. Górnik Łęczna 1969
  13. Śląsk Wrocław 1769
  14. Raków Częstochowa 1221
  15. Górnik Zabrze 923
  16. Bruk-Bet Termalica Nieciecza 603
  17. Radomiak 0
  18. Stal Mielec 0

 Źródło: naszpicy.pl

Jeżeli klub zajmie punktowane miejsce, ale spadnie z ligi to dostanie 50% nagrody finansowej. Jednym z pomysłów, żeby zachęcić kluby Ekstraklasy do dalszego stawiania na młodzież, mimo rezygnacji z przepisu o młodzieżowcu, jest zwiększenie puli nagród finansowych w Pro Junior System. Jak znaczące będą to premie? Na razie trwają konsultacje w tej sprawie i poszukiwanie finansowania. Mówi się, że usunięcie przepisu o młodzieżowcu z Ekstraklasy wywinduje bonusy PJS do tego stopnia, że niewystawianie zawodników o tym statusie będzie dla klubów zwykłą niegospodarnością.

Ostateczną decyzję w sprawie zniesienia przepisu o młodzieżowcu w Ekstraklasie musi podjąć zarząd PZPN. Ma się to stać na jednym z najbliższych jego posiedzeń.

Komentarz autora: Powinniśmy zaostrzyć ten przepis

Pomysł z usunięciem nakazu obligatoryjnego wystawiania młodzieżowca w Ekstraklasie nie do końca podoba mi się. Rozumiem argumenty o tym, że są kluby, w których „młody” gra tylko z uwagi na swój wiek. Tabelka najdrożej sprzedanych graczy pokazuje jednak, że stawianie na młodzież zwyczajnie się opłaca. Zniesienie przymusu sprawi, że wielu młodych piłkarzy po prostu nie dostanie swojej ekstraklasowej szansy. Z drugiej strony stawki i wymagania rzucane przez młodzieżowców i ich agentów często są absurdalnie wysokie.

W ostatnich sezonach trenerzy wielokrotnie narzekali na konieczność wystawiania młodych. Argumentowali: „Wartościowy młody gracz wywalczy sobie miejsce w składzie zawsze i bez jakiegoś przepisu”. W przyszłym sezonie będzie można sprawdzić, dla których szkoleniowców było to tylko czcze gadanie.

Osobiście poszedłbym w stronę zaostrzenia przepisu o młodzieżowcu, tak aby stał się przepisem o wychowanku, którego każdy klub musi cały czas mieć na boisku. To jeszcze bardziej zmusiłoby kluby do poprawienia szkolenia w swoich akademiach i zapewniłoby większe zaplecze dla reprezentacji Polski różnych kategorii wiekowych.

MACIEJ WĄSOWSKI

 

WIĘCEJ O EKSTRAKLASIE:

 

Fot. Newspix

Suche Info
28.09.2022

Lista największych talentów rocznika 2005. Jest dwóch Polaków

Jak co roku „The Guardian” opublikował listę najbardziej utalentowanych młodych zawodników. Tym razem na tapet trafiło 60 przedstawicieli rocznika 2005. Wśród nich znajduje się dwóch Polaków. Angielska gazeta doceniła umiejętności Dariusza Stalmacha i Antoniego Mikulko. Pierwszy z nich to wychowanek Górnika Zabrze. Rozegrał w Ekstraklasie 20 spotkań, a w ostatnim dniu letniego okna transferowego przeniósł się do AC Milan. Mikulko to natomiast bramkarz Lechii Gdańsk. Występuje […]
28.09.2022
Niezły numer
28.09.2022

Tylko 2 beniaminków utrzymało się w dywizji A. Co wiemy po trzech edycjach Ligi Narodów?

Kolejna edycja Ligi Narodów za nami — do rozstrzygnięcia pozostała już tylko kwestia zwycięstwa w Final Four. Co wiemy o tych rozgrywkach po trzech sezonach? Na przykład to, że rozpoczęcie kolejnego w dywizji A to wcale nie takie łatwe zadanie. Reprezentacja Polski w czwartej edycji pozostanie w najwyższej dywizji Ligi Narodów. Czy znów będziemy trzęśli portkami przed starciami z silnymi rywalami? Z pewnością. Jest jednak tak, jak ujął to Czesław Michniewicz (i nie tylko on) – trzeba uczyć się […]
28.09.2022
Weszło
28.09.2022

Moda na sukces? O weganizmie wśród sportowców

1970 rok – Neil Robinson, były zawodnik m.in. Evertonu i Swansea, jako 13-latek widzi w telewizji, jak krowie oddelegowanej do produkcji mięsa podrzynają gardło. Przechodzi na wegetarianizm, żyje tak 7 lat, by potem na ostatnie 10 lat kariery piłkarskiej zostać weganinem. Odmawiał noszenia skórzanych korków, promował rzadki wówczas styl żywienia. Kpił z przekonań, że sportowcy potrzebują dużo steków, aby utrzymać się na najwyższym poziomie. 2018 rok […]
28.09.2022
Suche Info
28.09.2022

Oficjalnie: Polska – Chile 16 listopada

Polski Związek Piłki Nożnej potwierdził, że 16 listopada reprezentacja Polski zmierzy się w meczu towarzyskim z Chile. Będzie to ostatni sprawdzian biało-czerwonych przed mundialem. Do meczu z południowoamerykańską reprezentacją dojdzie 16 listopada o godz. 20:45 na Stadionie Narodowym w Warszawie. Będzie to ostatni sprawdzian kadry Czesława Michniewicza przed mistrzostwami świata. Kolejnego dnia pojedzie ona do Kataru, gdzie 22 listopada zmierzy się z Meksykiem w pierwszym spotkaniu turnieju. Reprezentacja Polski zmierzy się […]
28.09.2022
Suche Info
28.09.2022

Jesus Imaz piłkarzem września w Ekstraklasie

Napastnik Jagiellonii Białystok – Jesus Imaz został wybrany najlepszym piłkarzem Ekstraklasy we wrześniu. Hiszpan w tym miesiącu zdobył trzy bramki i zanotował jedną asystę.  Imaz był wiodącą postacią Jagiellonii we wrześniu. Dzięki jego dobrej grze Duma Podlasia wygrała jedno spotkanie, a dwa zremisowała. Tym samym przedłużyła swoją passę bez porażki do sześciu meczów. Hiszpański napastnik w tym miesiącu popisał się dubletem w starciu ze Stalą […]
28.09.2022
Suche Info
28.09.2022

Maguire: – Błędy są częścią gry. Przepraszam

Obrońca reprezentacji Anglii i Manchesteru United Harry Maguire za pośrednictwem Instagram przeprosił kibiców za swoje błędy w meczu z Niemcami. To nie pierwszy raz w tym sezonie, kiedy ma ku temu okazję. – Błędy są częścią gry. Przepraszam. Dobre nastawienie i walka do końca pomogły nam wrócić do meczu. Patrzymy pozytywnie w przyszłość i czekamy na Katar. Z trudnych momentów wyjdziemy silniejsi – napisał na Instagramie Harry Maguire. Środkowy obrońca reprezentacji Anglii popełnił dwa […]
28.09.2022
Niezły numer
28.09.2022

Tylko 2 beniaminków utrzymało się w dywizji A. Co wiemy po trzech edycjach Ligi Narodów?

Kolejna edycja Ligi Narodów za nami — do rozstrzygnięcia pozostała już tylko kwestia zwycięstwa w Final Four. Co wiemy o tych rozgrywkach po trzech sezonach? Na przykład to, że rozpoczęcie kolejnego w dywizji A to wcale nie takie łatwe zadanie. Reprezentacja Polski w czwartej edycji pozostanie w najwyższej dywizji Ligi Narodów. Czy znów będziemy trzęśli portkami przed starciami z silnymi rywalami? Z pewnością. Jest jednak tak, jak ujął to Czesław Michniewicz (i nie tylko on) – trzeba uczyć się […]
28.09.2022
Weszło
28.09.2022

Moda na sukces? O weganizmie wśród sportowców

1970 rok – Neil Robinson, były zawodnik m.in. Evertonu i Swansea, jako 13-latek widzi w telewizji, jak krowie oddelegowanej do produkcji mięsa podrzynają gardło. Przechodzi na wegetarianizm, żyje tak 7 lat, by potem na ostatnie 10 lat kariery piłkarskiej zostać weganinem. Odmawiał noszenia skórzanych korków, promował rzadki wówczas styl żywienia. Kpił z przekonań, że sportowcy potrzebują dużo steków, aby utrzymać się na najwyższym poziomie. 2018 rok […]
28.09.2022
Weszło
28.09.2022

Piasecki: Napastnik w Rakowie ma dużo więcej zadań niż tylko strzelanie goli

Jak na razie w tym sezonie Ekstraklasy strzelił najładniejszego gola. W meczu Rakowa z Radomiakiem popisał się efektownymi nożycami. Rok temu również jego trafienie przewrotką zostało uznane bramką sezonu. Porozmawialiśmy z Fabianem Piaseckim m.in. o tym, skąd wziął się u niego patent na tak piękne trafienia. Było to też o jego przełomowych momentach w karierze, rywalizacji wśród napastników Rakowa i specyficznej taktyce, w której napastnicy muszą uczyć się wszystkiego od nowa. 27-latek […]
28.09.2022
Weszło
27.09.2022

Hiszpania rzutem na taśmę ograła Portugalię i melduje się w Final Four LN

Dzięki bramce z końcówki meczu reprezentacja Hiszpanii pokonała Portugalię, wygrywając rzutem na taśmę drugą grupę Ligi Narodów dywizji A. Dzięki temu La Furia Roja awansowała do Final Four. Bohaterem kadry Luisa Enrique został Alvaro Morata, który wykorzystał podanie Nico Williamsa.  Po przegranym spotkaniu ze Szwajcarią selekcjoner Luis Enrique bił na alarm. Na gorąco po meczu stwierdził, że jego podopieczni zagrali najgorszą połówkę za jego kadencji. Zmienił nieco […]
27.09.2022
Inne sporty
27.09.2022

Dominacja Polek z Tajlandią. Biało-Czerwone wygrały kolejny mecz MŚ

Tajlandia nie należy do największych sił w kobiecej siatkówce, ale to zespół, który potrafi napsuć krwi każdemu. Dzisiaj jednak Polki absolutnie nie przestraszyły się rywalek z Azji. Wygrały z nimi w trzech setach i po dwóch meczach mistrzostw świata wciąż są niepokonane. Choć wielkie wyzwania w tym turnieju oczywiście dopiero nadejdą.  Dzisiejszy mecz był o tyle istotny, że mógł praktycznie zapewnić Polkom wyjście z grupy. Jak pokazywała historia: przypadki, w których zespół po wygraniu dwóch […]
27.09.2022
Weszło
27.09.2022

Młodzieżówka Michała Probierza zremisowała z Łotwą. Szkoda strzępić…

Debiut kadry Michała Probierza z Grecją nie należał do udanych, ale futbol ma to do siebie, że szybko przynosi kolejne szanse. Dziś jego podopieczni mieli okazję zmazać plamę meczem z Łotwą, ale… dodali kolejną, zamiast sprać zdecydowanie słabszych rywali. Biało-czerwoni w Suwałkach tylko zremisowali z Łotwą 1:1. Czy Polacy byli lepsi w tym meczu? Tak, oczywiście, ale co z tego? I można mówić, że zespół jest w budowie, że trener dopiero poznaje zawodników, że ci dopiero poznają selekcjonera […]
27.09.2022
Liczba komentarzy: 164
Subscribe
Powiadom o
guest
164 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Rózowy Moet
Rózowy Moet
5 miesięcy temu

Ufff…mozna odetchnąć z ulgą.18 drużyn w lidze,czyli środek prawie całą rundę wiosenną gra o nic a ci jeszcze chcieli,żeby juniorów wstawiać.Skandal! A skąd 18 klubów ma wziąć tylu młodych piłkarzy?Na Słowacji nie ma przecież!

saassa
saassa
5 miesięcy temu
Reply to  Rózowy Moet

Polecam stronę na temat grup pseudokibicowskich – anty-pseudokibice24.pl

Der Zbigniew
Der Zbigniew
5 miesięcy temu

I bardzo dobrze. Nie żebym uważał, że to zły pomysł w praktyce, ale w FMie to był potworny wrzód na dupie, jak regularnie grałem w półfinale LM, a młodzieżowców na poziomie odpowiednim dla drużyny nie było w całym kraju 😀

Rózowy Moet
Rózowy Moet
5 miesięcy temu
Reply to  Der Zbigniew

Litooooooości…zdjęli przepis,który zmuszal kluby do szkolenia na wyższym poziomie a ty się cieszysz,bo w gierce będzie łatwiej?Qrva mać….

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  Rózowy Moet

Przepis nie zmuszał do szkolenia na wyższym poziomie – zmuszał do wystawiania młodzieżowca – więc wystawiali – w większości szrot na poziomie b klasy – kompletnie nie przygotowany do zawodowej piłki – ale musi być bo zibi miał kaprys przy kominku.

Różowy Moet
Różowy Moet
5 miesięcy temu

Na wszystko potrzeba czasu.Wystawiali jakich mieli,bo skąd mieli wziąć odpowiednich w tak krótkim okresie?

Wierny Kibic Zwycięskich Drużyn
Wierny Kibic Zwycięskich Drużyn
5 miesięcy temu
Reply to  Różowy Moet

To teraz beda wystawiac wiecej trzydziestoletnich parodystow z Rumunii, Hiszpanii, Slowcji i Balkanow. Gdyby jeszcze poziom poszedl w gore, tak jak prowizje agentow

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu

Prędzej pójdzie z zagranicznym szrotem poziom do góry co widać po owocach – królowie strzelców :

2016 nikolic,
2018 carlitos,
2019 i.angulo,
2020 gytkjaer,
2021 pekhart,
2022 lider ishak i ivi lopez

gdzie są qurfcze polscy młocieszofcy? gdzie ta piękna zdolna polińska muociesz?

Bolo76
Bolo76
5 miesięcy temu
Reply to  Różowy Moet

Ze swoich szkółek. A dlaczego „nie ma” odpowiednio wyszkolonych młodzieżowców? Bo kariera dyrektora sportowego, w poszczególnym klubie jest stosunkowo krótka i trzeba zarobić na sprowadzaniu jakiś wynalazków że Słowacji, Bałkanów itp. I co to za pytanie „skąd mieli wziąć odpowiednich w tak krótkim okresie?”. To co oni robią w swoich akademiach? Trener rzuca im piłkę i idzie do kantorka?

Gmoch
Gmoch
5 miesięcy temu

Ta, ale to miało zmusić kluby do szkolenia. Lepsze efekty będą za 5-10 lat. A raczej nie będzie skoro rezygnują.

Dla mnie więcej plusów niż minusów.

W wielu ligach taki przepis jest niepotrzebny, bo działacze wiedzą, że opłaca się inwestować w młodzież. U nas to niepotrzebne w Lechu, może w Pogoni. W innych klubach, graliby piłkarzami 35+ o ile byliby dostępni za darmo. W takiej Cracovii za Probierza żaden młody Polak nie miałby szans niezależnie od umiejętność. Raz, że Polak, dwa, że młody. Dlatego taki „bat” jest potrzebny.

Miki
Miki
5 miesięcy temu
Reply to  Gmoch

Faktycznie, przydał się ten bat. Taki Sylwester Lusiusz zagrał dzięki niemu już prawie 50 meczów w ekstraklasie. Będzie miał co wspominać całe życie (w II-III lidze, gdzie niebawem trafi).

Gmoch
Gmoch
5 miesięcy temu
Reply to  Miki

Nie napisałem, że nie ma wad. Z perspektywy reprezentacji czy finansów klubu (a więc teoretycznie rozwoju) jest to korzystne.

Oczywiście minusy:

  • grają też słabi piłkarze, którzy normalnie oglądaliby mecze z ławki lub trybun.
  • Gorszy jest fakt, że tych 2-3 młodych piłkarzy siedzi na ławie „na wszelki wypadek”, a normalnie byliby wypożyczeni do niższych lig. Teraz muszą być w kadrze, jakby 1 i 2 młodzieżowiec doznali kontuzji.

Wciąż jednak kluczowi są zawodnicy z potencjałem na kadrę i mln. euro, a tych dzięki przepisowi o młodzieżowcu jest więcej.

Lepsze byłoby naturalne wprowadzanie młodzieży. Niestety w polskich warunkach, gdzie władze do cebulowi Wąsacze, którzy trzymają fuchy od czasów komuny i nie chcą nic zmieniać, młody talent, czyli 23-letni zawodnik może poczekać. Jeszcze się nagra! Ma czas!

Essa
Essa
5 miesięcy temu
Reply to  Der Zbigniew

Jesteś w takim razie początkujacym graczem FMa więc prosze nie wypowiadaj się.

Essa
Essa
5 miesięcy temu
Reply to  Essa

Nie stać cię na wymyślenie swojej ksywki randomie xD?

ambermozart
ambermozart
5 miesięcy temu
Reply to  Der Zbigniew

w LM też obowiązywał przepis o młodzieżowcu?

F91-DudeLange
F91-DudeLange(@f91-dudelange)
5 miesięcy temu
Reply to  ambermozart

8/4 obowiązuje, ale skoro chłopak grał tak wysoko to powinien mieć rozwinięta bazę treningową i szkolić dobrych zawodników..

Gmoch
Gmoch
5 miesięcy temu
Reply to  F91-DudeLange

Eeee. To nie do końca tak działa. Baza treningowa i wszystko na full daje tylko nieznacznie większą szansę na mega zawodnika. Najwięcej zależy od siły ligi i przypadku. Najpierw losuje ramy, np. w polskiej lidze w grudniu, potem randomów – w okolicach połowy marca. I rządzi tym całkowity przypadek.

Testowałem koordynatorów ds szkolenia, jakiś wpływ mają, ale wciąż mały. Testowałem mechanikę na edytorach czasu rzeczywistego (bez opcji zmian). I raz ci wbija typów po 113 PA, na drugi – na tym sejvie – ktoś może mieć 140 lub 150 PA. Oczywiście trochę zależy od tego co wypadło w grudniu (to info na jakich pozycjach będą wzmocnienia).

Ogólnie miałem wszystko na full, a gdyby pozostawić randomowe kreowanie talentów, to miałbym gracza na miarę reprezentacji (czyli tak może 140 PA) raz na 10 lat.

haseboto mohamed al-sraktani
haseboto mohamed al-sraktani
5 miesięcy temu
Reply to  Gmoch

czyli dobrze odwzorowali rzeczywistosc…

Pumpkin
Pumpkin
5 miesięcy temu
Reply to  Der Zbigniew

Co za bzdury:

  • Przepis o polskim młodzieżowcu obowiązuje tylko w Ekstraklasie (1 zawodnik poniżej 22 roku życia) i PP (2 zawodników poniżej 22 roku życia). Zaznaczam – to ma być wychowanek klubu, urodzony w Polsce.
  • W pucharach musi być zgłoszonych do gry co najmniej 4 wychowanków klubu i 8 wychowanków z kraju. Przez wychowanka rozumiany jest zawodnik, który gra w klubie 3 lata w wieku do 21 lat (czyli możesz ściągnąć np. 16-letniego Słowaka i jeśli będzie u Ciebie w klubie przez 3 lata, automatycznie stanie się wychowankiem).

Kolejny „ekspert”, grający metodą save/load.

Jarek Mergner
Jarek Mergner(@jarek-mergner)
5 miesięcy temu
Reply to  Pumpkin

Z polskim obywatelstwem, a nie urodzony w Polsce. Czyli np. Thiago Cionek jak był młody.

RSPI
RSPI
5 miesięcy temu

Wreszcie ktoś poszedł po rozum do głowy. Albo przynajmniej teoretycznie aspirujemy do miana poważnej ligi, albo powiedzmy wprost, że jest tutaj cyrk obwoźny i zmuszajmy do gry nawet i pięcioma młodzieżowcami – co za różnica? Oczywiście nie tylko młodzieżowcy są problemem; problemem są jakiekolwiek regulacje wypaczające wybór składu, np. ograniczenia dla zawodników spoza UE. A czym się boiskowo różni przeciętny Serb od przeciętnego Chorwata? Niczym; nawet tym samym językiem mówią. Trzeba jak najszybciej skończyć z tego typu debilizmami na każdym szczeblu rozgrywkowym… a autorowi, w odniesieniu do jego komentarza, polecam rozbieg z wzięciem na radar najbliższej ściany, najlepiej konstrukcyjnej, a następnie przemyślenie tego raz jeszcze.

Rózowy Moet
Rózowy Moet
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

Powiedz to Angolom w PL albo Hiszpanom w niższych ligach.Strasznie cebulacki wpis chłopie.

RSPI
RSPI
5 miesięcy temu
Reply to  Rózowy Moet

Co mam im powiedzieć? Żeby znieśli przepis o młodzieżowcu? Przecież takowego nie mają i nigdy nie mieli. Albo żeby nie było ograniczeń dla zawodników spoza UE? Przypomnę, że Anglia(a właściwie UK) jest poza UE, a wszelkie ewentualne niedogodności przy zatrudnianiu zawodników są wynikiem prawa wizowego, nie zaś przepisów ligowych. W Hiszpanii natomiast ten przepis jest tylko teoretyczny, co również wynika z ichniejszego prawa i podpisanych porozumień międzynarodowych, więc się doinformuj, zamin coś wyskrobiesz.

Rózowy Moet
Rózowy Moet
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

I nie słyszałeś nigdy o tym,że w Anglii zgłaszając kadrę musisz mieć juniorów i pilkarzy wychowanych na wyspach?Bo inaczej skupowaliby z całego świata zawodników na ławkę?O tym,że w Hiszpanii w niższych ligach mieli kiedyś przepis o tym,że obcokrajowcy w ogole nie mogli grać?

RSPI
RSPI
5 miesięcy temu
Reply to  Rózowy Moet

Chłopie, przepis o homegrown players jest prawie w każdej europejskiej lidze z prostego powodu – obowiązuje on również przy rejestracji do europejskich pucharów, a w Hiszpanii już po rozum do głowy w miarę poszli, więc o co chodzi?

Rózowy Moet
Rózowy Moet
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

I dzięki temu masz w kadrze 8 wyspiarzy(albo kilku którzy grali od małolata).Dostają szansę?Oczywiście,a do tego muszą byc dobrze wyszkoleni.Nie ma innej możliwości.W Polsce natomiast będą grali do granic możliwości „starterami”,bo każdy treneiro obsrany jak musi małolata wpuścić.Nie tędy droga.

RSPI
RSPI
5 miesięcy temu
Reply to  Rózowy Moet

Dalej nie rozumiesz. Jak sam zauważyłeś przepis o homegrown players obliguje do w sumie 8 takich zawodników, ale nie dopowiedziałeś, że na 25 osobową kadrę + całą masę graczy U21, których rejestrować nie trzeba. Można ten wymóg spełniać, a i tak cały sezon grać „starterami”. To że Angole grają w EPL wynika tylko i wyłącznie z ich umiejętności czy to odpowiednio wysokich, czy zwyczajnie wystarczających by nie musieć ich zastępować zagraniczniakiem o tych samych umiejętnościach. Nasze „diamenty” w 99 procent przypadków grają tylko i wyłącznie z uwagi na przepis, a gdy wiek młodzieżowca się kończy, ich gra też się kończy. Parodia sportu. Po prostu trzeba szkolić takich zawodników, żeby stary Słowak nie miał z nimi szans na wygranie miejsca w składzie i tyle, a szkolimy inwalidów.

Różowy Moet
Różowy Moet
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

Owszem,tylko że w Polsce szkolić nie chcą.I jeśli tak to ma wyglądać to trzeba wszystkie kluby do tego zmusić.I w długim okresie ten przepis był idealny.

Fan Kazimierza D.
Fan Kazimierza D.
5 miesięcy temu
Reply to  Różowy Moet

Daj spokój, już się zakiwałeś.

qdlaty
qdlaty
5 miesięcy temu
Reply to  Rózowy Moet

Napisalem w innym komentarzu tutaj propozycje rozwiazanja. Uwazam ze jeden powinien obowiazkowo grac bo mamy prezesów idiotow, ale pierwsOroczniakj mlodziezowcy mogliby miec ustalone warunki gry przez pierwszy sezon
Wiecej w tym drugim komenatzru

RSPI
RSPI
5 miesięcy temu
Reply to  Rózowy Moet

Chłopie, przepis o homegrown players jest prawie w każdej europejskiej lidze z prostego powodu – obowiązuje on również przy rejestracji do europejskich pucharów, a w Hiszpanii już po rozum do głowy w miarę poszli, więc o co chodzi?

Marcelo
Marcelo
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

Nie jesteśmy poważną ligą. A przepis o młodzieżowcu był genialny. Teraz trenerzy, którym zależy po prostu na utrzymaniu się w lidze i przedłużeniu kontraktu będą wystawiali starych Słowaków. Przepis zmuszał kluby do myślenia o przyszłości, musiały myśleć długofalowo, mieć w składzie kilku młodzieżowców, cały czas szukać nowych. Teraz to wszystko odpada. Szkolenie spadnie na kluby lokalnie, młodzi piłkarze będą się kopać po czole w niższych ligach, Ekstraklasy nikt nie powącha. Przepis o młodzieżowcu był najlepszą reformą w ostatnich latach.

RSPI
RSPI
5 miesięcy temu
Reply to  Marcelo

Przeczytaj jeszcze raz to, co napisałeś, i spróbuj wyciągnąć odpowiednie wnioski. Podpowiem – skoro trenerzy wystawiają „starych Słowaków” walcząc o jak najlepszy wynik, swoją przyszłość itd. to znaczy, że widocznie ów „stary Słowak” daje wyższy poziom od naszych wspaniałych piłkarskich diamentów, bo gdyby było odwrotnie, to młodzieżowiec dałby jeszcze lepszy wynik, jeszcze lepszą przyszłość i kontrakt trenerowi. No chyba, że każdy nasz trener to skończony idiota.

ble
ble
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

Może jednak to ty przeczytaj jeszcze raz co napisał. Trenerzy w Polsce są na tu i teraz i nikt nie planuje długoterminowo swojej pracy, bo za pół roku może wylecieć. Może i stary Słowak na daną chwile jest lepszy, ale w dłuższej perspektywie lepszą inwestycją jest promowanie młodych Polaków.

RSPI
RSPI
5 miesięcy temu
Reply to  ble

No to jest akurat oczywiste, ale co ma piernik do wiatraka(oprócz mąki)? Jeśli chcemy promować młodzież, to raczej skonstruujmy tam rozgrywki ligowe, żeby 90 procent trenerów i prezesów nie srało po gaciach, że jak dadzą młodego, to spadną z ligi i skończy się eldorado. Może niech spada mniej drużyn albo przynajmniej mniej bezpośrednio; może płaćmy więcej za Pro Junior System, a mniej za miejsce w lidze itd. Ale nie twórzmy sztucznej pozycji na boisku o nazwie „młodzieżowiec”, który najczęsciej po przekroczeniu owego wieku od razu grać przestaje.

ble
ble
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

No chyba nie jest dla ciebie oczywiste skoro już w następnym zdaniu piszesz, że rozwiązaniem jest zwiększenie kwot PJS. Jakiego trenera zatrudnionego na pół roku czy innego dyrektora sportowego obchodzi PJS? Liczy się tu i teraz.

Rudy matoł Donald
Rudy matoł Donald
5 miesięcy temu
Reply to  Marcelo

Zibi ty ośle.

Sracz
Sracz
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

Chłopie gdzie jest liga Hiszpańska albo Angielska a gdzie kurwa Ekstrasraka. Przed przepisem o młodzieżowcu to taki Moder albo Kozłowski by se mogli pomarzyć o grze, bo nasza zjebana Januszowa mentalność zawsze będzie wciskać do składu 30 letniego Hiszpana który kiedyś raz był na treningu Realu. Kurwa u nas talentem są nazywani goście po 25 lat, wcześniej to gówniarze które przecież kurwa z ławki się mogą uczyć fachu od jakiegoś nieudacznika ze Słowacji który się musi chwalić tym że kiedyś spotkał Guardiolę na mieście i wziął autograf bo sportowo nie osiągnął absolutnie kurwa nic.

W końcu zrobiliśmy krok do przodu, bo ta zasada umacniała nam reprezentację, to jebany leśny dziad Kulesza musi wszystko spierdolić, bo przecież koledzy od flaszki mają problem że muszą inwestować w młodzież, zamiast te pieniądze przeżreć i przepić.

RSPI
RSPI
5 miesięcy temu
Reply to  Sracz

Ja chociażby pamiętam, że jeszcze przed tym przepisem w lidze grał chociażby Błaszczykowski, Lewandowski, czy z jakichś powodów wspomniany w artykule Bednarek. Grało też mnóstwo innych „talentów” np. w Legii(te wszystkie Furmany, Żyry itd.). Kto jako tako umiał grać, ten grał – niektórzy się nawet całkiem dobrzy okazali – i myślę, że taki Moder z całą pewnością też by grał nawet i bez przepisu, bo przypomnę, że przepis obliguje do 1 młodzieżowca, a w Lechu grało ich zazwyczaj więcej. Z kolei Kozłowskim bym się tak nie podniecał – gość ma siano w głowie, a ten Ormianin(jeśli dobrze pamiętam) co za niego przyszedł jest 3 razy lepszy.

Sracz
Sracz
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

Możesz se wymienić jakichś tam pojedynczych, ale od wprowadzenia tego przepisu mieliśmy duże nasilenie transferów. Lech poszedł trochę mądrzejszą drogą i wykorzystał ten przepis tak jak miał być wykorzystany, a nie uciskał na siłę jednego młodzika żeby tylko w papierach się zgadzało. Jakoś przez te 10 lecia przed przepisem grała tylko garstka, a gości o potencjale wyższym niż gra w 30 lidze Europy było niewielu. Przypadek?
Kozłowski sobie obecnie gra w Belgii, czyli tak ze 2 razy mocniejszej lidze niż Polska. To że jakiś tam Ormianin gra na jego pozycji nic nie znaczy.

Czcibor Czcigodny
Czcibor Czcigodny
5 miesięcy temu
Reply to  Sracz

Lech nic nie wykorzystywał, tylko po prostu taką ma politykę. Zrozumcie wreszcie, że przed wprowadzeniem tego przepisu też grali młodzieżowcy w niewiele mniejszym wymiarze. W niczym on nie pomaga, bo wielu młodych piłkarzy gnije w pierwszym zespole bez szans na grę zamiast ogrywać się w niższych ligach.

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

kozłowski rzekomo wielki talent – a niech mi ktoś powie i przypomni jakie on miał liczby w 28 lidze europy?

qdlaty
qdlaty
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

Buksa by pewnie nie pogral, Praszelik, Rosołek, Wędrychowski itd.
Żaden z nich by nie zagral w eklapie w takim wymiarze daje se reke uciac.
Prezesi i trenerzy patrza krotkofalowo żeby ich nie wyjebali z robo, a forma juniora sie waha i junior popelnia bledy (na czymś sie musi nauczyc).

Rudy matoł Donald
Rudy matoł Donald
5 miesięcy temu
Reply to  Sracz

Co ty pierdolisz? Lech wystawiał 5,6 młodych bo byli dobrzy po prostu,a nie paralityków z parytetu.

Czcibor Czcigodny
Czcibor Czcigodny
5 miesięcy temu
Reply to  Sracz

Ty naprawdę myślisz, że Moder czy Kozłowski grają bo jest przepis o mlodziezowcu?

Miki
Miki
5 miesięcy temu
Reply to  Sracz

Moder albo Kozłowski by grali, bo przecież nieraz grali „ponad limit” (zwłaszcza Lech wielokrotnie wystawiał naraz kilku młodych, praktykował też ogrywanie młodzieży zanim wszedł ten przepis).

W meczu Lech-Pogoń 9.VI.2020 w Lechu grali Moder, Kamiński, Puchacz i Jóźwiak w 11-ce oraz Gumny i Marchwiński z ławki. W Pogoni Listkowski i Kowalczyk w 11-ce plus Turski z ławki.

Krzychu
Krzychu
5 miesięcy temu
Reply to  Miki

oczywiście tylko ja np. mam obawy , że od nowego sezonu po odejściu Kamyka i zniesieniu przepisu nie będzie żadnego ” młodego” Polaka w 11-stce Lecha , bo Skorża ma zrobić wynik i to już widać teraz gdy jeszcze obowiązuje przepis o młodzieżowcu .

Lincoln
Lincoln
5 miesięcy temu
Reply to  Krzychu

Sranie w banie, promowanie młodych to fundament Lecha i to pewne że od tak lekką ręką z niego nie zrezygnują. Nie po to ciągłe inwestycje w akademię itd. A to że nie mają takiego top młodego od ręki to nie jest nic dziwnego. Z wypożyczenia wróci Szymczak i reszta i zobaczysz że ani sienie obejrzysz a któryś będzie top młodym całej ligi tak jak to teraz jest z Kamińskim.

gk
gk(@gk)
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

„aspirujemy do miana poważnej ligi” – jak aspirujesz do bycia bogolem, to radzę zaczać od osiągnięcia zysków jak bogol, a nie rozpieprzania kilku koła w weekend, bo po paru miesiącach będziesz w gorszym położeniu niż na początku.

Edward Potok vel Legion
Edward Potok vel Legion
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

Problemem jest DNA polskiej piłki i to trzeba zmienić. Młody 18 letni chłopak ze szkółki Lecha, Legii, Pogoni itd. nie jest jeszcze spaczony fizyczną ligą. Dlatego trzeba wyp….ć wszystkich na Syberię.

Rusek
Rusek
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

Widać że to ty jesteś odpowiedzialny za szrot z bałkanów.

Bolo76
Bolo76
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

A, że tak się wyrażę, kolega to jakiś menago? Jakoś tak dziwnie się składa, że znoszą przepis o młodzieżowcu, kiedy rząd rzucił do piłki ileś tam milionów. Teraz będzie można zwozić szrot na potęgę i przytulić niezłe prowizje.

ble
ble
5 miesięcy temu

Co to za argument, że na rynku jest za mało młodych piłkarzy? Jest mało bo ich kurwa nie szkolicie! a przepis został wprowadzony właśnie po to abyście zaczęli ich szkolić, ale łatwiej sprowadzić szarot z zagranicy.

Lincoln
Lincoln
5 miesięcy temu
Reply to  ble

Nie wiem po co powstał przepis ale wiem co spowodował, kluby poszły w scouting juniorów by zaspokoić bieżące potrzeby wystawiania wymaganej liczy młodych. I tak ot powstał choćby Płacheta. Wyscoutowany mlody który zaraz został przefakturowany i opchnięty dalej. I powiedz mi gdzie te wielkie talenty wychowankowie Śląska co to niby ich produkcję wymusił ten przeopis?

dfaad
dfaad
5 miesięcy temu
Reply to  Lincoln

Tak samo Maik Nawrocki, nigdy by nie dostal szansy. To nie sa jedyne przypadki, no niestety… ale po to, aby sie bic o III runde eliminacji do pucharow w kolejnym sezonie, poswiecamy przyszlosc

Paweł
Paweł
5 miesięcy temu

Ten przepis to najlepsze, co spotkało polską piłkę. I znowu wrócimy do czasów Ptaka, gdzie w kadrze wychodziło 11 obcokrajowców.

Vukowpierdol
Vukowpierdol
5 miesięcy temu
Reply to  Paweł

Czy najlepsze to bym nie powiedział. Nie jest to najlepiej przemyślane i niektóre kluby stosują się na odwal. W każdym razie powinna być moim zdaniem taka kombinacja:

  • wymuszenie młodzieżowca
  • bonusy za udane wdrożenie młodzieżowca (gole, asysty, czyste konta, miejsca w oficjalnych 11, itp. – nie minuty, bo minuty w Ekstraklapie to mógłbym mieć ja w jakiejś Niecieczy gdybym bardzo chciał)
  • atrakcyjne bonusy za przygotowanie do gry za granicą, no i oczywiście sensowną sprzedaż, zależne od ligi i roli. Wyjaśnię na przykładach. Moder trafia do najlepszej ligi i gra tam regularnie w średniaku. Tu należy się spory bonus dla Lecha za wypuszczenie w świat takiego grajka. Z kolei Raków sprzedaje Piątkowskiego do lidera ligi austriackiej i ten tam gra mało – no to już należy się mniej. Legia wysyła Karbownika też do Brighton, gdzie nawet nie wącha ławy – bonus się nie należy, gdyż to najlepsza ścieżka do powrotu do Ekstraklapy. I mam tu na myśli liczenie osiągnięć na przestrzeni pierwszego sezonu/roku, nie do końca życia, rzecz jasna. Niech się kluby nauczą rozsądnie sprzedawać.
Sracz
Sracz
5 miesięcy temu
Reply to  Vukowpierdol

Piątkowski gra mało? Mecze opuszczał głównie ze względu na choroby i kontuzje, jak jest zdrowy to większość meczy gra i to w wymiarze 90 minut.

Cyl
Cyl
5 miesięcy temu

Czyli jeśli będzie gdzieś wyróżniający się zawodnik grajacy na poziomie 1, 2 ligi, to nie wezmą go do esy, bo nie będzie ich wychowankiem, brawo za logikę.

Paweł
Paweł
5 miesięcy temu

Znowu kurna cofamy się do czasów zasranych Rasiaków i innych porażek. Dzięki temu przepisowi co sezon wypływało minimum 3 zdolnych chłopaków, mieli szansę na transfer do Europy, jak Moder, Benedyczak, Kiwior…

Teraz będzie grać tylko szrot z bałkanów, 60 letni słowacy i 65 letni hiszpanie, którzy oczywiście mają 10 letnią przerwę w treningach, ale są nadal persperktywiczni.

Pierdolę taką ekstraklasę.

Adrian
Adrian
5 miesięcy temu
Reply to  Paweł

Akurat Kiwior odszedł z młodzieżowych drużyn GKS Tychy do młodzieżowych drużyn Anderlechtu, także przepis o młodzieżowcy nie miał w jego przypadku żadnego wpływu.

Adrian
Adrian
5 miesięcy temu
Reply to  Adrian

Miało być przepis o młodzieżowcu a nie młodzieżowcy.

Mr. Gold
Mr. Gold
5 miesięcy temu
Reply to  Paweł

Piszesz głupoty. Akurat ci sprzedawani to w większości (jeżeli nie wszyscy) byli w swoich klubach talentami więc klub i tak by na nich stawiał!! Przepis nie ma tu nic do rzeczy… Przepis tak naprawdę promował tylko miernoty bo lepsi obroniliby się umiejętnościami

adrian
adrian
5 miesięcy temu
Reply to  Mr. Gold

Ten przepis nie miał promować miernot, tylko karać kluby co mają na młodzież wywalone. I tak właśnie się działo. Niestety u nas żadnej reformy się nie da zrobić, bo zawsze jakiś janusz ją odkręci. Teraz tylko czekam aż znowu zmienią ilość klubów w ekstraklasie

haseboto mohamed al-sraktani
haseboto mohamed al-sraktani
5 miesięcy temu
Reply to  adrian

Ty na serio jeszcze trzeba zwiekszyc liczbe druzyn w ekstraklapie XD

Miki
Miki
5 miesięcy temu
Reply to  Paweł

Moder grałby i tak (Lech przecież wystawiał go także gdy miał równocześnie innych młodzieżowców w składzie). Benedyczak grałby i tak (inni napastnicy Pogoni byli niezdolni do gry). Kiwior nie grał w ekstraklasie.

Krzychu
Krzychu
5 miesięcy temu
Reply to  Miki

gdy debiutował Moder w 2019 z Wisła Kraków na boisku był tylko albo aż Jóźwiak (który wszedł za Klupsia), ja nie dałbym ręki , że gdyby nie przepis o młodzieżowcu to w tym okresie by zagrał .

Dario
Dario
5 miesięcy temu
Reply to  Miki

Moder grałby i tak? A o akcji „Bilet dla Muhara” słyszałeś? Tyle by grał ten Moder, gdyby nie kibice.

tom
tom
5 miesięcy temu

Nareszcie znikną nieuki z ligi. Pierw ciężki trening pokarz co umiesz a miejsce będzie czekać.
Zasuwać za darmo i jak dorówna poziomem do średniej jakości piłkarza z ligi wtedy kontrakt a jak się nie podoba to za kelnera jak na Cyprze

Tralalala
Tralalala(@tralalala)
5 miesięcy temu
Reply to  tom

Jestes slownikową definicją słowa paradoks. Piszesz o nieukach, a sam nie znasz języka polskiego…

kpt. Stopczyk
kpt. Stopczyk
5 miesięcy temu
Reply to  Tralalala

Trochę zna… ale chujowo…

tom
tom
5 miesięcy temu

klub to zakłady pracy spółki akcyjne a tu urzędas wpierdala się w produkcje i karze im jakość budować na uczniach

Bolo76
Bolo76
5 miesięcy temu
Reply to  tom

Tylko to jest”zaklad pracy”jak za komuny. Dotowany, w większości, przez samorządy. Kluby, które mają prywatnych właścicieli nie mają z tym problemu.

Mhmm
Mhmm
5 miesięcy temu

W zamian przepis o obowiązkowym Ukrancu w kadrze. Zamiast młodych Polaków będzie zlot starych Słowaków.

Pałlo Kutińjo
Pałlo Kutińjo(@prej)
5 miesięcy temu
Reply to  Mhmm

Uuuu, rozwiń temat, robi się interesująco.

Dorzuć coś o Banderze i zabierających Ci pracę Ukraińcach.

Czeslaw Michniewicz Telefonika S.A.
Czeslaw Michniewicz Telefonika S.A.
5 miesięcy temu

a ty dorzuc cos o onucach i jebaniu Putina, tego tez jeszcze nie slyszalem.

Wacław Strach
Wacław Strach
5 miesięcy temu

Ja pierdole, nie wierzę że to zrobili, leniwe skurwysyny nie chcą szkolić młodych piłkarzy, lepiej ściągać starych dziadów z zagranicy. Przepis o młodzieżowcu był jak promień słońca w deszczowy dzień w tej smutnej jak pizda lidze .

haseboto mohamed al-sraktani
haseboto mohamed al-sraktani
5 miesięcy temu
Reply to  Wacław Strach

jeszcze lige maja zwiekszyc do 22 zespolow… XD

Lincoln
Lincoln
5 miesięcy temu
Reply to  Wacław Strach

Twierdzisz że Lech Poznań wizytówka ligi jeśli idzie o szkolenie i dostarczanie piłkarzy do kadry narodowej nie chce już szkolić? A może chce to robić z głową i nie być zmuszonym do wystawiania juniorów którzy nie są jeszcze na to gotowi? Umiesz spojerzeć szerzej?

Taiczo
Taiczo
5 miesięcy temu

I to jest świetna informacja. Dla tych co umieją szkolić to nadal będą wystawiać młodych i zarabiając na nich dzięki większej kasie za system, plus ewentualny transfer Zaś patola prędzej czy później spierdoli się z hukiem z esa do 4 ligi z braku kasy po przepłaceniu „starych Słowaków”.

Rózowy Moet
Rózowy Moet
5 miesięcy temu
Reply to  Taiczo

Zły pieniądz wypiera dobry.Ta 'patola’ dominuje w lidze,a jak spadnie to kolejna na jej miejsce się pojawi.

haseboto mohamed al-sraktani
haseboto mohamed al-sraktani
5 miesięcy temu
Reply to  Rózowy Moet

dokladnie tak i karuzela sie kreci! nalezy systemowo to rozwalic i od poczatku zbudowac na prostych jasnych zasasach czerpiac ze wzorcow angielskich czy niemieckich… tylko tyle i az tyle…

Jurgen Guardiola
Jurgen Guardiola
5 miesięcy temu

Tutaj generalnie każdy ruch jest obarczony jakąś wadą. Ten przepis o młodzieżowcu był ogólnie w porządku, tym bardziej że był sprzężony z niższymi ligami gdzie trzeba też takie wymogi spełniać (w II lidze chyba nawet dwóch młodych trzeba mieć). Poziom naszej piłki czy ten przepis jest czy go nie ma ani szybko nie podskoczy z jego powodu, ani już bardziej się nie zmniejszy (i tak jest zatrważająco niski), a jednak kluby przynajmniej musiały się choć trochę ograniczać przy sprowadzaniu wynalazków. Może jakimś rozwiązaniem byłoby ujednolicenie kontraktów dla młodzieżowca z jakąś otwartą furtką do podwyżki, gdyby zawodnik spełniał oczekiwania i się rozwijał. Wiem, nie jest to idealne rozwiązanie, ale jako jedyne mi przyszło do głowy.

Miki
Miki
5 miesięcy temu

Dadzą pieniądze jakoś inaczej (kontrakt reklamowy w firmie sponsora, zatrudnienie ojca jako doradcy, …).

Tak naprawdę można się pozastanawiać ilu piłkarzy nam wykreował ten przepis. Czyli ilu by nie grało a grali i się dzięki temu rozwinęli. Moder czy Kozłowski tu się nie liczą, ich kluby by ogrywały i tak. Niemczycki? No, tak. Ale z drugiej strony równania są gwiazdy typu Steczyk czy Lusiusz.

haseboto mohamed al-sraktani
haseboto mohamed al-sraktani
5 miesięcy temu
Reply to  Miki

jeszze za malo czasu uplynelo aby wyciagac wnioski z tego…

Janusz
Janusz
5 miesięcy temu

Chciałem przeczytać artykuł, ale jakaś zje*ana reklama przeszkadza. A szkoda, pan Wąsowski pisze nieźle.
W każdym razie pomysł zniesienia przepisu o młodzieżowcu jest ogólnie dobry – prezesi już zdążyli zobaczyć, za ile można sprzedać młodych i sami będą naciskać na trenerów w tej sprawie.

Xyz
Xyz
5 miesięcy temu

Polska liga to i tak pazdzież, więc nie mówmy o zaniżaniu poziomu, bo umrę ze śmiechu. To zmusza kluby do inwestowania w akademie i zachęca młodych do obrania takiego zawodu. Problematyczne jednak stają się wymagania finansowe, a prawdziwe schody robią się w pucharach, bo młody musi grać więc jego zmiennikiem będzie tani ” Słowak” po 30stce i pozycja leży i kwiczy. Jako że mam zawsze najlepsze pomysły to młody musi być na boisku 45 min i zostawiamy 5 zmian.

janusz
janusz
5 miesięcy temu

no to pociągi towarowe po drewno ze Słowacji i Bałkanów już ruszają

przepis miał wady, ale był skuteczny i dawał realne efekty

Stach Levy
Stach Levy
5 miesięcy temu
Reply to  janusz

Mam wrażenie że kluby trochę na tym zarobiły ale co tam….. teraz by się przydał przepis który zakazuje sprowadzania wagonowe starych zawodników z bałkanów, Słowacji, Czech itp

Adrian
Adrian
5 miesięcy temu

Bednarek w zestawieniu sprzedanych młodzieżowców bardziej wpisuje się w opinię, że jak młody jest dobry to przepis o młodzieżowcu nie będzie potrzebny. Chociaż jeżeli by wtedy obowiązywał to Janek idealnie by się wpisał w sens tego przepisu. 22 lata i wyjazd za granicę.
Jakiś czas temu na weszło był artykuł na temat młodzieżowców, z którego ewidentnie wynikało co wie każdy jakkolwiek interesujący się naszą ligą – większość zawodników którzy tracą status młodzieżowca traci miejsce w pierwszym składzie, albo odchodzi do I ligi albo niżej -> np. Sebastian Milewski, środkowy pomocnik ustawiany w ekstraklasie przez Fornalika jako skrzydłowy/boczny pomocnik, rok po utracie statusu młodzieżowca poszedł do Arki Gdynia i z powrotem gra jako ŚP/ŚPD. Nie dla Dominika Steczyka i innych tego typu wynalazków w ekstraklasie byle tylko klub miał jak spełnić wymagania.

ble
ble
5 miesięcy temu
Reply to  Adrian

Podchodząc w ten sposób do statystki możesz stwierdzić, że jazda samochodem po pijaku jest ok, bo 99% kierujących na podwójnym gazie to jednak nie powoduje wypadków.

janusz
janusz
5 miesięcy temu

przepis dobrze działał i to jest najważniejsze, ale najlepiej iść na łatwiznę i wszystko rozjebać

kolejnej listy z takimi kwotami długo nie zobaczycie, bo jak słabsze kluby będą grały jedenastoma drwalami chuj wie skąd, to i te szkolące będą się musiały bardziej dostosować do rąbanki kosztem młodych

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu

I bardzo dobrze. Niech jeszcze zniknie 90% obcokrajowców.

Portero
Portero
5 miesięcy temu

Lepszy stary Słowak niż polski młodzueżowiec. A to się polska myśl szkoleniowa ucieszy. Te wsYstkie Fornaliki…

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  Portero

Zrozum że szkolenie w Polsce nie pozwala zawodnikom młodym na wyjście ponad 3 ligę.Skoro stary słowak gra a Polak nie to widać stary słowak lepszy… proste rozumowanie – po co miałby sobie trener szkodzić i wystawiać starego słowaka jak ma „utalentowanego” Polaka – problem w tym że tych „utalentowanych” Polaków to tyle w Polsce co kot napłakał. można ich policzyć na palcach 1 ręki. A to jest za mało.

Stach Levy
Stach Levy
5 miesięcy temu

Bo ma kasę od menadżera już rozumiesz??????

Liliangarcia
Liliangarcia
5 miesięcy temu

Panie redaktorze to ma być profesjonalna liga piłkarska czy pół kolonie dla dzieci w towarzystwie dorosłych?

Janusz Ekspert
Janusz Ekspert
5 miesięcy temu
Reply to  Liliangarcia

czyli dwudziestolatek to dla ciebie dziecko? A 24latek to pewnie mlody, obiecujacy talent? Sterling gdy regularnie gral w Liverpoolu mial 17, rozumiem ze Premiership to tez polkolenie dla dzieci? 🙂

Liliangarcia
Liliangarcia
5 miesięcy temu
Reply to  Janusz Ekspert

Sterling grał bo był dobry a nie z powodu przepisów. To naprawdę takie trudne do zrozumienia?

Jasio
Jasio
5 miesięcy temu

Zgadzam się z opinią autora zawartą w komentarzu.

T.P.
T.P.
5 miesięcy temu

Przepis o młodzieżowcu był najlepszą zmianą wprowadzoną w polskich rozgrywkach ligowych od lat. Pozwalał bowiem na wprowadzanie, ogrywanie a nawet promowanie młodych zawodników (sprzedawanych później za dobre pieniądze), wbrew tendencjom wielu trenerów, którzy preferowali wcale nie lepszych starszych graczy z zaciągu zagranicznego na podstawie wątpliwych przesłanek (przykłady: dlaczego grał Muhar zamiast Modera lub Hrosso zamiast Niemczyckiego? etc.). Idealnym przykładem jest postawa Michała Probierza, który zmarnował doskonałe pokolenie wychowanków Cracovii ze Strózikiem, Kanachem, Pikiem na czele (jeśli ktoś oglądał CLJ to nie powie mi, że ci zawodnicy nie mieli potencjału…) kosztem Loshajów i innych…

Nieprzekonujące są wywody, że słabsi młodzieżowcy zabierali miejsce w składzie starszym graczom, bo w wielu przypadkach właśnie ci młodsi byli lepsi, ale trzeba było podjąć ryzyko, z którego polscy szkoleniowcy nie słyną. Oczywiście pojawili się też i młodzieżowcy zweryfikowani boleśnie przez rozgrywki seniorskie, ale na tym polega sport – na rywalizacji i selekcji najlepszych.

Na koniec zgadzam się z autorem artykułu: przepis o młodzieżowcu powinno się zaostrzyć (np. w II lidze to z 3 zawodników u21 powinno grać z czego 1 mieć status wychowanka, w I lidze 2 zawodników u21), zmusić do poprawienia szkolenia, inwestycji zwłaszcza w kadrę trenerską, aby była w stanie kształtować dobrych zawodników, godnych tego, aby dawać im szanse na boisku – wszystkie kluby, a wraz z nimi reprezentacje na wszelkich szczeblach, by skorzystały. Niemniej trzeba czegoś więcej u zarządzających klubami niż tylko myślenia na „tu i teraz”, bo np. potrzeba lewego obrońcę, a kolega Wiesław może dzięki znajomościom sprowadzić 32-letniego zawodnika z Bałkanów, który przywiezie ze sobą magiczne „doświadczenie”, więc po co dawać szansę naszemu wychowankowi – niech idzie do jakiejś III ligi lub A-klasy i tam się ogra. Sytuacja wcale nie jest odległa od rzeczywistości, czego przykład dało Zagłębie Lubin, które sprowadziło trzech „wspaniałych” obrońców z zagranicy (Simić, Pantić, Soler) – i niech ktoś mi powie, że nie można było znaleźć lepszego polskiego młodzieżowca od Solera (ot choćby ściągnięto Ławniczaka) i nie można było dać szansy któremuś z własnych wychowanków.

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu

Najgorsze co może być dla młodego piłkarza to dawanie mu forów i przywilejów i zagłaskiwanie i chuchanie na niego w walce o skład. Nic tak nie demoralizuje jak przywilej i specjalne względy i traktowanie. Traktujmy 18 latka jak 30 latka i wymagajmy tego samego – nie mówmy „spokojnie, jeszcze ma czas do 20 latków”. Na początek skończmy z mówieniem na 20kilku latków „młodzież”… albo „junior” – juniorzy to są do 18 lat. Wszystko co potem to senior.

Tak w ogóle to ten przepis gówno dał – nie widze wśród królów strzelców i królów asystentów nazwisk młodzieżowców… czyli się nie rozwijają w takim tempie w jakim byśmy oczekiwali.

Simba
Simba
5 miesięcy temu

Ty jebany debilu zobacz ilu piłkarzy wyjechało z tej ligi dzięki przepisowi właśnie

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  Simba

Ty jesteś debilem bo zakładasz że gra bez tego przepisu nie jest możliwa – otóż jest. Jesteś idiotą z krótką pamięcią – sama Legia sprzedała przed tym przepisem ze 20 młodzieżowców a co dopiero cała liga – wolskie, furmany, żyry, janczyki itd.

Ty qurfa głupku myślisz że co teraz będzie zakaz wprowadzania młodzieżowców? jebnij tym pustym łbem o beton.

666
666
5 miesięcy temu

To jeszcze bardziej zmusiłoby kluby do poprawienia szkolenia w swoich akademiach”
Ty autor czegoś nie rozumiesz. klub piłkarski to prywatna firma a ty chcesz ich właścicieli do czegoś zmuszać. Nikt nie ma prawa wpływać na sposób zarządzania czyjąś firmą i branża sportowa to nie wyjątek. To co ty proponujesz to komunizm w czystej postaci.

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  666

Nawet za komuny prezes pzpn się nie wpierdalał trenerowi w ustalanie składu… jak boniek.

ŁowcaDebili
ŁowcaDebili
5 miesięcy temu
Reply to  666

Rozumiem, że jak jakiś klub będzie chciał grać składem 30-osobowym, to też powiesz, że to prywatna firma i nikt nie może jej zmusić, by na boisku pojawiło się jednak 11 jej piłkarzy?

gk
gk(@gk)
5 miesięcy temu

Niech żyje dziadostwo, niech żyje bylejakość! Przepis o młodzieżowcu jest najlepszym co się wydarzyło w ostatnich latach w polskiej piłce. Obecne perturbacje z „odstającym młodym”, to efekt braku podaży, który powinien być w ciągu kilku lat zniwelowany poprzez dopływ młodych z niższych lig i akademii. Ale po co cokolwiek inwestować, czekać… dawać tych słowaków

Simba
Simba
5 miesięcy temu
Reply to  gk

Który młody tak strasznie odstaje? Prosze mi podać taki przykład, najlepiej w klubie gdzie ściągani w ciemno obcokrajowcy sprawdzają się w 100%

gk
gk(@gk)
5 miesięcy temu
Reply to  Simba

O to nie mnie pytaj, tylko rozmówców autora tekstu

Tręchrzan
Tręchrzan
5 miesięcy temu

No brawo, teraz zamiast jednego młodzieżowca będzie dwóch starych dziadów z zagranicy, wcale nie lepszych. Jeszcze się zdziwią w gównoklubach jak sie nagle zorientuja, ze wcale im się to nie opłaca.

B9K
B9K
5 miesięcy temu

Jedyny przepis który w jakikolwiek sposób rozwijał polska piłkę zostaje zniesiony. A potem za 5 lat będzie płacz jak nie będziemy w stanie wejść na Euro.

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  B9K

No to pokaż mi młodzieżowców w statystykach strzelców i asystentów – tylko mi nie podawaj kamińskiego bo on ma 20 lat i jest seniorem. Młodzieżowcem był przez 2 poprzednie sezony. Podaj innych którzy się rozwineli… poczekam.

B9K
B9K
5 miesięcy temu

A wiesz co to jest myślenie o przyszłości? Pod tym przepisem rozwinęli się Kozłowski, Niemczycki, Piątkowski. To oni będą stanowić o sile kadry za parę lat. Zabierając ten przepis zmniejszamy szansę na podobnych piłkarzy.

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  B9K

podaj mi liczbe bramek i asyst kozlowskiego ja gral w polsce… przypomina nie w 8 czy 10 lidze 1 28… Taki to „talent”…

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu

50 letni dziad paixao robi liczby co roku lepsze niz cala ta zgraja tych polskich drewniakow ktorzy nie umieja podstaw czyli PPS – przyjmij podaj strzel

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  B9K

To że na zachodzie lubią przepłacać za polski szrot to jeszcze nie oznacza ze ten szrot jest wart tych pieniędzy – to ich fanaberie – stać ich, bo okradają 80% europy z szans, z miejsc w pucharach i z pieniędzy. Widziałem tego kozłowskiego w kadrze u21 i w unionie SG i on tam odstaje poziomem. A poziom u21 to nie powala na kolana. Ostatnie 2 mecze to jakiś kabaret.

Przed tym przepisem polscy piłkarze wyjeżdżali, za tego przepisu wyjeżdżali i dalej będą wyjeżdżać – i to nie ma żadnego znaczenia ten durny komunistyczny przepis.

Jak myślisz że po zniesieniu tego przepisu nie będzie wprowadzania wychowanków to jesteś naiwny – choć odstają poziomem od bosniaków i chorwatów i hiszpanów 3 sortu to będą grać – z prostej przyczyny – można ich opchnąć… i tylel.

Nie wiem jaki jest sens dawanie piłkarzy na plac gry by inni ich wykupili… kluby też zapewne chcą coś wygrać… jeżeli nie to lepiej żeby poznikały jak tylko chcą wyprzedawać co roku. Ja tu rozwoju żadnego nie widze – poziom ligi upada a nie się wznosi.

Simba
Simba
5 miesięcy temu

Przecież ten przepis to był najlepsze co spotkało polską piłkę klubowa w ostatniej dekadzie

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  Simba

Tak? to gdzie skrzydłowi i napastnicy w seniorskiej kadrze? gdzie play makerzy? gdzie pomocnicy i wahadłowi? aaa gramy starymi. 😀 Gowno to dało i dalej gówno da.

Johny
Johny
5 miesięcy temu

Tylko, że trzeba poczekać parę lat na owoce tego systemu. To co mamy teraz to jest wstęp ale widać światełko w tunelu, które niestety w Ekstraklasie zgaśnie. Lepiej postawić na starego słowa niż młodego zdolnego chłopaka bo jeszcze coś spierdoli XD
Potem tak to wygląda, że nasi boją się grać w piłkę bo jak młody dostanie szanse to boi się że jak źle poda to jeszcze dostanie wędkę

Simba
Simba
5 miesięcy temu

A teraz porównajcie sobie tych młodzieżowców co grali z obcokrajowcami których ściągano. Ilu z tych grup się promuje? Przecież nam na dobre by wyszło gdyby dorzucili jeszcze jednego u21…

Simba
Simba
5 miesięcy temu

„Niektórzy są w kadrach klubów Ekstraklasy albo grają tylko dlatego, że mają odpowiedni wiek. Generalnie zaniżają poziom, a wymagania jeżeli chodzi o wysokość kontraktu mają bardzo wysokie – słychać żale prezesów, dyrektorów sportowych czy trenerów.”

Argumentacja mnie rozpierdala. A obcokrajowcy to przepraszam co? 90% z nich nie nadaje się do niczego, mają wysokie pensje i działają swoją obecnością na szkodę ligi i kadry. Nasze durne klubiki myślą że jak taki młody wchodzi do drużyny i daje radę to będzie grał za 2000zl miesięcznie, kpina. Ciekawe czy jacyś obcokrajowcy przychodzą grać za jedzenie? Poza tym średni poziom obcokrajowców w tej lidze jest niższy niż młodzieżowców

Essa
Essa
5 miesięcy temu

Ta liga jest sztandarowym przykładem niszczenia wszystkiego, co dawało kibicom emocje, a klubom pieniądze.

Było 16 zespołów i podział na dwie ósemki z podziałem punktów zmniejszającym różnice, czyli niezwykle emocjonujący system rozgrywek, który usuwał „szarą strefę” w środku i sprawiał, że praktycznie każdy mecz był o coś, a Multiliga pod koniec biła rekordy – USUWAMY.

Kluby zarabiają kasę na młodzieżowcach, bo tylko takich – jeszcze nieskażonych polską szatnią i mentalnością – chcą na zachodzie za dużą kasę w młodym wieku, gdy można ich jeszcze naprawić – USUWAMY

Bezsensowna i bezczelna banda leniwych doicieli spółek skarbu państwa i pieniędzy samorządów. Idźcie wpizdu z tą ligą.

Opierdalać się i brać kasę, najlepiej jeszcze liga bez spadków, żeby przypadkiem ktoś się nie spłakał.

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  Essa

W tej lidze nie ma żadnych emocji – jest za to kupa śmiechu jak sie ogląda gre w tej lidze – to samo w reprezentacji gdzie trafiają te „talenty”…

Essa
Essa
5 miesięcy temu

Naprawdę ci ludzie (rządzący) nie rozumieją, że sport to jest przede wszystkim rozrywka.

Kibice chętniej przychodzą na stadion, jeśli widzą młodzieżowców, którzy przeważnie wychowali się w tym klubie. W normalnych ligach fani przychodzą oglądać gwiazdy z jakością piłkarską, ale u nas to tak jakby nie ma miejsca xD

Najlepszym co by mogło spotkać tę ligę to 0 punktów przyznawanych za remis bezbramkowy. Kopanie się po czołach i murowanie w myśl maksymy „łatwiej nie stracić niż strzelić”.
Czy w Stanach ktoś płacze o system play-off, że mógł wygrać najwięcej meczów w sezonie i nie zdobywa mistrzostwa? Nie, bo rozumieją, że najlepsze drużyny grające między sobą blisko rozstrzygnięcia ligi to najlepsze emocje.
Format top8 był naprawdę emocjonujący i nawet kiedy nie oglądałem za dużo meczów, z chęcią sprawdzałem scenariusze.

Po co ta liga właściwie istnieje? Dla prezesów czy dla kibiców?

ambermozart
ambermozart
5 miesięcy temu

wzięli by raz się na coś zdecydowali, a nie. Dzisiaj mają „hiper rewelacyjny pomysł” a za rok ogłaszają, że pomysł był chujowy, najgorszy i wogóle tylko debil po pijaku by na niego wpadł, ale już mają nowy „hiper rewelacyjny pomysł”

Kain
Kain
5 miesięcy temu

Powinno być jak w Anglii, w drużynie musi być ileś tam zawodników o statusie home ground. Szybki i łatwy sposób na stawianie na swoich a nie na ściąganie szrotu z zagranicy.

Janusz Ekspert
Janusz Ekspert
5 miesięcy temu
Reply to  Kain

home grown, ale tak, zgadzam sie.

Michal
Michal
5 miesięcy temu

Wstyd kluby nie potrafia wprowadzic mlodego pilkarza. Gdyby ekstraklasa byla w top 7 to bym powiedzial ze przepis nie potrzebny. Ale jak zamykamy pozomem ligi w Europe 30-25 miejsce nie ma znaczenia a przypomne ze dwa lata temu bylismy na miejscu 32.pracowac grac I nie pierdolic glupot.

Wojtek
Wojtek
5 miesięcy temu

Szrotomierz znów wypierdoli w kosmos. Te wszystkie Cracovie i inne Jagiellonie już sprawdzają rozkład pkp, kiedy przyjadą wagony starych Słowaków.

RSPI
RSPI
5 miesięcy temu

Trochę tu podyskutowałem, trochę komentarzy przeczytałem i poddaje się. Nie, że zmieniam zdanie, po prostu się poddaje. Większego steku bzdurnych argumentów dawno nie czytałem. Przepis o młodzieżowcu obowiązuje dopiero trzeci sezon, ale to dzięki niemu zawodnicy wymienieni w artykule oraz pewnie jeszcze inni w nim nie wymienieni tak wspaniale się nauczyli grać w piłkę, że wyjechali na zachód, szczególnie że wielu z nich wyjechało ledwie po roku obowiązywania tego przepisu. Z pewnością to był czynnik decydujący. Druga sprawa – wielka obawa, że dzięki temu przepisowi to się sprzedawało za grube pieniądze, a teraz to już sie nie będzie sprzedawać i tylko starzy Słowacy, tak jakby w klubach byli kompletni idioci, którzy nie widzą, że za młodego można nieźle zarobić. Możne i w niektórych klubach tacy są, ale ich młodzieżowcy i tak do niczego się nie nadają, więc i z przepisem nigdzie nie wyjadą nawet za darmo. Klasyczne dorabianie faktów do teorii, a prawda jest taka, że żeby ocenić wpływ takiego przepisu na cokolwiek, to musiałby obowiązywać przynajmniej przez całe piłkarskie pokolenie; obowiązuje trzeci sezon i póki co ma wpływ żaden lub znikomy co najwyżej. Powtórzę raz jeszcze – taki Moder nie nauczył się grać w piłkę w jeden dzień(ten, w którym ogłoszono te durne przepisy); chłop trenował latami i nawet bez tego przepisu by grał, bo w miarę umie. Równie dobrze można wierzyć, że zniesiemy biedę ustawą albo tego typu kocopoły.

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  RSPI

Ale wiesz co? To że znoszą przymus 1 „młodzieżowca”(jak ja qurfa nie lubie tego słowa – brzmi jak nomenklatura prl-owska bo ten przymus jest niczym rodem z prl) to jednocześnie nie oznacza że teraz zakażą grać „młodzieżowcom” – wiesz?

Wy już snujecie czarne scenariusze że najadą tu „starzy słowacy” i bośniacy i zdominują wyjściowe składy.

Edward Potok vel Legion
Edward Potok vel Legion
5 miesięcy temu

Powinien go zastąpić przepis o 6 młodzieżowcach na boisku. Resztę piłkarzy zawiesić i zrobić im testy na technikę użytkową, szybkość reakcji i podejmowania decyzji. Nie zdałeś – nara, zdałeś – zostajesz. Nasza liga pod tym względem jest jedną z najgorszych w Europie, jeżeli wygrywamy mecze to fizycznością, a nie kulturą gry.

Tu chodzi o zmianę DNA polskiej piłki, o to żeby zagraniczny piłkarz, który przychodzi do ekstraklasy nie mówił 'wery fizikal lig’ tylko, żeby mówił 'wery, gud, teknikal lig maj frjend’.

Tu trzeba dać młodym lecieć na fantazji, a nie zabijać ich kreatywność. Jak młody chłopak z akademii np Zagłębia ma nie zostać spaczony jeżeli wchodzi do pierwszego składu, a tam przez kilka lat za mentora i kierownika środka pola robi imbecyl piłkarski Jakub Tosik?

Trzeba przestać obracać się wśród tych samych nazwisk. Jeżeli chłop spadł dwa razy z rzędu z Ekstraklasy to zatrudnienie go na kolejny sezon w innym klubie powinno być traktowane jako zbrodnia przeciwko polskiej piłce.
Jak masz 26 lat i nic w Ekstraklasie nie pokazałeś, to na twoje miejsce powinien wejść 19 latek. Kij z twoim 'doświadczeniem’.

W pucharach i tak gramy od wielkiego dzwonu, to jest czas na rewolucję. Wszyscy chcemy oglądać naszych chłopaków, grających szybką techniczną piłkę.

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu

Ja widze to w Feyenoordzie – są tam młodzieżowcy w kadrze ale nie dostają szans ZA DARMOCHE „bo są młodzi”… nie ma czegoś takiego – Arne Slot WYMAGA! Masz dawać z siebie 100% na treningu i może wtedy wejdziesz z ławki na 15 minut – ale nigdy nie robi tego co ty mówisz by dawać komuś 1 skład bo jest młody.. tosz to qurfa demoralizacja piłkarza – uczenie go że „mu się należy”. Piłkarz musi sobie zapracować na 1 skład – w Feyenoordzie obecnie gra 4 wychowanków regularnie w podstawie i oni stanowią o sile zespołu – bramkarz bijlow (reprezentant dorosłej kadry holandii)- obrońcy malacia(reprezentant holandii) i geertruida pomocnik Kokcu (który gra już w 1 składzie turcji i poważne kluby europy się nim interesują – czołówka) – Kokcu dopiero w tym sezonie odpalił – a gra już od nastolatka 4 sezon – pierwszy sezon miał z ławki, potem dwa w podstawie i z ławki a ten obecny to już siła zespołu i podstawowy skład. Widać jak się rozwinął dzięki nowemu trenerowi który zmienił styl w lecie 2021.

Edward Potok vel Legion
Edward Potok vel Legion
5 miesięcy temu

Ale ci młodzi zawodnicy z Feye wchodzą do zespołu, w którym grają piłkarze potrafiący w piłkę grać. W lidze, która ma jedno z najlepszych systemów szkoleniowych na świecie i z założenia na młodych stawia. W lidze, która jest techniczna, a nie fizyczna. U nas młody 'techniczek’ jest z miejsca niszczony, bo jakiś 30 letni 'drewniak’ krzyczy: 'młody, kur.a, nie kombinuj!!’

Ja się źle wyraziłem, mój błąd. Nie chodziło mi o to, żeby wprowadzić przepis, który co roku dawałby 5 chłopakom miejsce w składzie tylko ze względu na wiek.

Chodziło mi o to, żeby JEDNORAZOWO zrobić czystkę i każdego powyżej np. wieku młodzieżowca sprawdzić pod kątem wyżej wymienionych aspektów, po to żeby wyplenić tych, którzy nie nadają się do nowoczesnej, szybkiej i technicznej piłki. Po to żeby ta liga zmieniła swój styl. A im młodszy polski piłkarz tym lepiej wyszkolony.

Wbrew pozorom technika, szybkość reakcji i podejmowania decyzji to są rzeczy jak najbardziej policzalne.

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu

Ale ci młodzi zawodnicy z Feye wchodzą do zespołu, w którym grają piłkarze potrafiący w piłkę grać.” – To nie do końca tak – spójrzmy na to inaczej : W holandii zespoły CHCĄ GRAĆ W PIŁKĘ! i tam nie ma tak jak michniewicz, że robi murowanie i broni 7/8 zawodników pod własną bramką i tylko wykopuje na ślepo do przodu jak ma 1-0 – Feyenoord czy gra z Barceloną czy z Szombierkami Bytom to zawsze będzie grał swoją piłkę – bez względu na wszystko. Zawsze będzie patrzył na siebie i grał swoim stylem – owszem, Barcelona postawi cięższe warunki niż Szombierki – ale to nie jest powód by rezygnować ze swojego holenderskiego DNA, czyli gry ofensywnej, gry po ziemii na 1 kontakt.

Dlaczego zawodnicy Feye w meczu grają w piłkę? Bo praktykują to na codzień na treningu i w meczu – nie zmieniają co mecz strategii. W Polsce jest zainteresowanie taktyką „PO PIERWSZE NIE STRACIĆ” – widać to było w Chorzowie ze Szwedami aż nadto – 95% meczów w ekstraklasie tak samo wygląda.

Jakie są skutki podejścia „po pierwsze nie stracić”? – ano cierpi ofensywa i to cierpi okrutnie – ponieważ atakujesz mniejsza liczbą zawodników, bo nie chcesz się narazić na kontre, boisz się otworzyć bo „najważniejsze to nie stracić gola, bo trener nas okrzyczy”… skutki są takie że meczów się nie da oglądać a i o wynik trudno bo jak gra się z rywalem z zachodu to tam drużyna atakuję całą linią ataku i pomocy i jeszcze wchodzą bokami wspierają skrzydłowych boczni obrońcy czy wahadłowi. A Polskie ekipy latają za piłką i po takim oblężeniu częstochowy w końcu mur obronny pęka… ile razy przecież to widzieliśmy w 21 wieku… dziesiątki razy jak nie setki.

TO SĄ TE BLOKADY W POLSCE . TAKĄ KRZYWDĘ ROBIĄ POLAKOM TRENERZY W POLSCE.

Edward Potok vel Legion
Edward Potok vel Legion
5 miesięcy temu

Holandia chce grac w piłkę od kilkudziesięciu lat. U nas większość zawodników i trenerów jest już przesiąknięta tym o czym napisałeś. Dlatego wszystkich na Syberię, żeby nie zepsuć tych młodych, którzy jeszcze nie są spaczeni wybijaniem piłki na oślep.

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu

Dobre video Kokcu – https://www.youtube.com/watch?v=kDHn1Lxnrbk&ab_channel=360edition

Porównaj go nawet do Kozłowskiego – to to jest przepaść – Kozłowski tylko holują tą piłkę i nic z tego nie ma. Jako pomocnik powinien grać więcej na 1 kontakt – niestety tu wychodzi skaza polskiego szkolenia u niego.

Edward Potok vel Legion
Edward Potok vel Legion
5 miesięcy temu

No tak ale żeby grać na jeden kontakt to również trzeba mieć z kim grać. I właśnie o to mi chodzi: dzisiaj trzech polskich małolatów prędzej zagra klepkę w trójkącie niż zrobią to zawodnicy wyszkoleni w Polsce 10 lat temu.

Rudy matoł Donald
Rudy matoł Donald
5 miesięcy temu

I bardzo dobrze.Jazda z tymi bońkowymi,chorymi pomysłami,a Wąsowski i pismacy ból dupy.

Rusek
Rusek
5 miesięcy temu

Przykro jest tym rodzicom którzy mieli nadzieje że ich dziecko poprzez Akademie pokarze sie w ekstraklasie, Teraz bedzie przywożony szrot z zagranicy ile wlezie i ile sie da. Popatrzmy tylko matematycznie 18 drużyn przynajmniej żeby była rywalizacja jest potrzebnych 3 zawodników. 18×3=56 młodych weszło do ekstraklasy lizneło tego przecietnej ligi a teraz nasteni nie sa już potrzebni. Bedzie jak w Cracovi za trenera Probierza 1 Polak i 10 jeńców bo tańsi. A ilu z tych 56 zawodników trafiło do reprezentacji młodzieżowych. A teraz to tylko beda menagery namawiać odrazu do wyjazdu za granice. Pozdrawiam Polskich Młodzieżowych trenerów. Na Zybigo Bońka mówiłem że nie dbał o naszą Polską Młodzież. Zybi wróć.

Wierny Kibic Zwycięskich Drużyn
Wierny Kibic Zwycięskich Drużyn
5 miesięcy temu

Niektórzy są w kadrach klubów Ekstraklasy albo grają tylko dlatego, że mają odpowiedni wiek. Generalnie zaniżają poziom, 

Np w takiej Cracovii Probierza, gdyby nie zanizajacy poziom mlodziezowcy, klub walczylby o mistrzostwo.

qdlaty
qdlaty
5 miesięcy temu

Można by ustawić jednakowe wynagrodzenie za puerwszy sezon dla kazdego ze statusem mlodziezowca, do tego dodac ze każdy klub może miec zarejestrowanych do czterech mlodych i to sie nie wlicza do limitu zarejestrowanych zawodnikow.
Jestes mlody i chcesz grac w eklapie? Prosze, takie pieniądze i status mlodego, walcz o kontrakt. Umowa np. tylko do konca sezonu ze statusem mlodego. To zlikwiduje wywindowane ceny bo kupujacy nie bedzie mogl podpisac dlugiego kontraktu. Jak mlody sie sprawdzi, to klub przedluzy umowe juz na lepszych warunkach (mozliwe np od drugiego sezonu). Jak nie to umowa wygasa na koniec sezonu ze statusem.
Ten zabieg pozwolilby jednak klubom zaoszczędzić i ustabilizowac kadry, ale jednak pozostawil wymog gry mlodziezowca (dla rozwoju piłki to jednak kluczowe)

Moshe Ohayon
Moshe Ohayon
5 miesięcy temu

Szkoda, że Probierz już nie trenuje Craxy. Mógłby na legalu wystawić całą jedenastkę obcokrajowców. Może jak zniosą przepis to się na to załapie.

adrian
adrian
5 miesięcy temu

Tak to jest jak PiS dochodzi do władzy. Wszystkie dobre reformy się cofa

Walter White
Walter White
5 miesięcy temu

Lepiej żeby grał stary Litwin którego poziom pozostawia wiele do życzenia

Paweł
Paweł
5 miesięcy temu

Grać w Polsce młodym Polakiem ? Bezsens
Grać w Polsce starym Słowakiem ? Jest pan dyrektorem sportowym !

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  Paweł

o to jak rozumiem wymienisz teraz ilu słowaków trafiło do ekstraklasy w 2 ostatnich okienkach transferowych. Z twojego marudzenia wynika że z 50…

Piotr
Piotr
5 miesięcy temu

Do autora: Jeżeli się to opłaca, to nie trzeba żadnych przepisów aby było to praktykowane.

Essa
Essa
5 miesięcy temu
Reply to  Piotr

Nie, bo często prezesi i dyrektorzy grają dla siebie (ściąganie jakichś dziwnych nazwisk i prowizje managerskie + wały ze znajomymi z wyprowadzaniem gotówki), a nie dla dobra klubu.

Wypromowanie młodego i gruba sprzedaż zagranicę to dużo trudniejszy kawałek chleba.

StanislavLevy
StanislavLevy(@stanislavlevy)
5 miesięcy temu

Dziękuję Kulesza, odwracanie reform mordujących PL piłkę to kolejny wielki plus kadencji nowego prezesa.

generał Pinochet
generał Pinochet
5 miesięcy temu
Reply to  StanislavLevy

Polska piłka jest martwa – nie ma co mordować.

Kamil
Kamil
5 miesięcy temu

Prosty temat:
W ekstraklasie 1 wychowanek klubu, a za 2-3 lata 2 wychowanków (niezależnie od wieku)
w I lidze 2 zawodników u21
w II lidze 3 zawodników u21
w niższych ligach 4 zawodników u21

Vero
Vero
5 miesięcy temu

Autor tekstu – teoretyk