Kiedyś Ostrowiec, dziś Narodowy. TOP 25 polskich stadionów
Weszło

Kiedyś Ostrowiec, dziś Narodowy. TOP 25 polskich stadionów

W połowie marca przyznano Polsce organizację przyszłorocznych mistrzostw świata do lat 20. To kolejne wielkie wydarzenie piłkarskie po Euro 2012, finale Ligi Europy i mistrzostwach Europy U-21, które odbędzie się w naszym kraju. Na pewno nie bez znaczenia w kontekście najnowszej imprezy są kontakty Zbigniewa Bońka i jego ekipy oraz szeroko pojęty dobry wizerunek obecnego PZPN, ale to przede wszystkim dowód na to, że przynajmniej w kwestii infrastruktury stadionowej Polska w ciągu ostatniej dekady wykonała niesamowity krok naprzód. Dziś obiektów, których nie musimy się wstydzić – a w niektórych przypadkach powinniśmy się nawet chwalić – mamy tyle, że gdyby zaszła taka konieczność, moglibyśmy jednocześnie obsłużyć kilka wydarzeń pokroju MŚ U-20. Postanowiliśmy przyjrzeć się sytuacji nieco bliżej i sporządzić ranking najlepszych polskich stadionów. Bez większego trudu wytypowaliśmy ich aż 25, a i tak kilka kandydatur ostatecznie odpadło (Ostróda, Rzeszów, Kalisz, Nieciecza itd.).

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że gdybyśmy za kilka lat chcieli ponownie sporządzić takie zestawienie, to wyglądałoby ono inaczej i wybór byłby jeszcze większy. Są plany, by ŁKS miał nie tylko jedną efektowną trybunę, ale cztery, nowy obiekt powstanie w Radomiu, trwa przebudowa stadionu w Stalowej Woli, o nowych arenach marzą w Płocku, Chorzowie i Nowym Sączu. Trzymamy rękę na pulsie, a na razie zajmiemy się tym, co już mamy, jednocześnie czekając na rozwój infrastruktury treningowej. Tu do zrobienia jest znacznie więcej.

25. Radom (Broń) – Radomiakowi buduje się nowy stadion, a na razie klub ten rozgrywa mecze na obiekcie lokalnego rywala Broni, który… też jest nowy. Powstał od podstaw, całość kosztowała 30 mln zł. Efektem schludny 4-tysięcznik z ładnymi trybunami po bokach boiska i… sektorem gości za jedną z bramek. Z punktu widzenia kibica piłkarskiego minusem jest bieżnia lekkoatletyczna, ale możliwość organizowania różnych zawodów i stworzenie miejsca do treningów dla lekkoatletów dodatkowo uzasadniają istnienie tego stadionu.

Stadion Miejski Radom 2012

***

24. Bełchatów – Mimo upływu lat GIEKSA Arena nadal sprawia sympatyczne wrażenie. Ponad 5 tys. pojemności, całość zadaszona, estetyczne otoczenie. W drugiej połowie pierwszej dekady tego wieku był to jeden z nowocześniejszych stadionów w Polsce. Nic dziwnego, że dwukrotnie dostawał mecze finałowe krajowego pucharu, w 2006 roku zawitała tu też reprezentacja przy okazji meczu z Litwą.

gksbelchatow stadion
Fot. GKS Bełchatów

***

23. Ostrowiec Świętokrzyski – Przed powstaniem kieleckiej Kolporter Areny, stadion w Ostrowcu uchodził za wyjątkowo ładny i nowoczesny. W XXI wieku pierwsza reprezentacja zagościła na nim trzykrotnie, po raz ostatni w 2005 roku. Jeszcze dziesięć lat temu to tam odbył się mecz o Superpuchar Polski. Jakiś czas temu przy okazji budowy nowej hali planowano także postawić nowe trybuny na stadionie, ale ostatecznie ze względów oszczędnościowych porzucono ten pomysł.

KSZO Ostrowiec stadion 01

***

22. Grodzisk Wielkopolski – Czasy Dyskobolii to już zamierzchłe wspomnienia, ale stadion nadal trzyma standard. To zresztą nie tylko kameralny obiekt na prawie 5,5 tys. widzów, ale także hotel, restauracja i bogate zaplecze medyczne. Z tego miejsca kluby chętnie korzystają podczas obozów przygotowawczych, często trenowała tam też reprezentacja. W 2010 roku ogłoszono, że Grodzisk będzie bazą biało-czerwonych podczas Euro 2012, potem jednak decyzję zmieniono. Ostatnio grodziski stadion gościł kadrę U-20 przy okazji meczu z Holandią (październik ubiegłego roku). Cztery lata temu spółka GROCLIN stadion i hotel sprzedała hotelarzowi Bartłomiejowi Ordanikowi.

***

21. Mielec – 25-tysięczne straszydło zostało przerobione na ładny obiekt mogący pomieścić prawie 7 tys. widzów. Dodatkowo na koronie stadionu powstała przestrzeń komercyjna. Korzysta z niego pierwszoligowa Stal, ale jak widać na załączonym obrazku, to także stadion lekkoatletyczny. Dla widza piłkarskiego to zawsze pewien minus, jednak gdy reszta się zgadza, na pewno nie jest to czynnik dyskwalifikujący. Budowę zakończono latem 2013 roku z siedmiomiesięcznym poślizgiem, co jak na polskie realia i tak stanowi dobry wynik.

Stal Mielec stadion 1

***

20. Legnica – Miedź pod każdym względem wydaje się być gotowa na Ekstraklasę. W kwestii infrastruktury wyjątku nie odnotowujemy. Po przeprowadzonej przed tym sezonem modernizacji legnicki stadion (na ponad 6 tys. widzów) wszystkie trybuny ma zadaszone, a murawa jest podgrzewana. O takich oczywistościach jak sztuczne oświetlenie nawet nie wypada wspominać. Co ten obiekt wyróżnia? Jak dla nas – kanciaste kształty poszczególnych sektorów.

legnica stadion
Fot. Miedź Legnica

***

19. Bydgoszcz – Dekadę temu bydgoski 20-tysięcznik zdecydowanie się wyróżniał w skali krajowej. Dziś do najlepszych stadionów nawet nie ma startu, ale i tak będzie to jedna z aren przyszłorocznych MŚ U-20. Jeszcze w 2009 roku dwa mecze rozegrała tam reprezentacja Polski. W późniejszych latach kojarzył nam się już tylko z przeraźliwymi pustkami, gdy kibice Zawiszy toczyli wojnę z Radosławem Osuchem i zamieszkami podczas finału Pucharu Polski Legia – Lech z 2011 roku. Poza bieżnią problemem tego stadionu jest brak zadaszenia nad zdecydowaną większością trybun.

Bdg Zawisza stadion 1 03-2014

***

18. Gliwice – Konstrukcja stadionu jest wyjątkowo prosta i (również ze względu na barwy) z zewnątrz bardziej przypomina jakiś hipermarket niż arenę sportową. Prostota jednak od początku była założeniem projektu. Opracowała go niemiecka pracownia, która wcześniej projektowała bardzo podobny wizualnie obiekt dla SC Paderborn. Od strony praktycznej gliwicki stadion nie ma żadnych większych wad – 10 tys. pojemności, pełne zadaszenie, trzykondygnacyjny budynek klubowy z szerokim zapleczem. Gdyby zaszła taka konieczność, pojemność może zostać zwiększona o kolejne 5 tys., ale patrząc na frekwencję na Piaście, prędko do tego nie dojdzie.

Stadion Piasta Gliwice 05

***

17. Kielce – To był pierwszy w Polsce kilkunastotysięczny stadion, który wizualnie pasował do czasów współczesnych. Ależ to był szał na początku, jakże inaczej się to oglądało! Nic dziwnego, że w latach 2008-2010 reprezentacja co roku rozgrywała w Kielcach jakiś mecz. Duch czasu robi jednak swoje i dziś Kolporter Arena niczym wielkim nie może już zaimponować. To trochę tak jak z kumplem, który najwcześniej na podwórku kupił sobie komputer. Na początku mógł się czuć królem, ale po jakimś czasie koledzy dorobili się sprzętu lepszego i nowszego, a kumpel – mimo że w swoim stanie posiadania nic nie zmienił – znalazł się w gronie zapóźnionych technologicznie. W zestawieniu ze wszystkimi klubami Ekstraklasy, dziś Korona ze swoim obiektem byłaby w grupie spadkowej.

korona stadion figurski 400mm
Fot. Wojciech Figurski/400mm.pl

***

16. Bielsko-Biała – To był chyba najbardziej kuriozalny odbiór stadionu w polskiej historii. Dokonano go latem 2015 roku, gdy wykonawca już wcześniej dostał dodatkowe miesiące na zakończenie prac. Mimo to przez ponad rok dwie trybuny pozostawały nieotwarte! Gdy już jednak w końcu uporano się z problemem, Podbeskidzie i BKS mogły się w pełni cieszyć bardzo ładnym 15-tysięcznym obiektem z fajnym efektem wizualnym, który tworzą krzesełka nawiązujące do barw obydwu klubów. Minusem tego stadionu jest kiepskie położenie komunikacyjne, posiadacze aut często mają problemy z parkowaniem przez liczne zabudowania wokół.

Stadion Miejski Bielsko-Biała trybuna wschodnia February 2015

***

15. Lublin – Na Lubelszczyźnie doczekali się nowoczesnego 15-tysięcznika, który jednak zbudowano w czasie, gdy akurat na co dzień trudno jest optymalnie wykorzystać jego możliwości. Motor nadal gra w niższych ligach, a eksperyment z Górnikiem Łęczna jako gospodarzem okazał się niewypałem. Mimo sporej przestrzeni komercyjnej, miasto cały czas musi dopłacać miliony do utrzymania obiektu.

Często w Lublinie odbywają się mecze ponadprogramowe. Zorganizowano trzy spotkania Euro U-21, a w przyszłym roku przyjadą uczestnicy MŚ U-20. Latem 2015 odbyło się też Lotto Cup z udziałem Lechii Gdańsk, Szachtara Donieck, Hannoveru i Monaco. Mimo że Arena Lublin jest w komplecie zadaszona, przy padającym deszczu dość łatwo tam zmoknąć. Chyba nie takie było założenie twórców…

Arena Lublin podczas XI Lubelskiego Festiwalu Nauki 04

***

14. Zabrze – Dziś przy Roosevelta mogą się szczycić znakomitą frekwencją. Trzy wypełnione trybuny to widok niezwykle miły dla oka, ale brak czwartej jednak trochę razi. Sama przebudowa ciągnęła się w nieskończoność i pochłonęła aż 200 mln zł, a gdyby chciano postawić czwartą trybunę, trzeba byłoby wyłożyć jeszcze 60 baniek. Drogo, nie ma co. Jeśli jednak w Zabrzu chcą myśleć o organizacji największych meczów, jest to wydatek konieczny. Nie zmienia to oczywiście faktu, że już teraz stadion Górnika ma więcej zalet niż wad.

gornik zabrze stadion kucza
Fot. FotoPyk

***

13. Gdynia – Ładny, skrojony idealnie pod potrzeby klubu i miasta stadion na 15 tys. widzów. Jego atutem jest dobre położenie i przez to łatwy dojazd. Całość kosztowała mniej niż 80 mln zł, co warto podkreślić. Ograniczony budżet jednak daje o sobie znać w niektórych detalach. Jak czytamy na stadiony.net: (…) niska cena zaowocowała też krytykowanym szeroko zadaszeniem, które ma kolumny wśród widzów i nie obejmuje wszystkich rzędów. Mimo to generalnie trójmiejski obiekt może się podobać i przebija kilka innych o podobnej pojemności.

Gdynia to jedno z miast-gospodarzy MŚ U-20.

arka stadion figurski2 400mm
Fot. Wojciech Figurski/400mm.pl

***

12. Lubin – Inauguracja nastąpiła w 2009 roku, więc Lubin doczekał się nowoczesnego stadionu szybciej niż niejeden dużo większy ośrodek. 15-tysięczny obiekt do dziś sprawia korzystne wrażenie. Ma on bardzo dobrą opinię wśród samych kibiców. Trybuny są dość strome, dzięki czemu widoczność jest świetna nawet z dalszych sektorów.

W 2011 roku Robert Lewandowski i spółka towarzysko zagrali tam z Gruzją.

Lubin-Dialog-Arena-FlyRecord-2

***

11. Kraków (Cracovia) – Oddany do użytku we wrześniu 2010 roku. Prace trwały zaledwie 14 miesięcy. Cytat ze stadiony.net: Zgodnie z wytycznymi konkursu stadion musiał być niski, by nie psuć panoramy zamku królewskiego na Wawelu i nie zakłócać swą formą niskiego otoczenia Błoń. Dlatego architekci zaproponowali trybuny rosnące stopniowo – najniższe przy granicy z Błoniami. Tam, od północnej strony, zaplanowano również pasaż komercyjny, który w odróżnieniu od wielu innych obiektów sportowych w Polsce szybko znalazł najemców.

Obiekt przy ulicy Kałuży jest również przystosowany do organizacji koncertów. Zagrali już na nim już Andrea Bocelli i Red Hot Chili Peppers.

cracovia stadion newspix
Fot. newspix.pl

***

10. Tychy – Tyski stadion powstał wyjątkowo sprawnie i za stosunkowo niewielkie pieniądze jak na tego rodzaju inwestycje. Początki jeszcze takiego scenariusza nie zapowiadały – pierwszy przetarg anulowano, zrezygnowano też z kilku pierwotnie planowanych rozwiązań (np. parkingów podziemnych). Gdy już jednak w końcu ruszono z budową w 2013 roku, w ciągu (niewiele) ponad dwóch lat od zera postawiono nowoczesny, efektownie wyglądający 15-tysięczny obiekt. Posiada on szerokie zaplecze komercyjne i biurowe oraz bogatą strefę VIP. Odbywały się na nim mecze Euro U-21 i odbędą MŚ U-20. Do momentu zakończenia prac na Stadionie Śląskim, był to najładniejszy stadion na Śląsku.

gks tychy stadion
Fot. Przemysław Michalak

***

9. Łódź (Widzew) – Także tutaj zagoszczą uczestnicy młodzieżowego mundialu. Położony blisko centrum miasta łódzki 18-tysięcznik wypełnia się regularnie podczas trzecioligowych meczów Widzewa, co jeszcze dodaje mu atrakcyjności. Stadion posiada zaplecze komercyjne i gastronomiczne oraz rozbudowaną strefę VIP. W kontekście największych meczów ogranicza go jednak pojemność. Rywalizowanie z Warszawą, Poznaniem, Krakowem, Gdańskiem czy Wrocławiem w tym względzie jest niemożliwe. Jeśli chodzi o względy wizualne, podoba nam się część elewacji z klinkierem imitującym cegły, co stwarza bardzo angielski klimat.

Stadion Widzewa, Widok z lotu drona. Łódź Widzew 29-07-2017

***

8. Kraków (Wisła) – Teoretycznie wszystko w porządku. Stadion Wisły po przebudowie jest nowoczesny, na ponad 30 tys. widzów, ale jest się do czego przyczepić. Zdaniem wielu to najzwyczajniej w świecie obiekt brzydki i niespójny architektonicznie. Cztery budowane osobno trybuny został zlepione w jedną całość, co sprawia kiepskie wrażenie. Do tego projekt okazał się finansową studnią bez dna, bo pochłonął aż 600 mln zł, a teraz ciągle przynosi straty. Do dziś nie udało się porządnie zagospodarować przestrzeni komercyjnej. Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski tłumaczył później, że od początku chciał budować jeden stadion, na którym grałyby oba kluby i na którym organizowane byłyby inne imprezy, ale uległ presji radnych. Potem niewiele już można było zrobić.

W ostatniej dekadzie przy Reymonta trzykrotnie gościła seniorska reprezentacja. Zagrała tu z USA (marzec 2008), z Australią (wrzesień 2010) i Litwą (czerwiec 2016). Porażką był brak meczów podczas Euro 2012.

wisla krakow stadion kucza
Fot. FotoPyk

***

7. Białystok – Opóźnienia, zmiana wykonawcy, wzrost kosztów o prawie 100 mln zł. W Białymstoku musieli się zmierzyć z wieloma trudnościami, ale efekt końcowy był tego wart. Jagiellonia ma dziś piękny, typowo piłkarski stadion, na którym zasiąść może ponad 22 tys. kibiców. Największy problem to… białostocka lokalizacja. Michał Probierz miał rację: dopóki to miasto nie doczeka się lotniska lub przynajmniej porządnej autostrady na trasie z Warszawy, nie pójdzie do przodu. Bez tego najważniejsze piłkarskie wydarzenia niezwiązane z samą „Jagą” będą ten obiekt omijały.

jagiellonia stadion kucza
Fot. FotoPyk

***

6. Warszawa (Legia) – Najładniejszy i najbardziej komfortowy piłkarski obiekt w Polsce, którego nie zaliczymy do grona pojemnościowych gigantów. Wielu ligowców pytanych o ulubiony stadion wskazuje właśnie ten położony w Warszawie przy Łazienkowskiej, bo na nim jest najlepsza atmosfera. To oczywiście zawsze subiektywne kwestie, ale fakty są takie, że trudno obiektowi Legii postawić jakiś poważniejszy zarzut. No, może ewentualnie koszty (prawie 400 mln zł po odliczeniu VAT), ale chyba warto było.

legia stadion kucza
Fot. FotoPyk

***

5. Stadion Śląski (Chorzów) – Przez lata był podstawową areną biało-czerwonych, ale też symbolem infrastrukturalnego zacofania. W 2009 roku rozpoczęła się jego totalna przebudowa. Dziś człowiek może się tylko zaśmiać, gdy czyta, że pierwotnie prace miały się zakończyć dwa lata później. Zamiast tego ciągnęły się aż do 2017 roku, a przez katastrofę dachu linowego koszty wzrosły z 360 do ponad 650 mln zł! Efekt końcowy jest co najmniej zadowalający – nie licząc tej nieszczęsnej bieżni – ale teraz powstał problem, co z tym fantem zrobić. Stadion na co dzień nie będzie wykorzystywany piłkarsko i jest oczywiste, że na siebie nie zarobi.

stadion slaski newspix
Fot. newspix.pl

***

4. Wrocław – Całość kosztowała około miliarda złotych. Już samo to robi wrażenie. Wrocławski obiekt, stawiany pod kątem Euro 2012, wielu postrzega gorzej niż na to zasługuje przez… fatalną frekwencję na meczach Śląska. Kilka tysięcy widzów na 42-tysięcznym gigancie musi źle wyglądać. Stadionowi niczego nie brakuje pod względem nowoczesności czy funkcjonalności, ale jak dla nas, w dzień z zewnątrz jest po prostu brzydki. W tej membranie z włókna szklanego pokrytego teflonem sprawia wrażenie owiniętego jakimś starym bandażem. Spotykaliśmy się też z zarzutami odnośnie słabej widoczności z wyżej położonych trybun. To wszystko nie zmienia jednak faktu, że to stadion wyróżniający się w skali Europy. Na co dzień daje on sporo innych możliwości. Organizowane są koncerty, festiwale i wiele innych imprez, można również pojeździć na gokartach lub… skoczyć z dachu na linie.

slask wroclaw stadion kucza
Fot. FotoPyk

***

3. Poznań – Podobnie jak w przypadku stadionu Wisły, każda z czterech trybun jest tu trochę z innej parafii, ale całość bez wątpienia prezentuje się lepiej. Jak to przeważnie bywa, finalnie budżet musiał zostać zwiększony i wyniósł prawie 750 mln zł. Mimo to przez pierwsze dwa lata po zakończeniu prac co chwila musiano wymieniać murawę (wydano na to 4 mln zł!), a pomieszczenia klubowe bywały zalewane w trakcie intensywniejszych opadów. Małe niedoróbki ciągle dawały o sobie znać. Generalnie jednak obiekt przy Bułgarskiej to dziś jedna z naszych stadionowych perełek, która na każdym musi zrobić wrażenie. W Poznaniu regularnie odbywają się koncerty światowych gwiazd. Gościli tu już m.in. Sting, Alicia Keys czy grupa Iron Maiden.

lech poznan stadion newspix
Fot. newspix.pl

***

2. Gdańsk – Najpiękniejszy stadion w Ekstraklasie, z dużą powierzchnią użytkową i komercyjną. Szkoda, że Lechia tak rzadko zapełnia go chociażby w połowie. Reprezentacja swoje mecze rozegrała tu już siedem razy. Obiekt w Gdańsku swoją inaugurację miał w sierpniu 2011 roku, co oznaczało pół roku opóźnienia. Jak na nasze realia – nie tak źle. Stadion sprawdza się także przy okazji innych imprez. Koncertowali już na nim Jennifer Lopez, Bon Jovi czy Justin Timberlake.

lechia stadion figurski 400mm
Fot. Wojciech Figurski/400mm.pl

***

1. Stadion Narodowy (Warszawa) – Wydano dwa miliardy złotych, poświęcono życie trzech robotników. Budowa Narodowego to trzy lata drogi przez mękę, ale dziś to bez wątpienia jeden z najwspanialszych stadionów w Europie, na którym odbył się już finał Ligi Europy, Real Madryt zmierzył się towarzysko z Fiorentiną, kadra rozgrywa wszystkie mecze o punkty i co roku jest finał Pucharu Polski. Było sporo zasłużonej szydery, gdy nie można było zasunąć dachu i mieliśmy Basen Narodowy. Mimo to ogólnie obiekt ten się sprawdza i niemal non stop coś się na nim dzieje. Takiego stadionu w niejednym miejscu na Zachodzie mogą nam zazdrościć.

stadion narodowy kucza

Fot. FotoPyk

KOMENTARZE (94)

Dodaj komentarz

Powiadom o
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Carlitos
Wisła Kraków y Górnik Konin

I to wszystko zasługa czcigodnego rudowłosego Włocha Zbigniewa Bońka!

MisKrzys

Oby żył wiecznie!

seal

Bez Bonka tych stadionów i długów by nie było?

Kefas

Pfff. Kurnik w Grodzisku a nie ma miejsca dla nowo wybudowanego stadionu w Kaliszu???????????????? Ktoś tutaj o**ujał?

17-S-92

to samo sobie pomyślałem – skoro jest Grodzisk to czemu nie ma Kalisza

adrian92

Pojawienie się na tej liście Grodziska i Bełchatowa to jakieś kuriozum…

lisiec

Te stadiony są za zasługi…

Pasta

wszedlem za street view w Grodzisku zeby zobaczyc czy ja snie. Widac wejscie do hotelu i jakas apteke. To jakos zart, ze wg Gapinskiego sa tylko 23 lepsze stadiony w Polsce.

smarter

Słaby ranking, jak można dać stadion Wisły na 8 miejscu? Przed górnikiem i Widzewem . A stadion Stali Rzeszów ?

Medalion

Nie rozumiem dlaczego komuś nie podoba się stadion Wisły, przecież ta brutalistyczna estetyka ma swój urok. Mało wam mdłych stadionów na jedno kopyto – Jagiellonia, Widzew,Górnik, Legia, przy czym Legii najbrzydszy (ten śmieszny dach).

17-S-92

i miliard kilometrów do murawy z długiej – zajebiście

tss

Po opisie stadionu Wisły widać dokładnie, że autor tekstu obiekty widział wyłącznie na zdjęciach. Z zewnątrz zbyt piękny nie jest, za to wygoda samego oglądania meczu jest bardzo wysoka (zadaszenie, akustyka, widoczność). Całkowicie skopana natomiast została część komercyjna, biurowa i zaplecze, czego autor w zasadzie nie uwzględnił, wrzucając zamiast tego groteskowe tłumaczenie Majchrowskiego – co ma do spieprzenia projektu części komercyjnej fakt, że zbudowano dwa stadiony?

adrian92

Dałem plusa za ocenę stadionu Wisły, też mi się podoba, ale od stadionów Legii (komfort i estetyka na bardzo wysokim jak na nasz region poziomie) i Widzewa (angielski klimat przez tą ceglaną elewację, świetnie to podkreśla industrialny charakter miasta i klubu) to się Pan odczep! :)

Dani

stadion Wisly jest ok :) najbrzydszy legii, termaliki i korony

KUBA97

Ostatnio czytałem wywiad z jakimś gosciem(chyba z rady miasta), który mówił, że chcą stadion Wisły OTOCZYĆ LEDAMI. Aż się boję o efekt końcowy….
Edit: znalazłem http://lovekrakow.pl/aktualnosci/led-owa-elewacja-stadionu-przy-reymonta-rozmowa_24773.html

Mixu
WISŁA KRAKÓW KRÓLOWA POLSKI

Stadion Wisły ma klimat. Zdecydowanie się wyróżnia na tle innych stadionów poprzez swoją kanciastą formę i ohydną zewnętrzną elewację. Do tego okrąglak..ale ma w sobie to coś co przyzna niejeden kibic niekoniecznie Wisły który na tym stadionie był.

Szewcu

z zewnątrz wygląda jak stocznia

seal

Górnika stadion jest do krykieta a nie do meczów piłkarskich.

Plebania

Stadion w Poznaniu to architektoniczna klapa, budowlane pośmiewisko. Dziwne, że jeszcze nikt za to nie beknął. Pomyśleć, że stary obiekt był tym pierwszym w kraju, no może poza chorzowskim narodowym…
Ten ranking tworzył ktoś nie do końca ogarnięty.

Medalion

Stadion w Poznaniu jest najładniejszy po Narodowym.

adrian92

Rozumiem że Polska jest tak bogatym krajem, że naszym głównym problemem jest to jak się będą prezentować nasze stadiony na obrazku? Ok, może i stadiony Wisły czy Lecha były budowane niekonsekwentnie, ale dobrze że w ogóle powstały. Wybrzydzać na wygląd to se może Everton czy inny Tottenham, a nie polski klub, piłkarz czy kibic… Nasze obiekty mają być przede wszystkim funkcjonalne.

Pasta

Zajebiscie funkcjonalny jest w gdansku i wroclawiu.

SamiecAlfa

Podobnie uważam – stadion w Poznaniu wygląda pokracznie. Za to bardzo podobają mi się typowo piłkarskie, kształtne stadiony tak jak ten Jagi, Widzewa czy Legii.

facemob

Zdjęcie profilowe Plebania – jako Poznania zgadzam się z Tobą w 100% ten stadion to totalne dno. Tyle samo kasy poszł ona stadion Schalke. ALe tam zakrywany dach, wysuwana murawa itp.

facemob

Zdjęcie profilowe Plebania – jako Poznaniak zgadzam się z Tobą w 100% ten stadion to totalne dno. Tyle samo kasy poszł ona stadion Schalke. ALe tam zakrywany dach, wysuwana murawa itp.

WhiteStarPower

Inna sprawa ze koszty budowy 15-20 lat wczesniej nie sa porównywalne do późniejszych

facemob

No teraz teoretycznie drożej powinno być? Czy się mylę?

WhiteStarPower

Nie mylisz sie, ale Arena aut Schalke byla budowana w latach 90 a Inea Stadion kiedy?

tss

Ranking totalnie z dupy i po łebkach, pisany na podstawie zdjęć i specyfikacji rodem ze skarbu kibica PS. A szkoda, bo tekst miałby potencjał gdyby został napisany przez kogoś (lub kilka osób) które obejrzały chociaż kilka meczów z trybun każdego z obiektów i ujęły swoje wrażenia w rankingu.

Pasta

Madry w necie jestes, a wez pomysl i 25 weekendow na to stracic maja weszlaki? Taki madry jestes to zbierz 25 ziomkow i objedzcie kazdy po jednym meczyku i na tybune piknij material

Voitcus

Pasta: Bez przesady. Sędziowie obsługują po trzy mecze w weekend, to kibic/dziennikarz nie może? Praca na dwa tygodnie, zwłaszcza że tekst nie jest o sprawach bieżących i można go oddać nawet miesiąc później.

PS. Zabrakło mi choćby wspomnienia o Niecieczy, ten stadion jest całkiem ładny

tss

Zdjęcie profilowe Pasta: po pierwsze – mnie za pisanie na trybunie nikt nie zapłaci. Po drugie, w dupie mam ich stracone weekendy, od profesjonalnego portalu piłkarskiego oczekuję, że będą tam pisać ludzie którzy raz na jakiś czas ruszają zadek zza komputera w ciepłym pokoiku w Warszawie. Ze zdjęć i danych z wikipedii to mogę napisać nawet przegląd stadionów w Nowej Zelandii, tylko na chuj?

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty

Treść usunięta

Raskolnikov74

Te, koleś, co masz do futbolu? :-)

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty

Treść usunięta

Raskolnikov74

Ale ja się tylko śmieję. No, kto miał sfinansować te stadiony: Watykan? Taki mamy w Polsce system pół socjalistyczny. Mi np. najbardziej przeszkadza finansowanie klubów z kasy miasta, ale nic na to nie poradzisz

Voitcus

floot: Zgadza się, a dodatkowo, żeby nie było wstydu, to z pieniędzy państwowej spółki (które mogłyby trafić do budżetu i pośrednio zmniejszyć podatek) dofinansowuje się koncert takiej Madonny, żeby te bilety były tańsze

Red17

A gdzie prawdziwe perełki z Olsztyna i Częstochowy? :)

Jakub87

Najładniejszy wizualnie stadion w kraju ma Lechia, chociaż kibice go nie zapełniają nawet w połowie przez co nie wygląda to fajnie podczas meczów. Moim zdaniem najlepsze obiekty mają Legia, Górnik Zabrze (4 trybuna dopełni ten obraz) i GKS Tychy. Trybuny tworzą spójną całość a są do tego dość strome i znajdują się stosunkowo blisko linii bocznej, dzięki czemu fajnie ogląda się tam mecze. Reszta ma swoje minusy.
—–
Ja jestem kibicem Wisły Kraków i uważam, że to co wybudowano jest architektonicznym gów….. Wywalili 600 baniek na ten obiekt a projektant pozostawił odległośc bocznych trybun od linii jakby miała tamtędy przebiegać jeszcze droga ekspresowa z 4 pasami. Do tego te połączenia trybun w narożnikach >>> MASAKRA! Warto jeszcze napisać, że konstrukcja pod telebim jest 3 razy większa od niego, jakby zabrakło pieniędzy by zamontować większy! Za połowę tej kasy (300 baniek) można było wybudowac taki fajny, praktyczny obiekt jak Górnik Zabrze…

adrian92

„Moim zdaniem najlepsze obiekty mają Legia, Górnik Zabrze (4 trybuna dopełni ten obraz) i GKS Tychy. Trybuny tworzą spójną całość a są do tego dość strome i znajdują się stosunkowo blisko linii bocznej, dzięki czemu fajnie ogląda się tam mecze.” – taki trochę angielski styl (choć tylko tyski obiekt można nazwać „typowo angielskim” jak chyba jedyny w Polsce). Mi ten rodzaj trybun też najbardziej się podoba. Ogranicza niektóre inne funkcjonalności obiektu (pewnie są też jakieś przeciwwskazania jeżeli chodzi o bezpieczeństwo), ale zapewnia najlepszy widok na to co się dzieje w trakcie meczu. Najgorsze dla kibica piłkarskiego są obiekty „olimpijskie” z bieżnią…

Marcinecckie

Szczerze mówiąc, to trudno na razie powiedzieć, czy stadion Górnika jest praktyczny (chyba, że to była ironia, której nie zrozumiałem ;)). 4., brakująca trybuna ma być docelowo tą najbardziej wypasioną, z super hiper strefą vip i tak dalej. W tej chwili strefa vip umieszczona jest na tej trybunie naprzeciw starej. Minusy? Na strefę biznes wchodzisz niby przez osobną bramkę, ale potem musisz i tak przecisnąć się między kibicami, bo schody są wspólne. Trochę bez sensu. A i sama strefa szału nie robi, bo np. bardzo utrudnione jest oglądanie meczu z wewnątrz stadionu. Kompletnie zawalono sprawę z wejściem na młyn, gdzie na trybunę, na której zawsze jest tłok wchodzi się przez najmniejszą liczbę bramek, do tego przed bramofurtami jest strasznie wąsko. Generalnie jak nie przyjdziesz 2 godziny przed meczem, to może być słabo (szczególnie, że bramofurty na młynie lubią się psuć). Do tego jest problem z parkingami, ale to podejrzewam, że tak akurat jest na każdym obiekcie poza Wrocławiem, bo tam stadion jest przy obwodnicy. No i mam wrażenie, że stadion Górnika jest strasznie ciemny. O ile latem, kiedy przez większość dnia świeci słońce, wszystko wygląda w porządku, o tyle jesienią trybunom brakuje doświetlenia, co najbardziej widoczne jest na wszelkich filmikach i zdjęciach. Z zewnątrz też na razie szału nie robi, bo metalowe pałąki docelowo mają być pokryte jakąś membraną, ale w tej chwili sterczą gołe, co w połączeniu z białymi płytami wygląda raczej średnio. Ale wiadomo, tutaj efekt końcowy będzie można ocenić dopiero, kiedy powstanie 4. trybuna (jeśli w ogóle powstanie). Aaaa, i jeśli czegoś mi na stadionie w Zabrzu brakuje, to odniesienia do górniczej historii. Widzew fajnie nawiązał do swojej historii przez czerwoną cegłę, z kolei w Zabrzu stadion nie wyróżnia się czymś, co każdy skojarzyłby z Górnym Śląskiem. Można by pomyśleć np. o takim tunelu, jaki jest na Schalke.

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty

Treść usunięta

adrian92

1- Stadion Zagłębia to 16-tysięcznik, nie 15 (mogliście chociaż dodać „ponad”, wtedy byłoby ok)
2- w Chorzowie już wyłaniają inżyniera kontraktu a Wisła Płock ma też prawie „klepniętą” budowę, więc zestawianie ich na równi z Sandecją jest co najmniej krzywdzące
3- stadiony w Grodzisku, Ostrowcu Św. i Bełchatowie to jednak już stare areny. O ile ten pierwszy broni się jeszcze kameralnością, o tyle te dwie pozostałe to na drugą dekadę XXI w. za ładne nie są, więc dodanie ich chyba było wyborem typu „o te kojarzę, to wrzucę żeby zapełnić listę”
Nie żebym się czepiał, ale przykładajcie się do roboty, tym bardziej że (jak dla mnie) macie raj zarabiając na opisywaniu „haratania w gałę”…

Eljan

„Prawie klepnięta” budowa stadionu w Płocku rozpocznie się za dwa lata. O ile w tzw międzyczasie Wisła nie spadnie albo/i wyborów samorządowych nie wygrają jakieś oszołomy z hasłem „a ile dróg można by wyremontować za te pieniądze” :-/

Miszcz Joda
Der Adler im Flug ;)

Otoz problemem jest to, ze oni nie zawsze zarabiaja. Teksty pisza „stazysci” lub „freelancerzy”. Weryfikacja tekstow nie istnieje bo jest za droga.
Przepisywanie tekstow z netu jest czesta praktyka.

Jakub87

Szkoda, że Widzewowi wybudowali taki kurnik… Ostatnio czytałem, że architekt co go zaprojektował powiedział, że nie da się go już powiększyć bo stanowi jedną bryłę a można jedynie dołożyc do niego po 2 rzędy krzesełek….. Tragedia…. Oba kluby w Łodzi mają barwy czerwone-białe więc zamiast wybudować im jeden fajny obiekt na 30-35 tysięcy z ładną kompozycją krzesełek to buduje się 2 osobne, gdzie pochłoną one pewnie 300-400 mln. Co ciekawe ŁKS bedzie miał dużo lepszy obiekt a potencjał kibicowski ma pewnie z 2-3 razy mniejszy od Widzewa… Kto rządzi tymi miastami? Taczki i wyjazd z nimi!
—–
To samo powinno być w Krakowie! Wisła i Cracovia mają takie same barwy wiec można było im spokojnie budowac jeden stadion. Wtedy koszty są znacznie mniejsze i miasto nie musi ich utrzymywac dopłacając kolosalne sumy.
—–
Ale tak to już jest jak się buduje nie za swoje a w dodatku nie ma się o tym pojęcia. Ja wybudowałem kilka lat temu dom z zakupem działki za 450 tys. Mój kuzyn informatyk wybudował taki sam tylko, że za 1mln zł. Podejrzewam, że przy takim stadionie Wisły to wyparowało z niego spokojnie ze 80-100 baniek

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty

Treść usunięta

adrian92

„Oba kluby w Łodzi mają barwy czerwone-białe więc zamiast wybudować im jeden fajny obiekt na 30-35 tysięcy z ładną kompozycją krzesełek to buduje się 2 osobne, gdzie pochłoną one pewnie 300-400 mln.”- Nie wiem czy w wypadku klubów takich jak ŁKS i Widzew (o Krakowie pewnie sam więcej wiesz) to byłoby rozsądne, choć może się mylę. Ale kibice pewnie by zaczęli robić protesty i w końcu wyszło by na to, że nikt tam nie chce grać. Zresztą np ja, choć należę do raczej spokojnych kibiców Legii i życzę Polonii powrotu do Ekstraklasy, to nie chciałbym ich jako współgospodarzy naszego obiektu (i pewnie vice versa), w końcu stadion jest swojego rodzaju „świątynią” dla klubu i jego kibiców. Poza tym dziś w każdym piłkarsko rozwiniętymi kraju odchodzi się od wspólnych miejskich obiektów (inna sprawa że nawet w takich zacofanych infrastrukturalnie Włoszech klubom łatwiej znaleźć na nie kasę). A jeżeli chodzi o koszty to faktycznie zgoda- u nas buduje się relatywnie małe obiekty za dość spore pieniądze.
Temat jest złożony. Tak jeszcze o Łodzi, to z tego co wiem Widzew tam się po prostu napalił na stadion „na już”, a ŁKS cierpliwie czeka. Zresztą Widzew zrobił o tyle głupio, że, patrząc na zainteresowanie tym klubem, mogli by zbudować większy obiekt (np 30-tyś), w ten sposób że na razie powstałaby połowa trybun, a drugą dobudowali już po awansie do ekstraklasy za ładnych parę lat…

danny_trejo

Widzew sie nie napalil, ani nie zrobil glupio. To nie Widzew stawial stadion… Obydwa kluby chcialy stadiony, ale przeciez nie one sobie je buduja. Jak wszedzie, stadiony buduje miasto za publiczne pieniadze, poza tymi na euro, gdzie bylo (do)finansowanie centralne… To budzet ogranicza stadion, jego klase, pojemnosc etc. Widzew spokojnie moglby miec obiekt na 25 tys i co najmniej taki miec powinien, ale nie bylo na to pieniedzy. Wiecej kasy pojdzie w sumie na LKS, ktory dzis ma trybune, ale za jakis czas dobuduja tam w koncu 3 kolejne i pojemnosc bedzie zblizona do tej na Widzewie, moze ze 2-3 tys wieksza. Dla mnie bez sensu generalnie. Powinno sie wybudowac 1 stadion na ok 30 tys miejsc za jakies 300-350 mln zl, dla obydwu klubow, w dogodnym miejscu, gdzies na poludniu Lodzi, a w obecnych lokalizacjach stadionow kluby powinny miec kameralne obiekty do meczow rezerw i bazy treningowe oraz siedziby klubow.

FC Bazuka Bolencin

Nie w naszych realiach coś takiego. Jakby np. w takim Krakowie mieli wspólny stadion to by pewnie spłonął lub został doszczętnie zdewastowany przy pierwszej nadarzającej się okazji – o pierwszy z brzegu przykład – grudniowe derby na Kałuży i racowisko dałnów.
***
Co do reszty racja – nie swoje zawsze się najlepiej wydaje (i przytula samemu jak jest okazja).

Jakub87

Problemem też jest to, że biorą się za to idioci! Buduje się jakies dziwny stadiony a poźniej gra się na nich 2 mecze w miesiącu.
Stadiony powinno się budowac w centrum miasta i tworzy się je tak by boczne trybuny miały jak największą powierzchnię użytkową, która można wynając pod rożne sklepiki, zakłady badz inne miejsca pracy, gdzie poprzez wynajem, miasto dostanie spore środki na utrzymanie takiego obiektu. U nas wszystko stoi puste cały czas a wyjątkiem tego jest chyba tylko obiekt Legii, gdzie jest to fajnie zagospodarowane. W dniu mecze wszystko się zamyka wczesniej i to fajnie funkcjonuje.
———-
FC Bazuka to problem prawny Państwa, którego żadna władza nie chce rozwiązac. Takie typy z Cracovi z miejsca powinni dostać karę po 20-50 tys a do tego zakaz stadionowy na 20 lat i momentalnie ten problem znikł by ze stadionów. Niestety kluby chronią jeszcze w dodatku taki margines społeczeństwa… pomimo tego, że większosc dochodów czerpią z kibiców „pikników”, którzy kupują droższe bilety i przyprowadzają swoją rodzinę…

FC Bazuka Bolencin

U nas to jeszcze pół biedy, bo się cokolwiek dzieje (chociaż meczu ligowego przy garstce widzów raz na 2 tygodnie, szczytem gospodarności bym nie nazwał :) ).

Wiktor Kaczmarek

No nie nie, obiektywnie mówiąc to tak zwany narodowy nie jest szczególnie ładny. Dużo lepiej prezentują się choćby stadiony w Poznaniu Gdańsku czy choćby ten Śląski, całkiem ładny.
Basen narodowy tu jest chyba tylko dlatego,że gra na nim reprezentacja ;/
Byłem na paru z nich, i jeśli chodzi o same wrażenia z oglądania meczów, to ten ranking wyglądął by jeszcze inaczej

Chata Kumba

Widzisz, każdy ma inny gust, Fajnie że Śląski ma bieżnię, bo można lekkoatletykę zorganizować. Poznański jak dla mnie jest obrzydliwy, a przez ten teflonowy prążkowany biały kokon kojarzy mi się z larwą, której głowę tworzy ta jedna niższą trybuna. Są jeszcze te małe tanie stadiony zadaszone jak wiaty przystankowe albo przykryte blachą falistą wyglądające jak slumsy w trzecim świecie. Narodowy jako spójna koncepcja na pewno się broni. Gdański wygrywa

WhiteStarPower

gosciu Narodowy na żywo niszczy, w ogole żaden z pozostałych stadionów nie ma podjazdu do niego, nie wiem czy to nie jest nr 1 w Europie obecnie a ty pierdolisz tu farmazony

mastabaniak
Drużyna Pierścienia.

Dokładnie, Narodowy na żywo masakruje. Zdjęcia nie oddają jego piękna i majestatyczności. Odwrotnie jest że stadionem w Gdańsku, który na zdjęciach robił na mnie wrażenie a na żywo rozczarował.

mastabaniak
Drużyna Pierścienia.

Obejrzyj stadion Lecha na żywo a nie tylko że zdjęć promocyjnych. A już w ogóle obejrzyj go z każdej strony – dramat jak cześć trybun wygląda z zewnątrz. Dlatego jest pokazywany na zdjęciach z jednej strony.

Wiktor Kaczmarek

Byłem i na stadionie w Poznaniu i w Warszawie, i Wrocławiu, ten w Gdańsku widziałem tylko z zewnątrz. Masakruje to w tej chwili śląski, ale dalej jakies smutne typy pierdolą farmazony w stylu potrzebna jest lornetka do oglądania

Kcramsib

„Położony w centrum miasta łódzki 18-tysięcznik” – że co proszę? Stadion Widzewa (swoją drogą cholernie szkoda, że nie zaryzykowano i nie zrobiono go o te 5-7 tysi jak widać zapełniłby się bez problemu) nie leży i nigdy nie leżał w centrum miasta. Każdy kto w nim był wie, że cechą charakterystyczną łódzkich stadionów jest właśnie to, że oba leżą w pewnym oddaleniu od centrum (po 10-15 minut tramwajem), po przeciwnych jego stronach…

adrian92

Dziwne że autor nie zapytał się na wszelki wypadek o tą lokalizację redaktorów Olkiewicza czy Milewskiego.. Może się boi wypowiedzenia i gdy widzi ich na korytarzach wskakuje za automat z kawą, byleby go nie zauważyli 😉 Też uważam że stadion Widzewa jest za mały. A co ciekawe autor projektu, pan Ferdzyn, który ogólnie odwalił dobrą robotę z tym samym wyglądem obiektu, stwierdził kiedyś (nie mogę tego teraz znaleźć, ale to było jeszcze przed oddaniem obiektu) że większy nie jest potrzebny, bo zapotrzebowanie w regionie wyczerpuje obiekt Legii… Serio… Jakby myślał że z klubem piłkarskim jest jak z wyborem kina na niedzielny seans- w Cinema nie ma miejsc, to pójdę do SilverScreen…. Ech…

Juri

takiej atmosfery jak na Śląskim, w „Kotle Czarownic” nigdy już nie będzie. łzy się w oczach kręcą porównując atmosferę np. z meczu z Portugalją (2-1) a dzisiejsze januszowanie na Narodowowym.o euro 2012 w tym względzie nawet nie chce wspominać.

michalszostak
Premier League

Nie wiem kto Cię minusuje…. Przecież to prawda.

FC Bazuka Bolencin

Przychylam się do opinii. Januszolandia na Narodowym sięga zenitu.
W dodatku nie wiem jak to tam jest z kwestią organizacji/wejść/cateringu itp – w meczach o stawkę (eliminacje ME/MŚ) często i gęsto na początku drugiej połowy sektory vis-a-vis głównej kamery są puste, jakby było już dobre pół godziny po meczu. Więc to albo kwestia kibiców-januszów przychodzących do teatru i na kiełbaskę, albo organizacji, że się czasowo w przerwie nie wyrabiają.

John The Revelator
Wisła Kraków

Stadion Wisły z zewnątrz wygląda paskudnie, ale w środku prezentuje się naprawdę dobrze, te „posklejane” trybuny to coś ciekawego, niekonwencjonalnego. No ale to kwestie estetyczne, każdy ma inne odczucia. Natomiast patrząc czysto ekonomicznie i praktycznie, stadion Wisły to największa finansowa porażka miasta w XXI wieku. Wspomniane niezagospodarowane przestrzenie komercyjne, brak możliwości organizowania imprez na stadionie innych niż mecz, boczne trybuny 2 kilometry od boiska, dach, który trzeba było w części demontować przez śnieg. Jedyne plusy jakie mi przychodzą do głowy to dobra widoczność z każdego sektora i to, że łatwiej skoordynować doping na pojedynczej trybunie. Jednak na pewno nie jest to warte 600 mln złotych (albo i więcej…)

FC Bazuka Bolencin

Z tym, że trzeba też wziąć pod uwagę, że takie stadiony jak Wisły czy Lecha w Poznaniu zaczęły być modernizowane kilkanaście lat temu, kiedy np. przytulna Arena Kielc była uznawana za architektoniczne cudo. Dlatego te „posklejane” trybuny na zasadzie – każda z innej parafii, „doklejane” narożniki itp. Wszelkie budowy/przebudowy stadionów u nas wtedy dopiero raczkowały, więc trudno żeby stadiony Wisły czy ten w Poznaniu wyglądały jak te robione na euro, czy jeszcze młodsze, jak np. w Białymstoku, Tychach czy Bielsku – robione jednym ciągiem na tą samą modłę. Na pewno wygląda to bardziej nowocześnie, ale to kwestia tej perspektywy czasowej, z której się na to patrzy.
Co do akustyki i widoczności zgadzam się – nie ma się co przyczepić. Podobnie w przypadku niezagospodarowanej przestrzeni o której piszesz.

tomek2220

Nie ma czegoś takiego jak ranking stadionów, bo każdemu podoba się coś innego, a artykuł jest tylko subiektywnym odczuciem autora. Słyszałem, że są tacy, którym podoba się Fiat Multipla, dworzec w Kielcach, stadion Pogoni czy stadion Legii (:D). Jak to mówią: „De gustibus non est disputantdum”.

nippon

Wstrzymalbym sie z takim jednoznacznym wskazywaniem ze jakis stadion jest najladniejszy,najbrzydszy, czy ma najlepsza atmosfere. Kazdy kibic stwierdzi ze stadion jego klubu jest swietny. Ranking tworzony przez kibica mija sie troche z celem. Mi osobiscie stadion we Wroclawiu podoba sie bardzo z zewnatrz, zwlaszcza w nocy. Stadion Lechii jest bardzo ladny ale tylko w slonecznie dni. Brak slonca sprawia ze staje sie on taka ciemna bryla… Krotki opis budowy stadionu Lecha wrzucilem pod jakims innym artykulem. Pierwotnie mial wygladac zupelnie inaczej. Dziesiejszy stadion Legii jest bardzo podobny do tego jak mial wygladac stadion Lecha. Zmiana projektu nastapila z powodu przyznania Polsce Euro 2012. Efektem czego przykryto go dachem ktory daje najlepsza akustyke w Polsce ale tez ograniczajacym doplyw swiatla, co wplywa na murawe. Skok cywilizacyjny widac, jednak czesciowo odbyl on sie pod presją Euro 2012 i robiono to na szybko i za wszelka cene. Dlatego takie pustki mamy dzis we Wroclawiu i Gdansku. Stadion Legii chyba zrobiono na odczepne. A szkoda, bo moglby byc o kilka,kilkanscie tys pojemnosci wiekszy i spelnialby dzis role Narodowego. Na stadionie Jagi nie bylem ale mialem przyjemnosc( i to slowo nie jest uzyte przypadkiem) widziec go z zewnatrz. Efektownie to sie prezentuje. Krakow, Łódz i Zaglebie ślaskie to osobne przypadki. Duze miasta, bardzo podzielone sympatiami, z ogromnym potencjalem. Przez co obdarowane kurnikami na kilkanascie tys ludzi, aby wszyscy mieli gdzie grac, nie zabijajac sie na jednym wspolnym stadionie dla danej aglomeracji. Stadion Śląski to taki wyjatek ktory potwierdza regułe. No nic… Jest jak jest. Czyli lepiej,mimo ze moglo byc naprawde super.

The BFIYEH

Dobrze zrozumiałem, że najlepsza akustyka na Bułgarskiej? :D:D:D

nippon

Tak…dobrze zrozumiales… Fragment artykulu …
– Nie dam się przekonać, że nic się nie dzieje, bo mieszkam tu wiele lat i nie przypominam sobie, by kwiat ruszał się w domu przy zamkniętym oknie – twierdzi się Roman Olejniczak, mieszkaniec bloku przy ulicy Wolskiej. – Teraz prowadzi się badanie, które naszego bezpieczeństwa i tak nie poprawi. Pytanie dlaczego pomiary są robione po zakończeniu budowy. Czy nie powinno się o tym pomyśleć wcześniej?

Zobacz temat w serwisie Głos.Tv

Obawy tych osób, które o wstrząsach informowały nadzór budowlany już w czasie meczu Lecha z FC Salzburg, zostały wysłuchane. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla miasta Poznania nakazał sprawdzić niebezpieczne sygnały. Choć początkowo zobowiązał do tego POSiR, ten od decyzji się odwołał. Czekanie na ostateczną decyzję uznano jednak za błąd. Dlatego za badanie postanowił zapłacić PINB.

Sejsmograf został w czwartek ustawiony już na kilka godzin przed meczem Lecha z Manchesterem. Główne pomiary, których wynik da odpowiedź na pytanie, czy wstrząsy są groźne, trwały jednak dopiero, gdy Stadion Miejski odezwał się głosem ponad 40 tysięcy kibiców.

– Choć jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, by mówić o konkretnych wynikach, drgnięcia można było zaobserwować choćby na podstawie przedmiotów stojących w mieszkaniu, w którym przeprowadzaliśmy badania – mówi Jerzy Sternal z firmy Ekoanalityka, która na zlecenie PINB prowadziła pomiary. – Do zinterpretowania mamy kilkadziesiąt tysięcy danych, dlatego wyniki zostaną przekazane inspektorom nadzoru budowlanego za około dwa tygodnie.

Zadaniem sejsmografu, było wychwycenie wszystkich ewentualnych ruchów budynku. W tym celu czujniki zostały zamontowane zarówno na stropie, jak i ścianach bloku.

Wstępne badania oprócz sprawdzenia, czy istnieje zagrożenie, mają także określić, kto powinien sfinansować szczegółową ekspertyzę, która ma się pojawić wkrótce.

Choć celem badań jest bezpieczeństwo mieszkańców, część z nich jest mocno zaskoczona całym zamieszaniem.
– Jakie drgania, jakie wstrząsy? – dziwi się Joanna Piwowarczyk. – To, co twierdzą niektórzy mieszkańcy, to jest po prostu kompletna bzdura. Byłam w czasie meczów w domu i nic się nie działo. To jak to jest, w części budynku trzęsie, a w części nie?

Zdania w feralnych blokach są bardzo podzielone. Bo choć część lokatorów twierdzi, że się boi, inni mówią, że po pierwsze drgnięcia są na tyle słabe, że nawet nie wszyscy są w stanie je wyczuć. Po drugie przeprowadzone badania uwiarygadniają problem, nawet jeśli faktycznie go nie ma.

– Choć nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, to całe zamieszanie mocno działa na naszą niekorzyść – podkreśla Zbigniew Arentowski. – Bo po co w świat idzie informacja, że nasze bloki są niebezpieczne. Kto nam zapłaci za spadek wartości mieszkań?

Wstrząsy czuli już wcześniej

30 września, w czasie meczu Lecha Poznań z FC Sazburg, pracownicy PINB otrzymali zgłoszenie o drżących blokach.
Na miejsce zostali wysłani inspektorzy, którzy dowiedzieli się od mieszkańców, o lekkich wstrząsach, które wyczuła część z nich. Nadzór budowlany podjął decyzję o przeprowadzeniu badań sejsmicznych. Mają one dać odpowiedź, czy wstrząsy są faktem i czy mogą one być zagrożeniem dla mieszkańców.

The BFIYEH

Na nowym stadionie byłem na każdym meczu jak grał Kolejorz i uwierz, że akustyka jest słaba. Dźwięk, przez wysoko podwieszony dach, rozchodzi się bardzo i nie słychać wyraźnie co Kocioł śpiewa. A to, że na niektórych meczach jest zrobione piekło i w promieniu kilku kilometrów słychać nie oznacza, że akustyka jest dobra tylko, że cały stadion ryknął.

michalszostak
Premier League

Dla mnie Narodowy w Warszawie ( z zewnątrz, bo środek jest okej ) jest po prostu brzydki, a muszę go oglądać codziennie… Nie lubię tej koszyczkowej bryły i tych kratek.
Już bardziej mi się podoba Wisły czy Lecha.

Miszcz Joda
Der Adler im Flug ;)

„(…) trudno obiektowi Legii postawić jakiś poważniejszy zarzut.”
Ze tak sie przypierdole, to nie jest obiekt Legii tylko Miasta. Legia go tylko dzierzawi. Tak jest z wiekszoscia stadionow.
Ten blad jest powielany w artykule.
Obiektem klubowym sa budynki, tereny bedace wlasnoscia klubu. Natomiast obiekty dzierzawione nie sa klubowe.
Jest gigantyczna roznica w sformulowaniu „Stadion Widzewa” (sugeruje, ze to klub jest wlascicielem i sponsorem przedsiewziecia) a „Stadion na ktorym gra Widzew”.
Stadion San Siro to stadion Interu i Milanu?

mastabaniak
Drużyna Pierścienia.

ŁAŁ! Każdy to wie ale tylko ty robisz z tego jakąś sensację. Legia czy Widzew dzierżawią stadiony na lata i tylko one tam będą grać, stąd dopuszczalne jest mówienie Stadion Legii czy Stadion Widzewa. Inter i Milan nie dzierżawią stadionu na wyłączność tylko wynajmują na mecze i jakąś tam część stadionu na swoje potrzeby. Ciężko więc porównać obie sytuacje.

Miszcz Joda
Der Adler im Flug ;)

Dzierzawca nie jest wlascicielem obiektu.
Ja pisze o wydzwieku (celowym) artykulu. Gdyby nie dotacje z miejskuch kas to ani Legia, ani wiekszosc klubow nie moglaby sie rozwijac. Ale wciaz pierdolenie trwa o super zarzadzaniu klubami. Taka Legia (dobry przyklad, bo w sumie Stadion tanio wyszedl) jak by musiala sama sobie postawic Stadion to mialaby co roku 25-30 mln pln do splaty (i tak przez 20-25 lat) plus utrzymanie Stadionu i podatki. Czyli co roku 40-50 mln pln sam Stadion by ja kosztowal. Teraz (netto dzieki zyskom z wynajmu praw do nazwy Stadionu) kosztuje ja 5-6 mln pln. Widzisz roznice?

Co komu przeszkadza napisac Stadion Miejski przy Lazienkowskiej? Nie pasuje do mitu samowystarczalnej Legii czy jak?

Miszcz Joda
Der Adler im Flug ;)

Stadiony w Polsce powinny byc albo wspolne (dla dwu lub wiecej klubow) albo niech sobie kluby same radza.
Skoro LKS i Widzew czy Cracovia i Wisla nie chcialy grac na jednym stadionie to powinny z automatu zostac odciete od miejskich kroplowek w jakiejkolwiek postaci.
Nawet w najlepszym dla miasta ukladzie (vide stadion przy Lazienkowskiej) inwestycja zwroci sie gdzies w XXII wieku.

Gooner250

Już stadion Wisły w Puławach według mnie nie odbiega od tego obecnego z Radomia czy Mielca.
Stadion Niecieczy też jest całkiem ładny i Kalisz mógłby być w rankingu.

Marcin Sz

Stadion Legii najładniejszy a Lechii napiękniejszy. Legia fajna laska, Lechia dupa pierwsza klaska

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty

Treść usunięta

Marcin Sz

Raczej zastanawiam się co autor miał na myśli i szukam różnicy między najładniejszym a najpiękniejszym

Użytkownik usunięty
Użytkownik usunięty

Treść usunięta

Rojber Hultajski

bardzo fajny po remoncie jest tez stadion olimpijski we wrocku

facemob

Z tego co wiem to w Poznaniu tylko jedna trybuna jest z innej parafii? Ale jako Poznaniak nie uważam by ten stadion zasługiwał na wysokie 3 miejsce w rankingu…

mastabaniak
Drużyna Pierścienia.

Tym bardziej że część stadionu wygląda z zewnątrz jak parking piętrowy.

The BFIYEH

Problem w tym, że Poznań…pośpieszył się z budową stadionu. IV trybuna była zbudowana jako zamknięcie stadionu. Kocioł 2-pietrowy był budowany jak nie było jeszcze wiadomo, że euro w PL będzie i później było przerabianie stadionu i ostateczny wygląd jest jaki jest.

dwooogi

4 trybuna to tez niezbyt udana, bo narozniki są 90 stopniowe, dopiero pozniej na stalowych rurkach zrobiono krzesełka pod kątem 45 stopni. ogolnie ten stadion jest dla mnie najwieksza stadionową pomyłką w polsce. drugie miejsce dla stadionu wisły, za zbyt szerokie trybuny za bramkami, przez co te boczne sa daleko odsuniete od boiska. oba padły ofiara euro 2012, tyle że ten z poznania cos miał z tego euro, a w krakowie ostatecznie nie było euro.

robi2009
RKS Siekiera Piła

Narzekacie na stadion w Kielcach, tylko że postawiono go za jakieś 50 mln od zera. Czyli ułamek kwoty, za jaką powstają obecnie obiekty niewiele większe lub o podobnej pojemności.

FC Bazuka Bolencin

No i jeszcze kwestia czasu. Stadion w Kielcach ma już kilkanaście lat. Na tamte czasy (2005-06) to było cudeńko jak na nasze realia. Teraz jest dalej spoko, ale wiadomo, że stadiony budowane niedawno (po 2010) będą nowocześniejsze.
Belgia czy Holandia na Euro2000 mieli nowoczesne stadiony, ale teraz to już jest w większości przestarzały burdel (zwłaszcza w Belgii).
Miałem przyjemność kilka lat temu być na Stade Maurice Dufrasne w Liege i stwierdzam, że szału nie było, delikatnie rzecz ujmując.

The BFIYEH

Bez sensu w Kilecach było robić dwupiętrowe trybuny. Absurd.
W Lubinie jest fajny doskonale dostowany do potrzeb Zagłebia z rewelacyjną akustyką.

dwooogi

że co? stadion z 15 tys to doskonałe dostosowanie do potrzeb Zagłebia? doskonale dostosowany do potrzeb to byłby gdyby miał 10 tys.

gaax

Stadion we Wrocławiu znam bardzo dobrze i to co należałoby o nim powiedzieć, oprócz tego że kiepsko wygląda w dzień, to że w nocy jest dość efektowny. Z góry nie ma żadnego problemu z widocznością, a konstrukcja trybun jest unikalna, bo nie ma balkonów, tylko jedna trybuna. Ale w środku też nie prezentuje się zbyt elegancko. Miliard złotych też oznacza że to cholernie drogi stadion jak na tę pojemność.
W Poznaniu przypomniałbym jednak wadę projektową i wynikające z niej problemy z murawą.

FC Bazuka Bolencin

Stadionik w Grodzisku Wlkp. to chyba tylko i wyłącznie ze względu na zaplecze jest w tym rankingu.
Skoro daliście do rankingu stadion Bełchatowa to równie dobrze mogliście dać Łęczną (bardzo podobne obiekty, nowoczesne i schludne – kilkanaście lat temu).
Nie wiedziałem, że w Radomiu jest taki ładny kameralny stadionik.
I na koniec – Bydgoszcz – lekkoatletyczne straszydło, ciągnięte za uszy przez prezesa, do organizacji piłkarskich spotkań międzynarodowych. Chyba zdecydowanie najbrzydszy w całym zestawieniu. Cóż – takie stadiony bez dachu są może fajne, ale w Grecji albo na Wyspach Kanaryjskich gdzie 300 dni w roku świeci słońce, ale nie w naszych realiach, gdzie stadion bez dachu odpada w przedbiegach. Mogliście dać chociaż te Puławy – gdzie podobno jest mały, przytulny, kameralny stadionik.

SzalonyWladek

A gdzie jest, pytam się, niezwykle nowoczesny, funkcjonalny i przepiękny stadion Pogoni?

The BFIYEH

Z tych stadionów co byłem na nich to nr 1 to zdecydowanie Narodowy. Ma moc.
W Gdańsku fajnie wygląda z daleka, w środku tak sobie. We Wrocławiu super jednopoziomowe trybuny są za to ten chiński klosz z zewnątrz nie robi szału. Stadion Legii jest dopieszczony, bez wad ale… ale jakiś taki bez wyrazu jest. Zresztą porównując z większymi to jednak widać róznicę (mimo iż tylko to 10 000) pomiędzy stadionem a stadionikiem. Na temat Zabrza się nie wypowiem bo ta stara trybuna na razie wszystko psuje.
Stadion Wisły – nie rozumiem wiślaków z naśmiewaiem się z wyglądu stadionu Cracovi, że jak market wygląda bo ich stadion z zewnatrz w tych samuch kategoriach można zakwalifikować. W środku źle nie jest, z angielskimi stadionami mi się kojarzy.
Bydgoszcz tu wspomniania hmmm ani to stary z ziemnymi wałami ani nowy zadaszony. Taki stadion przejściowy.
Z tych mniejszych… nr jeden dla mnie to Lubin. Stadion idealny dla Zagłebia, prosta budowa, super akustyka. Uwielbiam go :)
W Gliwicach …. hmmm specyficzny ale uroczy na swój sposób.
Kielce – swego czasu najlepszy ale kto wpadł na pomysł aby dwa pietra robić?! Wiatr hula i nic więcej.
Z starych stadionów lubie Paprikane w Szczecinie. Ma swój retro urok i przypomina mi starą Bułgarską.
Fajny był stary stadion Widzewa. Typowo piłkarski przypominajacy stary Dębiec w Poznaniu.
No i na deser Bułgarska… może trybuny się nie schodzą, może akustyka jest kiepska, może i jest pełno niedoróbek ale to i tak dla mnie najpiękniejszy stadion…bo mój, nasz Lechowy…drugi dom. :)

SmyQ

Z tymi regularnymi koncertami na poznańskim stadionie to g… prawda. Ostatni był w 2014. Pyry chyba boją się, że kolejny zmusiłby ich do następnej, kosztownej wymiany murawy.

wpDiscuz

INNE SPORTY